شنبه 27 خرداد 1385

گزارش کامل ديدار منوچهر متکی و سيدعبدالعزيز حکيم، ايسنا

حکيم: از نظر ملت عراق گفت‌وگوی ايران و آمريکا به نفع عراقی‌هاست
متکی: نهمين اجلاس وزيران خارجه‌ی همسايگان عراق ‌١٧ تيرماه در تهران برگزار می‌شود


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی - ايران

منوچهر متکی و سيدعبدالعزيز حکيم پيش از ظهر امروز (شنبه) در وزارت امور خارجه‌ی کشورمان با يکديگر ديدار کردند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی کشورمان از برگزاری نشست وزيران امور خارجه‌ی همسايگان عراق در تهران خبر داد و در عين حال در پاسخ به سوالی هسته‌يی تصريح کرد که ايران بنا به توصيه‌هايی که دريافت کرده عجله‌ای برای پاسخگويی به پيشنهاد کشورهای موسوم به ۱+۵ ندارد.

وی پس از ديدار و گفت‌وگو با سيد عبدالعزيز حکيم، رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی، از برگزاری نشست همسايگان عراق به اضافه‌ی مصر در تاريخ ۱۷ و ۱۸ تيرماه سال جاری در تهران خبر داد.

متکی با اشاره به ملاقاتش با حکيم گفت: تحولات در کشور عراق را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داديم. هم‌چنين تکميل دولت دايمی در عراق را به دولت و ملت عراق تبريک گفتيم.

وی افزود: در اين ديدار روابط دو جانبه‌ی ايران و عراق و هفت سند مهم که در ستاد عالی همکاری‌های دو کشور در زمينه انرژی، خط لوله‌ی نفت و گاز برق، مشارکت ايران در بازسازی عراق، تجارت مرزی و ساير همکاری‌های دو‌جانبه در حوزه‌ی روابط اقتصادی تصويب شده را مورد تبادل نظر قرار داديم.

متکی اظهار داشت: ايران آمادگی‌اش را برای تامين خط اعتباری اين همکاری‌ها اعلام کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست همسايگان عراق به اضافه‌ی مصر در تيرماه در تهران گفت: درباره‌ی زمان اين ديدار با هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق برای تاريخ ۱۷ و ۱۸ تيرماه به توافق رسيديم. هم چنين دعوتنامه‌ها برای حضور همسايگان عراق، مصر، دبير‌کل اتحاديه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی از سوی ايران برای شرکت در اين نشست تهيه و ارسال شده است.

متکی افزود: درباره‌ی برگزاری اين نشست با وزير امور خارجه عربستان که هفته‌ی پيش به تهران سفر کرده بود، نيز بحث و تبادل نظر و هماهنگی صورت گرفت.

وزير امور خارجه گفت: سفر رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به تهران باب جديدی را در توسعه‌ی همکاری‌های دو کشور باز خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس همسايگان عراق به اضافه‌ی مصر در تهران گفت: اين نشست در ادامه جلسات قبلی وزرای خارجه همسايگان عراق و نهمين اجلاس است.

وی خاطر نشان کرد: در اين اجلاس اراده کلی مبنی بر حمايت از روند سياسی و دولت‌سازی و در مقطع کنونی بحث امنيت عراق مورد توجه است.

وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر آن که اظهارنظرات تقريبا متناقضی از سوی مقامات ايران درباره پاسخ به پيشنهاد کشورهای ۱+۵ ديده می‌شود، گفت: مواضع ايران مثل فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی‌اش ايران کاملا شفاف و روشن است. حرکتی که با ارايه پيشنهاد از سوی کشورهای ۱+۵ صورت گرفته، يک گام به پيش و مثبت است، به اين جهت که بناست نظرات طرفين مورد بررسی قرار گيرد، يعنی کشورهای ۱+۵ و اتحاديه اروپا نظرات‌شان را به ايران فرستاده و ما با جديت و دقت آن را بررسی می‌کنيم و در نهايت پيشنهادات و پاسخ خود را به طرف‌های اروپايی ارايه می‌کنيم تا آنها مجددا آن را مورد بررسی قرار دهند، بنابراين به طور کلی ما شکل کار را در روند بررسی پرونده ايران مثبت ديده‌ايم.

متکی خاطر نشان کرد: از نظر ما تعارضی در اظهارنظرها وجود ندارد.

وی در پاسخ به اين سوال که ايران پاسخش به پيشنهاد ۱+۵ را چه زمانی اعلام می‌کند؟ گفت: از سوی کشورهای مختلف و مدير‌کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به ما توصيه شده است عجله‌ای در پاسخگويی نداشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، متکی در ادامه اظهاراتش با اشاره به نقش موثر سيد عبدالعزيز حکيم، رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اظهار داشت: اين خانواده مجاهدت‌های بسياری را در سال‌های گذشته در راستای استقلال و پيشرفت عراق و اتحاد شيعه و سنی داشته‌اند.

