یکشنبه 28 خرداد 1385

واشنگتن پست: افشای فکس محرمانه در باره مذاکره ايران و آمريکا، آفتاب

آفتاب: روزنامه واشنگتن پست در شماره روز يکشنبه خود (۲۸ خرداد) مدعی شد که سه سال پيش پس از اشغال بغداد توسط نيروهای آمريکايی، دولت آمريکا دو صفحه فاکس از سوی دولت ايران دريافت کرده بود به اين مضمون که ايران حاضر به گفتگو با آمريکا است و تمايل دارد در زمينه هسته ای و ديگر مسائل مورد مناقشه دو طرف با اين کشور همکاری کند.

اين روزنامه به نقل از مقامات دولت پيشين آمريکا می نويسد که در آن زمان دولت بوش فکر می کرد که دولت ايران در ‌آستانه مشکلات قرار دارد و اين فرصت را کوچک شمرد.آنها حتی رسما به سفير سوئيس که اين فاکس را فرستاده بود اعتراض کردند ،هر چند ظاهر نامه حکايت از اصل بودن اين پيشنهاد و حمايت از سوی ايران داشت.

واشنگتن پست پس از بيان اين موضوع به ماه گذشته بر می گردد که دولت بوش ناگهان تغيير سياست داده و اعلام کرد که حاضر است به گفتگوهای اتحاديه اروپا با ايران بر سر برنامه مناقشه برانگيز هسته ای اين کشور بپيوندد.

اکنون بسياری از مقامات دولت قبلی می گويند که آمريکا در سال ۲۰۰۳ فرصتی مناسب را از دست داد زيرا در آن زمان قدرت آمريکا در اوج بود و اين هم هنوز به اين سطح از دانش هسته ای نرسيده و به چنين درآمد بالای نفتی دست نيافته بود.

يکی از مقامات ارشد سابق شورای ا منيت ملی آمريکا که پيشنهاد ايران را ديده بود می گويد که در آن زمان ايران در حال غنی سازی نبود و اقدام اين کشور تلاشی جدی برای دستور کاری جامع در مصالحه ايران – آمريکا محسوب می شد.

واشنگتن پست سپس مدعی می شود با اينکه گزارش اين اقدام ايران مربوط به گذشته است، اصل اين سند از هفته های اخير به دست يکی از کارشناسان خاورميانه در بنياد کارنگی رسيده است.

اين کارشناس می گويد که آنرا از طريق منابع ايرانی به دست آورده است و اين روزنامه آمريکايی هم صحت آنرا با مقامات سابق ايران و آمريکا تاييد کرده است. به گفته اين کارشناس خاورميانه در آن زمان ايران از پيروزی سه هفته ای آمريکا در عراقی که هشت سال نتوانسته بود آنرا شکست دهد، هراسان بوده و در اين پيشنهاد مجموعه اهداف ايران برای مذاکره با آمريکا آورده است که شامل دستيابی کامل به فناوری هسته ای صلح ‌آميز، پايان دادن به تحريم ها و رسميت شناختن «منافع قانونی امنيتی» ايران شده و ايران در مقابل حاضر به همکاری کامل به قوانين هسته ای، اقدام جدی در مقابل تروريسم و همکاری در عراق و از اين دست مسائل شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر کارشناسان آمريکايی اذعان دارند که موضع آمريکا اکنون کاملا ضعيف تر از گذشته است و فرصت های بسياری از دست رفته است.

ريچارد هاس که در آ‌ن زمان رئيس سياستگذاری وزارت خارجه بود و اکنون رئيس شورای روابط خارجی آمريکاست، در اين خصوص می گويد که رويکرد آن زمان ايران به سرعت رد شد.
وی معتقد است با اينکه تشخيص حمايت همه جانبه از اين پيشنهاد در ايران دشوار بوده ولی ارزش بررسی داشته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واشنگتن پست: افشای فکس محرمانه در باره مذاکره ايران و آمريکا، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016