یکشنبه 28 خرداد 1385

آصفی‌: اروپا مساله تعليق را حيثيتی نکند، پيش شرط چارچوب مذاکرات را تنگ می‌کند، ايسنا

*سازمان انرژی اتمی و شورای امنيت ملی بررسی پيشنهاد ‌‌١+۵ را مديريت می‌کنند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی - ايران

حميدرضا آصفی با بيان اين که مسير مذاکرات بايد بازگشت پرونده ايران از شورای امنيت به شورای حکام را در بر گيرد، گفت که اگر شورای امنيت فراتر از حقوق‌مان خواسته‌ای از ايران داشته باشد برای آن ارزشی قايل نخواهيم شد. وی هم‌چنين اظهار داشت: مديريت کميته‌های بررسی پيشنهاد ۱+۵ در دست سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنيت ملی است.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر حميدرضا آصفی، سخنگوی وزير امور خارجه کشورمان صبح امروز (يکشنبه) در جلسه هفتگی‌اش به سوال‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.


سفر مثبت رييس جمهور به شانگهای

آصفی با مثبت ارزيابی کردن سفر دکتر احمدی نژاد، رييس جمهوری کشورمان به اجلاس شانگهای گفت: سفر ايشان همراه با توفيقات بسياری است.

وی با اشاره به ديدارهای متعدد رييس جمهور با سران کشورهای مختلف گفت: اين ديدارها فرصتی بود تا مواضع جمهوری اسلامی ايران در موضوعات مختلف تفهيم شود.

آصفی افزود: ايران معتقد است اجلاس شانگهای روز به روز از اهميت بيشتری برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: در اين اجلاس پيرامون همکاری‌های موثر در مبارزه با تروريسم و مواد مخدر بحث‌های خوبی صورت گرفت.

آصفی گفت: حضور کشورهای مختلف در اين مجموعه وزن اين گروه را بيشتر می‌کند و ايران علاقمند است در ابعاد روابط در موضوعات حمل و نقل و انرژی با اين مجموعه همکاری‌های خود را تشديد کند.


تعيين پيش شرط چارچوب مذاکرات را تنگ می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره پاسخ ايران به پيشنهاد ۱+۵ و اصرار آمريکا بر انجام مذاکره با پيش شرط تعليق فعاليت‌های صلح آميز هسته‌يی ايران گفت: مسير درست برای حل مساله هسته‌يی ايران گفتگوست و از طريق گفتگو و مذاکره است که می‌توانيم به نتايج قابل قبولی دست پيدا کنيم. ما به مذاکرات بدون پيش شرط معتقديم. تعيين پيش شرط چارچوب مذاکرات را تنگ می‌کند.


مسير مذاکرات بايد پرونده را به شورای حکام برگرداند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه معدودی از کشورها با عجله پرونده هسته‌يی ايران را به شورای امنيت ارجاع دادند که اين امر نادرست غيرقانونی و بی‌نتيجه بود. مسير مذاکرات بايد بازگشت پرونده ايران از شورای امنيت به شورای حکام را دربرگيرد.


رايزنی‌های اخير لاريجانی و متکی
رفتار متناقض آمريکا ابهامات را افزايش می‌دهد

وی با اشاره به رايزنی‌های هسته‌يی ايران در هفته‌ گذشته اظهار داشت: مذاکرات خوبی در سفر دکتر لاريجانی به سه کشور عربی داشتيم. ما از موضع اين کشورها در حمايت از حقوق ايران قدردانی می‌کنيم. مذاکرات ايران با مصر و ديدار لاريجانی با مبارک در بهبود روابط ديپلماتيک تاثير خوبی داشته است. هم چنين سفر وزير امور خارجه به اسپانيا در اين راستا مثبت ارزيابی می‌شود.

آصفی با اشاره به گفتگوی تلفنی لاريجانی با خاوير سولانا و محمد البرادعی تصريح کرد: دبير شورای عالی امنيت ملی در اين گفتگوها ديدگاه‌های ايران مبنی بر اينکه مساله هسته‌يی تنها از مسير مذاکره حل و فصل می‌شود را تشريح کردند.

وی با اشاره به برخورد‌های دوگانه آمريکا در بحث هسته‌يی ايران گفت: ما در اين مذاکرات اعلام کرديم که آمريکا رفتاری دو گانه و متناقض دارد که موجب افزايش ابهامات می‌شود.


تشکيل کميته‌های مختلف برای بررسی پيشنهاد ۱+۵

آصفی همچنين خبر داد: کميته‌های بررسی پيشنهاد ۱+۵ را سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنيت ملی مديريت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بررسی پيشنهاد کشورهای ۱+۵ خاطر نشان کرد: کميته‌های مختلفی برای بررسی پيشنهادات تشکيل شده است که به طور جدی و دقيق اين کار را در دستور دارند. ما به محض نتيجه‌گيری و بلافاصله جمع بندی و نظرمان را به طرف اروپايی اعلام می‌کنيم.

