شنبه 27 خرداد 1385

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر: برگزاری تجمع از جمله حقوق مسلم شهروندان است، ايلنا

- کانون آمادگی پذيرش وکالت بازداشت‌‏شدگان تجمع زنان در ۲۲ خرداد را دارد

تهران- خبرگزاری کار ايران

کانون مدافعان حقوق بشر در جلسه صبح امروز خود، برگزاری تجمع‌‏ و راهپيمايی را حق مسلم شهروندان دانست و آمادگی خود را برای پذيرش وکالت بازداشت‌‏شدگان و ضرب ‌‏و شتم‌‏شدگان تجمع ۲۲ خرداد ماه جاری اعلام کرد.

نرگس محمدی، سخنگوی اين کانون در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" با اعلام اين مطلب، گفت: در جلسه امروز کانون همه اعضا بر اين نکته تأکيد داشتند که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و ماده ۲۰ اعلاميه جهانی حقوق بشر، حق برگزاری تجمع و راهپيمايی از جمله حقوق مسلم شهروندان است و هيچ مقامی حق سلب آن را ندارد.
وی با اشاره اظهارات سخنگوی قوه قضاييه که تعقيب ضرب و شتم‌‏کنندگان در تجمع‌‏ها را فقط با شکايت شاکی خصوصی امکان‌‏پذير دانسته بود، گفت: در جلسه کانون اين موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با قاطعيت اعلام شد که اين مورد از جمله مواردی است که دادستان بايد وارد آن شود. اگر هم شاکی خصوصی در اين مورد مطرح نبود، دادستان بايد آنها را مورد تعقيب قرار دهد چون ضرب ‌‏و شتم افراد و بازداشت آنها از جمله جرايم مشهود و عمومی است و برای تعقيب آن نيازی به شاکی خصوصی نيست.
سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر تصريح کرد: متأسفانه تجربيات گذشته نشان می‌‏دهد که حق برگزاری تجمع که از حقوق بنيادين و اساسی مردم است، از سوی مقامات ذی‌‏صلاح به رسميت شناخته نشده است که از جمله آن می‌‏توان به ضرب و شتم زنان در تجمع هشتم مارس در پارک دانشجو، ضرب‌‏ و شتم دراويش گنابادی در قم، ضرب و شتم دانشجويان در برخی تجمع‌‏ها و نيز ضرب و شتم کارگران سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی اشاره کرد.
محمدی افزود: اين در حالی است که به شهادت وکلای کانون مدافعان حقوق بشر به شکايت مجروحين و بازداشت‌‏شدگان نيز رسيدگی نمی‌‏‏شود، مثلاً در مورد شکايت دراويش گنابادی، دادسرای عمومی قم حتی به حتمی‌‏ترين وظيفه خود که جمع‌‏آوری دلايل است، عمل نکرده است.
سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ضمن بيان اعتراض شديد تشکل متبوع خود نسبت به ضرب و شتم برخی افراد در تجمع ۲۲ خرداد ماه جاری(تجمع زنان در ميدان هفت تير)، نگرانی اين کانون را نسبت به وضعيت نگهداری بازداشت‌‏شدگان اين تجمع را اعلام کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه کانون مدافعان حقوق بشر خواستار آزادی سريع بازداشت‌‏شدگان اين تجمع و جبران خسارت‌‏های ناشی از آن است، گفت: وکلای اين کانون آمادگی کامل دارند تا در جهت استيفای حقوق تجمع‌‏کنندگان، وکالت آنها را بپذيرد.

Copyright: gooya.com 2016