جمعه 26 خرداد 1385

احمدی نژاد پس از بازگشت از چين: با روسيه به يک تحليل مشترک رسيديم، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

رئيس جمهوری اسلامی ايران پس از بازگشت از ششمين اجلاس پيمان شانگهای، نقش اين پيمان و ساير پيمانهای منطقه ای را در تحولات روز جهان مهم ارزيابی کرد و با مثبت توصيف کردن سفر خود به چين،ديدارهای انجام شده با روسای جمهور کشورهای روسيه،چين،پاکستان،قزاقستان و تاجيکستان را با اهميت دانست.

به گزارش خبرنگار ايلنا،"محمود احمدی نژاد"پس از بازگشت از سفر سه روزه خود به چين در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران، افزود: پيمان شانگهای يک پيمان بزرگ منطقه‌‏ای است و کشورهای مهمی در آن عضويت دارند که برخی از آنها عضو دائم و برخی ديگر مانند ايران عضو ناظر اين پيمان هستند که سال گذشته ايران به عنوان ناظر در اين پيمان پذيرفته شد.
وی ادامه داد:مجموعه جمعيت کشورهای اين پيمان بيش از نيمی از جمعيت جهان را تشکيل می‌‏دهد و در شرايطی که يک جانبه‌‏گرايی و فضای تهديد مناسبات جهانی را تهديد می‌‏کند و بی عدالتی را رواج می دهد؛ پيمانهای منطقه‌‏ای در اين ابعاد بخصوص در منطقه آسيا می تواند نقش بسيار مهمی را در ايجاد صلح و ثبات بر پايه عدالت ايفا کند.
رئيس جمهور با بيان اينکه اين پيمانها می‌‏تواند در مسائل جهانی به عنوان ايجاد کننده تعادل نقش داشته باشد، گفت: من به دعوت رئيس جمهور چين در اين نشست شرکت کردم و مباحث جاری اين پيمان مورد بررسی قرار گرفت.
احمدی نژاد مهمترين مباحث مطرح شده در اين اجلاس را اقتصادی و امنيتی بين کشورهای عضو و برخی مسائل جهانی عنوان کرد.
وی ادامه داد: ما در نشست عمومی شرکت کرديم و نظرات ايران را مطرح کرديم و نشست های مفصل جانبی زيادی نيز با مقامات ديگر کشورها داشتيم.
"احمدی نژاد" با بيان اينکه يک جلسه طولانی مدت با رئيس جمهور روسيه داشتيم، گفت: در اين نشست روابط دو جانبه را مرور کرديم و در مسائل منطقه ای به يک تحليل مشترک رسيديم و مسائل جهانی را مورد گفت وگو قرار داديم.
به اعتقاد رئيس جمهوری اسلامی ايران دو کشور ايران و روسيه می‌‏توانند با همکاری نقش بسيار مثبتی در مسائل جهانی ايفا کنند.
وی با بيان اين مطلب که ما در بسياری از مسائل نظير مسائل امنيت منطقه، صلح جهانی، توسعه روابط اقتصادی و انرژی اشتراک نظر داشتيم، تصريح کرد: تصميمات خوبی گرفتيم که اگر اين مسائل از دو طرف پيگيری و عملياتی شود يک جهش بسيار خوب در روابط ايجاد خواهد شد.
رئيس جمهور درباره ملاقات با رئيس جمهور چين، گفت:در اين جلسه ما روابط دو جانبه را مرور کرديم و چند کار جديد در دستور قرار گرفت به طوری که در بحث حمل و نقل، انرژی، تاسيسات زيربنايی،‌‏پروژه های جديد و افق های جديد مطرح و توافقاتی حاصل شد و در اين جلسه مسائل جهانی و آسيا مطرح شد که خوشبختانه ديدگاههای بسيار مشترکی با يکديگر داشتيم و هر دو کشور توافق کردند که در مسائل نوين جهانی حضور داشته باشند.
احمدی نژاد، ديدار خود با"پرويز مشرف"، رئيس جمهور پاکستان را مورد اشاره قرار داد و تصريح کرد: در ملاقات با رئيس جمهور پاکستان روابط فيمابين مورد بررسی قرار گرفت و جهت گيری‌‏های هر دو طرف بسيار روشن بود و در مسائل اقتصادی و امنيت مرزی به مشترکاتی رسيديم که اگر عملياتی شود به سود هر دو کشور خواهد بود.
وی افزود: با رئيس جمهور قزاقستان ملاقات خوبی داشتيم، قزاقستان با ما مراودات حمل و نقلی و انرژی دارد و زمينه برای گسترش همکاری ها بسيار زياد است و قرار شد يک مسير ارتباطی به سمت چين از قزاقستان داشته باشيم.
رئيس جمهوری اسلامی ايران درباره ملاقات خود با رئيس جمهور تاجيکستان ،گفت: در روابط با تاجيکستان کارهای خوبی در حال انجام است؛ پروژه‌‏های نسبتا بزرگی توسط کارگروههای تخصصی ما در حال انجام است، برنامه سفر دو جانبه بين روسای جمهور ايران و تاجيکستان تنظيم شد و قرار شد يک نشست سه جانبه بين سه کشور فارسی زبان ايران،‌‏ افغانستان و تاجيکستان انجام شود.
احمدی نژاد تاکيد کرد:هر سه کشور در صيانت از زبان فارسی اصرار دارند و در اين جلسه در زمينه‌‏های آب، برق، حمل و نقل و راه پروژه های مشترکی تعريف شد و اميدواريم بتوانيم در تاجيکستان آنها را انجام دهيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: يک نشست هم با تجار ايرانی و چينی داشتيم و ديدگاههای آنها و برخی موانع اداری مطرح شد و قرار شد برای اين مساله کمک شود زيرا ظرفيت کار بسيار بالاست و هر دو طرف برای توسعه روابط مصمم هستند.
احمدی نژاد در خاتمه تصريح کرد: يک نشست با خبرنگاران رسانه های گروهی برگزار شد که طبق معمول انواع سوالات از همه جای عالم مطرح شد و ما هم به اندازه ضرورت به آنها پاسخ داديم.
رئيس جمهور روز چهارشنبه به دعوت رئيس جمهور چين برای شرکت در ششمين اجلاس پيمان شانگهای به چين سفر کرده بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد پس از بازگشت از چين: با روسيه به يک تحليل مشترک رسيديم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016