وی گفت: مديريت اين کميته‌ها در دست سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنيت ملی قرار دارد.

آصفی تاکيد کرد: پاسخ ايران به پيشنهاد اروپاييها قطعا شفاف خواهد بود. به اين معنی که هم برای اروپا و هم برای جامعه‌ی افکار عمومی جهان شفاف می‌باشد.


نتايج اجلاس اخير شورای حکام

آصفی درباره نتايج اجلاس اخير شورای حکام و نقش اين شورا در پرونده هسته‌يی ايران گفت: در واقع پرونده هسته‌يی ايران در دو جا پيگيری می‌شود، ما اعلام کرديم که برای حل مساله، پرونده بايد به شورای حکام باز گردد. اين ديدگاهی است که به لحاظ حقوقی نيز مطرح است. در اجلاس اخير کشورهای عضو عدم تعهد قاطعانه از ايران حمايت کردند.

وی گفت: برای دنيا روشن شده است که اجماع جهانی در دفاع از ايران است و آمريکا در تنگنا قرار گرفته است.


قرار است محتوای پيشنهاد ۱+۵ منتشر نشود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره محتوای پيشنهاد کشورهای ۱+۵ می‌پرسيد، گفت: اگر فکر می‌کنيد گره باز شدن پيشنهاد ۱+۵ با دست من باز می‌شود اشتباه می‌کنيد. بهتر است درباره محتوای پيشنهاد صحبت نکنيم. قرار است از محتوای آن چيزی به بيرون منتشر نشود.


غرب در انتظار پاسخ ايران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه غرب بر هر چه سريعتر پاسخ دادن به پيشنهادش تاکيد دارد، گفت: هر وقت ما کار کارشناسی و بررسی‌هايمان تمام شود بلافاصله نظرمان را اعلام می‌کنيم و هيچ ضرب‌الاجل و اولتيماتومی برای ما وجود ندارد. روشن است که طرح اروپا زوايای مختلفی دارد و بايد دقيق بررسی شود.


پيش شرط آمريکا

وی يکبار ديگر درباره پيش شرط آمريکا برای مذاکره با ايران در بحث هسته‌يی گفت: هر پيشنهادی که داده شود بايد معقول باشد. ما قبلا هم مساله تعليق را داشته‌ايم اما از حقوق مسلم خود صرفنظر نخواهيم کرد. مذاکرات بايد بر اساس احترام متقابل و پايبندی به آداب مذاکره صورت گيرد. اگر آنها از منطق پيروی کنند اميد به مذاکره بدون پيش شرط وجود دارد.


طرف مقابل اصلا نبايد مساله تعليق را حيثيتی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکيد بر اينکه طرف مقابل اصلا نبايد مساله تعليق را حيثيتی کند گفت: اين مساله امری منطقی است. احترام به حقوق ايران در استفاده از فناوری صلح آميز هسته‌يی باعث نمی‌شود که به حقوق اروپايی‌ها خدشه‌ای وارد شود بلکه احترام و شان آنها افزايش می‌يابد.


تشديد رفتارهای متناقض آمريکايی‌ها در بحث هسته‌يی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تشديد رفتارهای متناقض آمريکايی‌ها در بحث هسته‌يی ايران در چند روز اخير گفت: آمريکايی‌ها شيوه‌ی خوبی به کار نگرفته‌اند. آنها يک بار می‌گويند که برای بررسی پيشنهاد اولتيماتوم داده شده است و مدام موضوعات مختلف را با يکديگر مخلوط می‌کنند. ما احساس می‌کنيم که سعی دارند اروپاييها را به اين جهت بکشاند که پرونده ايران به سادگی قابل حل نباشد.

وی در پاسخ به سوال ديگر مبنی بر اينکه آيا پافشاری ايران بر انجام مذاکرات بدون پيش شرط می‌تواند به لغو مذاکرات بينجامد گفت: ما درخواست غير معقول نداده‌ايم؛ اين آمريکاست که درخواست غير معقول و منطقی دارد. تعيين پيش شرط برای مذاکره دامنه مذاکرات را تنگ می‌کند و دستيابی به نتيجه نهايی نيز دشوار خواهد شد. در عين حال اگر شورای امنيت فراتر از حقوق‌مان خواسته‌ای از ايران داشته باشد برای آن ارزشی قائل نخواهيم شد.


