چهارشنبه 7 تیر 1385

علي لاريجانی: پيشنهادات اروپا راه جديدی را برای‌ حل ‌مساله مطرح كرده‌است، ايرنا

- زمان دقيق سفر سولانا به ايران هفته آينده مشخص مي‌شود
- ابراهيم جعفري حامل پيام آمريكا نيست

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۴/۰۷‬

"علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: زمان و مكان دقيق سفر خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا هفته آينده مشخص مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، لاريجاني روز چهارشنبه بعد از پايان مذاكرات خود با "ابراهيم جعفري" نخست وزير سابق عراق در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ما در ارتباط با اين موضوع در حال بحث هستيم، هم ما سفر داريم و هم ايشان و در هفته آينده اين موضوع مشخص خواهد شد.

"علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به‌سوالي مبني بر اين كه گفته مي‌شود ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق حامل پيامي از سوي آمريكا براي ايران بوده است ، گفت : صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، لاريجاني عصر چهارشنبه در پايان مذاكرات خود با"جعفري" در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: با توجه به شخصيت و نفوذ آقاي جعفري در عراق ما امروز گفت وگوهاي خوبي در خصوص شرايط فعلي عراق با ايشان داشتيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه ايران و عراق دو متحد طبيعي هستند و تلاش ما همانند گذشته حمايت از دولت جديد عراق است ، تصريح كرد :
جعفري از شخصيت‌هاي محترم عراق بوده و از ساليان گذشته در شمار رهبران عراق است .

"علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت : پيشنهادات اروپا راه جديدي را براي حل مساله مطرح كرده و آن اين است كه‌به جاي استفاده از تهديدات، از مذاكره صحبت شده است.

به‌گزارش خبرنگار سياسي ايرنا ، لاريجاني عصر روز چهارشنبه در پايان مذاكرات خود با " ابراهيم جعفري " نخست وزير سابق عراق در گفت و گو با خبرنگاران افزود : ما از چنين موضوعي استقبال مي‌كنيم و به طور جدي در حال بررسي پيشنهادها هستيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت : در اين موضوع كه ابهامات ، اشكالات و سوء تفاهمات از طريق مذاكره حل شود، ما نيز اتفاق نظر داريم و مابقي مسايل نيز بايد در مذاكرات بحث شود.

لاريجاني با اشاره به اين كه طبعا ابهامات زيادي وجود دارد كه بايد در مذاكرات حل شود، گفت : ما با " خاوير سولانا " مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ارتباط و گفت وگو داريم، ولي قرار مشخصي براي سفر ايشان به ايران در اين هفته نداشتيم.

وي افزود: اميدواريم در اولين فرصت ملاقات سولانا انجام و مذاكرات نيز آغاز شود ولي بعضي از مسايلي كه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود ، ريشه ندارد و در اين خصوص به ما اطلاعي نداده‌اند و اين چيزهايي است كه از رسانه‌ها مي‌شنويم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص پاسخ ايران به پيشنهاد اروپا گفت :
ما قبلا هم گفته بوديم كه در حال كار بر روي پيشنهادات هستيم و اين موضوع را با سولانا هم مطرح كرده‌ايم و زماني كه نتايج كميته‌ها ارايه شد، ما با آنان در ميان مي‌گذاريم و به سرعت آنها را دنبال مي‌كنيم .

لاريجاني در خصوص تشكيل شوراي راهبردي سياست خارجي نيز گفت : تشكيل اين گونه‌نهادهاي مشورتي براي بررسي مسايل راهبردي و اقدامات كارشناسي در خصوص آنها مورد استقبال است و چنين اقداماتي موجب تقويت بنيه تصميم‌گيري در كشور مي‌شود.

ابراهيم جعفري عضو مجلس عراق و نخست وزير سابق اين كشور نيز در اين مصاحبه در ارتباط با مذاكرات ايران و آمريكا گفت : ما از آغاز استقبال كرديم و به نظر ما اين يك اقدام خوب است به ويژه اين كه در عراق انجام شود و طرف عراقي هم در اين راستا فعال باشد.

وي با بيان اينكه چنين اقدامي مورد توجه عراق است و مي‌تواند گام مثبتي از جهت تقويت روابط ما باايران و آمريكا باشد،افزود: ما به طور تئوريك و نظري طرفداري بهبود روابط كشورها با هم هستيم.

نماينده مجلس عراق تصريح كرد: عراق با كشورهاي جهان روابط دو جانبه دارد و با توجه به ارتباط بين عراق و آمريكا اگر عراق در خصوص مذاكرات ايران و آمريكا نقشي داشته باشد ، اين موضوع به نفع منطقه خواهد بود.

جعفري در خصوص اخباري مبني بر ديدار محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران از عراق در آينده نزديك، گفت : تا اين لحظه بنده اطلاعي در اين زمينه ندارم و چون با ايشان ملاقات نكرده‌ام نمي‌دانم چنين موضوعي صحت دارد يا خير ولي با اين وجود ما از چنين سفرهايي استقبال مي‌كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي در خصوص برگزاري اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي همسايه عراق در تهران نيز گفت : اصل اين موضوع در شرايط كنوني با توجه به مشكلات دولت عراق كار خوبي است، به ويژه اين كه متصدي چنين كنفرانسي كشور دوست ايران باشد كه مسايل و تحولات عراق را خوب درك مي‌كند و سفر بنده به ايران ارتباطي با اين موضوع ندارد.

نخست وزير سابق عراق گفت : برگزاري چنين كنفرانسي مي‌تواند تريبوني باشد براي مطرح كردن مشكلات و مسايلي كه‌مردم عراق امروز با آن مواجه هستند و در صورت حل آنها اين موضوع به نفع كشورهاي منطقه خواهد بود.

وي تاكيد كرد در ملاقات با لاريجاني در خصوص امنيت عراق و راههاي تقويت آن براي حفظ سيادت و حاكميت دولت عراق با يكديگر بحث و تبادل نظر داشتيم.

جعفري تصريح كرد : ما براي داشتن روابط مستحكم با ايران داراي دلايل فراواني هستيم و در گفت وگوهاي امروز تجربه سياسي عراق و چشم‌اندازهاي آن را با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران مورد بحث قرار داديم .

Copyright: gooya.com 2016