وی گفت: جنگ شيعه و سنی در عراق به وسيله عوامل دشمنان اسلام و ملت عراق و امت بزرگ اسلامی اتفاق می‌افتد و يقينا بعد از آشکار شدن چهره دشمنان، آنها در دل ملت عراق و امت بزرگ اسلامی جای نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، همچنين، سيد عبدالعزيز حکيم در اين کنفرانس مطبوعاتی مشترک با متکی از کشورهای عربی و اسلامی خواست از خط مشی ايران در رابطه با عراق پيروی کنند و در کنار ملت عراق قرار بگيرند و در عين حال ابراز عقيده کرد که از نظر ملت عراق گفت‌وگوی ايران و آمريکا به نفع عراقی‌هاست.

وی به خبرنگاران گفت: ملت عراق توانست با تشکيل دولت قانونی خود موفقيت ديگری را به دست آورد. دولت عراق وارد مرحله‌ی جديدی شده است.

وی با اشاره به نقش و اهميت ايران در اين روند گفت: دولت ايران همواره برای مقابله با رژيم صدام در کنار ملت عراق ايستاده بود. مواضع انسان‌دوستانه ايران در ذهن ملت عراق باقی خواهد ماند.

حکيم با اشاره به سفر اخير متکی به عراق گفت: اين اولين سفر يک مقام از کشورهای اسلامی منطقه پس از تشکيل دولت دايم در عراق بود.

وی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: تمام نهادها و تشکيلات عراق اراده و عزم نيرومندی در داشتن همکاری مثبت و مداوم با کشورهای منطقه و به ويژه ايران دارند. ايران بزرگ‌ترين و قوی‌ترين کشور مطرح در کنار عراق است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در خصوص ديدارش با وزير امور خارجه کشورمان گفت: در اين ديدار درباره‌ی تروريسم که گريبانگير اقشار مختلف مردم عراق شده است، صحبت کرديم.

وی با بيان اين که تمام گروه‌ها در عرصه عراق و در دولت يکپارچه مشارکت خواهند داشت و اراده‌ی دولت عراق بر اين امر است، گفت: مردم و دولت عراق علاقمندند با تمام کشورهای عربی و اسلامی روابط خوبی داشته باشند و از تمام اين دولت‌ها دعوت می‌کنيم که از خط مشی ايران در رابطه با عراق پيروی کنند و در کنار ملت عراق قرار بگيرند.

وی در خصوص تاثير اجلاس همسايگان عراق بر افزايش ضريب امنيت کشورش گفت: ما علاقمنديم در برنامه و ايجاد امنيت منطقه‌يی مشارکت داشته باشيم و در اجلاس آينده همسايگان به اين اميد که خط مشی امنيتی شکل گيرد، شرکت می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، حکيم در پاسخ به اين سوال که آيا حامل پيام ويژه‌ای در بحث هسته‌يی ايران است؟ گفت: حامل هيچ گونه پيامی نيستم، گرچه پرونده هسته‌يی ايران برای ما بسيار مهم است و ما از پيامدهای منفی اين مساله چه برای ايران و چه منطقه نگرانيم.

حکيم در خصوص وضعيت گفت‌وگوی ايران با آمريکا در بحث عراق اظهار داشت: گفت‌وگوی ايران و آمريکا از نظر ما به عنوان ملت عراق به نفع ماست و بر اساس موضع‌گيری‌های ايران تصور می‌کنيم که اين گفت‌وگوها به مصلحت ايران نيز می‌تواند باشد، چرا که آمريکا در عراق حضور دارد.

وی ادامه داد: پاسخ مساعد اوليه از سوی دو طرف برای انجام گفت‌وگوها وجود داشت، اما برخی مسايل پيش آمد که اين اتفاق صورت نگرفت.

وی همچنين ابراز عقيده کرد که اميدوار است، گفت‌وگوهای ايران و آمريکا درباره‌ی عراق، پرونده‌ی هسته‌يی و مسايل ديگر انجام شود.

رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در خصوص روابط آينده کشورش با ساير کشورها به ويژه آمريکا اظهار داشت: ما تلاش می‌کنيم با همه کشورها از جمله آمريکا و انگليس روابط‌مان ادامه يابد.

به گزارش ايسنا، وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اجلاس آينده همسايگان عراق به اضافه‌ی مصر گفت: تصور نمی‌کنم با يک يا دو اجلاس، تروريسم در عراق پايان يابد. مساله‌ی تروريسم بايد به طور جدی مورد توجه قرار گيرد، چرا که اگر قرار باشد تروريسم در عراق ماندگار شود، اثرات منفی آن تنها به اين کشور ختم نمی‌شود و به ساير کشورهای منطقه نيز منتقل خواهد شد.

حکيم در پاسخ به سوالی درباره حضور غير‌منتظره‌ی جورج بوش، رييس جمهور آمريکا در عراق در حالی که مقامات عراقی در اين خصوص در جريان نبودند، گفت: تا آنجا که ما می‌دانيم بوش برای اطلاع از اوضاع عراق، بررسی وضعيت ارتش آمريکا در عراق و تبريک به عراق برای دولت دايم به اين کشور سفر کرده بود.

وی در خصوص نقش و اهميت مجلس اعلای عراق گفت: مجلس اعلای عراق مجلس انتخاب و انتصاب است و جريانی در داخل مردم عراق که وارد انتخابات شده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران، هم‌چنين حسن کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد و برخی از مسوولان عراقی در ديدار و گفت‌وگوها ميان متکی و حکيم حضور داشتند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل ديدار منوچهر متکی و سيدعبدالعزيز حکيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016