تغيير مسير انتقال انرژی از تنگه هرمز !؟

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغيير مسير انتقال انرژی از تنگه هرمز به مسيرهای ديگر گفت: در مورد انتقال مسير انرژی چيزی به صورت رسمی دريافت نکرديم و اين مساله صرفا در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ايران و کشورهای حوزه خليج فارس همکاری خوبی را در ابعاد مختلف برای انتقال انرژی و ساير همکاری‌ها دارند. انتقال کالا و انرژی از يک منطق اقتصادی پيروی می‌کند. دسترسی به مسير ترانزيت خليج فارس بهترين مسير است.


سفير ايران در چين بايد فرد شايسته‌ای باشد

آصفی درباره تعيين سفير ايران در چين خاطر نشان کرد: سفير ايران در چين بايد فرد شايسته‌ای باشد و وزارت خارجه در اين باره تمرکز دارد.

وی ادامه داد: بسياری از کشورها سفرايشان انتخاب شده‌اند و تعداد اندکی هم باقی مانده‌اند که در دستور کار قرار دارد.


تعيين سفير ايران در فلسطين؟

آصفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا درباره تعيين سفير ايران در فلسطين تصميمی گرفته شده است؟ گفت: اين موضوع نيازمند بررسی دقيق و جامع‌الاطراف است. بعد از بررسی‌های دقيق وزارت خارجه نظرش را در اين باره بيان می‌کند.

آصفی درباره اجلاس کشورهای همسايه عراق به اضافه مصر و طرح مساله فلسطين در اين اجلاس گفت: قطعا در اين اجلاس از موضوع پر اهميتی مثل فلسطين صحبت خواهد شد.


سفر غيرمنتظره بوش به عراق

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از سفر غير منتظره بوش به عراق می‌پرسيد، گفت: بوش در اين زمينه‌ که هدفش از سفر به عراق چه بوده است ما را مطلع نکرده است. اما تا جايی که ما می‌دانيم درباره وضعيت نيروهايشان و روحيه دادن به سربازان آمريکايی درباره وضعيت نيروهايشان و روحيه دادن به سربازان آمريکايی با توجه به افزايش ناامنی در عراق اين سفر را انجام داده است. در عين حال ظاهرا پيش از هر چيز روحيه دادن به سربازان آمريکايی مورد توجه بوش بوده است.


مذاکره با آمريکا درباره عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ايران و آمريکا بر سر عراق گفت: فعلا چيزی در دستور کار برای مذاکره با آمريکايی‌ها وجود ندارد.


تماس‌های مشکوک سفارت‌خانه‌ها با برخی وزارتخانه‌ها

آصفی در پاسخ به اين سوال که شنيده شده است از چهار سفارتخانه در ايران تماس‌های مشکوکی با برخی وزارتخانه‌های کشور در زمينه اقتصادی صورت گرفته است گفت: ما گزارشی از مراجع و منابع ذيربط درباره با تخلف سفارتخانه‌ها دريافت نکرده‌ايم اگر چنين چيزی محرز شود در چارچوب رفتار ديپلماتيک عمل می‌کنيم.


لغو محدوديت‌های فرانسه بر گروهک‌ تروريستی منافقين

وی در خصوص لغو محدوديت‌های فرانسه بر گروهک‌ تروريستی منافقين گفت: بايد بگويم اين مساله غير قابل قبول و نقض مسووليت‌های کاری در مبارزه با تروريسم است. اين رفتار حتی خلاف قوانين مبارزه با تروريسم اروپاست و به نوعی چراغ سبز نشان دادن به فعاليت‌های تروريستی است. ما قويا به فرانسوی‌ها در اين باره اعتراض خواهيم کرد.


تظاهرات عده‌ای در حاشيه‌ بازيهای ايران در جام جهانی

آصفی درباره تظاهرات عده‌ای در حاشيه‌ بازيهای ايران در جام جهانی گفت: اين تظاهرات محدود و توسط گروه‌های بسيار انگشت شمار صورت گرفته است در عين حال اين تظاهرات با حمايت لابی صهيونيست بوده است. با توجه به حضور گسترده‌ی مليت‌های مختلف در جام جهانی تصور می‌کنم صهيونيست‌ها و لابی آنها در اقداماتشان عليه ايران کاملا شکست خورده‌اند.


شکست تيم ملی در مقابل پرتغال

آصفی درباره شکست تيم ملی فوتبال ايران در مقابل پرتغال گفت: پرتغالی‌ها حرفه‌ای و خوب بازی کردند؛ آنها تيم خوبی دارند. از سويی به بچه‌های خودمان هم خسته‌ نباشيد می‌گويم و نيز از مردم بزرگوارمان و اتباعی که در آلمان تيم ايران را مورد حمايت قرار دادند، قدردانی می‌کنم.


