جمعه 26 خرداد 1385

مشاور امنيت ملی کاخ سفيد:‌ ايران ديگر به مذاکره بر سر عراق علاقه ندارد، ايسنا

- تلاش می‌کنيم به ايرانيان نشان دهيم راهی مثبت وجود دارد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

مشاور امنيت ملی کاخ سفيد گفت، ايران ديگر به مذاکرات مستقيم با آمريکا بر سر اوضاع عراق علاقه‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان هادلی، مشاور امنيت ملی کاخ سفيد، در پاسخ به سوال خبرنگار سی.ان.ان مبنی بر اين که آيا زلمای خليل‌زاد، سفير واشنگتن در بغداد با ديپلمات‌های ايرانی در بغداد ديدار خواهد کرد، گفت: ايرانيان اشاره کرده‌اند که ديگر علاقه‌ای به انجام چنين کاری ندارند.

وی افزود: جايی که ما در موضوعات ديپلماسی‌مان با ايران متمرکز شده‌ايم، البته موضوع هسته‌يی است.

وی در ادامه با متهم کردن ايران به داشتن برنامه هسته‌يی تسليحاتی گفت: اگر ايرانيان فعاليت غنی‌سازی اورانيوم خود را که ما باور داريم بخشی از مسيری به سوی تسليحات هسته‌يی است به حالت تعليق درآورند، سپس ما مايل خواهيم بود به آلمان، انگليس، فرانسه و احتمالا روسيه و چين برای نشستن، تلاش و مذاکره بر راه‌حل دايم اين مشکل بپيونديم.

هادلی ادامه داد: بنابراين جلسات بحث و مذاکره واقعا به سوی موضوع هسته‌يی در چهارچوبی که شرح دادم حرکت کرده است و ما اميدواريم که رژيم ايران به پذيرش اين پيشنهادات و بازگشت به مذاکرات را به نفع خود ببينند و در اين صورت ما می‌توانيم به صورت مستقيم بحث بر سر اين موضوع را آغاز کنيم.

خبرگزاری فرانسه نيز با اشاره به اظهارات هادلی در جمع خبرنگاران نوشت: کاخ سفيد اشاره کرد که پيشنهاد هسته‌يی به ايران برای پايان به بحران بر سر موضوع هسته‌يی اين کشور شديدا مبتنی بر مشوق‌ها برای توقف فعاليت‌های هسته‌يی حساس تا تنبيه‌های احتمالی است.

براساس اين گزارش هادلی گفت:‌ در اين نقطه از زمان تمرکز بر تلاش برای نشان دادن به مقامات و مردم ايران است که راهی مثبت برای آن ( موضوع هسته‌يی) وجود دارد.

اين گزارش ادامه داد: اين اظهارات هادلی مطابق گزارش روزنامه‌ی نيويورک تايمز است که اعلام کرد پيشنهاد هسته‌يی ۱+۵ به ايران صرفا مشوق‌ها را برای توقف غنی‌سازی و بازفراوری در بر می‌گيرد.

اين گزارش به نقل از هادلی ادامه داد:‌ هدف اينجا اين است که سعی‌کنيم به ايران مسيری مثبت را اگر تعليق کنند و به مذاکرات بازگردند نشان دهيم. جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا نيز تصريح کرد که اگر آن‌ها از چنين کاری امتناع کنند، مسيری ديگر وجود دارد و اين مسيری است که عواقبی را برای آن حکومت در بر دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشاور امنيت ملی رييس‌جمهور آمريکا ادامه داد، واشنگتن و شرکايش توافق دارند که شکست تهران در موافقت با پيشنهاد هسته‌يی به معنی بردن ايران به شورای امنيت سازمان ملل است.

وی ادامه داد: بحث‌هايی درباره نوع معيارهايی که ممکن است در صورت اين که ايران اين انتخاب ( پذيرش پيشنهاد هسته‌يی) را انجام ندهد، که اميدواريم آن را انتخاب کند ارايه نشود انجام شده است. اين امر در حال حاضر مورد بحث قرار گرفته است.

اين خبرگزاری فرانسوی ادامه داد: هادلی از تعيين زمانی برای پاسخگويی ايران امتناع کرد و گفت: رييس‌جمهور و وزير امور خارجه (آمريکا) گفته‌اند اين (‌مهلت) هفته‌ها و نه ماه‌ها است . اما هفته‌ها و نه روزها.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشاور امنيت ملی کاخ سفيد:‌ ايران ديگر به مذاکره بر سر عراق علاقه ندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016