سه شنبه 6 تیر 1385

فايننشال تايمز: ممانعت تهران از پاسخ سريع به بسته پيشنهادی غرب، صبر سران G8 را لبريز كرده است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

از آنجايي كه نااميدي در پايتخت‌‏هاي غربي درباره پاسخ كُند ايران به بسته مشوق‌‏هاي بين‌‏المللي افزايش يافته است، آمريكا و اتحاديه اروپا تهديد مي‌‏كنند برنامه هسته‌‏اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد باز مي‌‏گردانند.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران‌‏(ايلنا)،به نقل از روزنامه فايننشال تايمز، مقامات در واشنگتن و اتحاديه اروپا به‌‏ دنبال استفاده از نشست پنجشنبه وزراي خارجه گروه هشت(G8) هستند تا به ايران بگويند كه لازم است به پيشنهاد بين‌‏المللي به سرعت پاسخ دهد يا با اقدام سازمان ملل متحد روبرو شود.
براساس اين گزارش، نشست پنج‌‏شنبه وزراي خارجه گروه هشت در مسكو يك هفته پس از آن صورت مي‌‏گيرد كه محمود احمدي نژاد، رييس‌‏جمهور ايران اعلام كرد: تهران بيست و دوم آگوست(سي و يكم مرداد) به بسته پيشنهادي پاسخ مي‌‏دهد.
در اين گزارش آمده است: اتحاديه اروپا و آمريكا با درخواست از تهران براي پاسخ به اين پيشنهاد ظرف چند هفته نه چند ماه، به دنبال پاسخ سريع‌‏تر ايران هستند.
يك ديپلمات اتحاديه اروپا گفت: يكي از مسائلي كه در نشست وزراي خارجه گروه هشت مورد بحث قرار مي‌‏گيرد، نيروي تازه دادن به فرايند شوراي امنيت سازمان ملل متحد است در صورتي كه ايران به زودي به اين پيشنهاد پاسخ ندهد.
ديپلمات‌‏ها تمايل دارند از نشست سران گروه هشت در اواسط جولاي براي تحت فشار قرار دادن ايران و دستيابي به اجماع بين‌‏المللي در صورت رد پيشنهاد از سوي تهران، استفاده كنند.
ديپلمات‌‏ها گفتند:"فرانك والتر اشتاين ماير"، وزير خارجه آلمان و معاون وي به همتايان خود درپاريس و لندن گفتند كه ديدارش با متكي راضي‌‏كننده نبود.
اتحاديه اروپا و آمريكا به دنبال مباحث عميق درباره بسته پيشنهادي و پاسخ تهران به آن هستند اما تاكنون چنين اتفاقي رخ نداده است.
اين گزارش حاكي است: موضع آمريكا و اتحاديه اروپا نيز به دليل عدم تمايل چيني‌‏ها و روس‌‏ها براي حمايت از تحريم ايران در صورت رد پيشنهاد از سوي تهران، تضعيف شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين گزارش، ظاهراً برنامه‌‏ريزي براي استفاده از نشست گروه هشت براي اعمال فشار بر ايران پس از اينكه هفته گذشته"كوفي عنان"، دبيركل سازمان ملل متحد گفت كه انتظارپاسخ سريع از ايران را ندارد، تضعيف شد.
يك ديپلمات غربي گفت: مسأله مهم اين است كه ببينيم چرا ايران به زمان نياز دارد.

Copyright: gooya.com 2016