پرتغال می‌تواند نقش موثرتری داشته باشد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره روابط ايران و پرتغال سوال کرد گفت: پرتغال می‌تواند نقش موثرتری را در روابط دو جانبه داشته باشد ما با پرتغال روابط سنتی خوبی داريم. پرتغال می‌تواند از ظرفيت‌های خود برای انتقال واقعيت‌های ايران به ساير شرکايش استفاده کند و در مسايل بين‌المللی روش اعتدال را پيگيری کند.

آصفی در ادامه در پاسخ به سوالی جو ورزشگاهی را که بازی پرتغال و ايران در آن انجام می‌شد را به نفع ايران عنوان کرد و گفت: هيچ اعمال فشاری وجود نداشت و اينکه می‌گويند ما به مربی باخته‌ايم، مساله اين است که پرتغال تيم قوی‌ است.


اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در باکو

وی با اشاره به اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در جمهوری آذربايجان در روزهای آتی گفت: در اين اجلاس بحث‌های مختلفی هميشه مطرح بوده است و مسايل امنيتی و تروريسم نيز از جمله آنها می‌باشند. اينکه در بيانيه پايانی اين اجلاس چه مسايلی در آن مطرح شود به ديدگاه اعضای اين اجلاس باز می‌گردد. قطعا بندهای اين بيانيه بر اساس اجماع اعضا می‌باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اظهارات رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق

آصفی درباره اظهارات رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق مبنی بر اينکه مذاکره ايران و آمريکا به نفع و مصلحت ايران است گفت: ايشان ديدگاه خودشان را مطرح کردند و ما برای ايشان احترام قائليم و به همين دليل بوده است که ما درخواست آقای حکيم را برای مذاکره با آمريکا بر سر مساله عراق پذيرفتيم. اما آمريکايی‌ها بودند که با رفتار نامعقول مانع اين کار شدند.


حمله به کنسولگری در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمله به کنسولگری ايران در عراق گفت: ما افکار گروهی که کنسولگری ايران را مورد تهديد قرار دادند نمی‌دانيم و برای ما ناشناخته است اما در خصوص اقدامی که صورت گرفت به طرف عراقی اعتراض کرديم و خواستيم که برای مسووليت‌های خود و حفظ حرمت اماکن ديپلماتيک اقدامات جدی انجام دهد.


وضعيت حقوقی و قانونی ايرانيان دارای تابعيت دوگانه

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره وضعيت حقوقی و قانونی ايرانيان دارای تابعيت دوگانه می‌پرسيد گفت: مساله تابعيت دو گانه در قانون مدنی ايران مشخص است.

وی با بيان اينکه مجلس و دولت نمی‌توانند در اين باره دخالتی داشته باشند گفت: اين مساله با توجه به آنکه در قانون مدنی کشور آمده است فراتر از اختيارات دولت و مجلس می‌باشد.

وی با بيان اينکه آمار دقيقی از مهاجرين ايرانی با تابعيت دوگانه وجود ندارد گفت: اين مساله به اين دليل است که ايرانيان هنگام خروج از کشور ما را مطلع نمی‌کنند؛ در عين حال حدود سه ميليون ايرانی مقيم کشورهای خارجی داريم. در حدود ۹۰۰ تا يک ميليون ايرانی در آمريکا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ايرانی در اروپا و تعدادی در حوزه کشورهای خليج فارس و نيز کانادا و غيره اقامت دارند.


سفر رييس‌جمهور به عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبنی بر اينکه سفر رييس جمهور کشورمان به عراق چه زمانی خواهد بود؟ گفت: بايد شرايط آماده شود و وقت مناسبی برای انجام اين سفر در نظر گرفته شود.

آصفی تاکيد کرد: با توجه به سفر وزير امور خارجه کشورمان به عراق که به تازگی صورت گرفته است سفر رييس جمهور به زودی انجام نخواهد شد.

آصفی افزود: هيچ تعللی در برنامه سفر رييس جمهور به عراق صورت نگرفته است.


خليج فارس خليج فارس است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات وزير امور خارجه فلسطين که پس از سفرش به ايران در اظهاراتی خليج فارس را خليج خوانده بود، گفت: مسوولين کشورهای مختلف بعضا بر اثر بی‌توجهی و يا غفلت ممکن است اين واژه را به کار گيرند، اما خليج فارس خليج فارس است.


کمک مالی ايران به فلسطين هنوز ارسال نشده

وی در پاسخ به سوالی ديگر اظهار داشت: کمک مالی ايران به فلسطين هنوز ارسال نشده است و در زمان مشخص اين کار و مسير ارسال آن مشخص خواهد شد.

Copyright: gooya.com 2016