سه شنبه 6 تیر 1385

متكی: بسته پيشنهادی اروپا يگ گام به جلو است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۴/۰۵‬

وزير امور خارجه با اشاره به اراده جمهوري اسلامي ايران مبني بر پيروي از چارچوب‌هاي منطقي، سازنده و بدون پيش‌شرط و پيشداوري در پرونده هسته‌اي گفت: بسته پيشنهادي اروپا را يك گام به جلو مي‌دانيم.

به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، "منوچهر متكي" روز دوشنبه در ديدار با "يورگوس پاپاندرو" نخست وزير پيشين يونان افزود:
كارگروهها بررسيهاي جدي‌و دقيق پيشنهادات اروپا را آغاز كرده‌اند.

متكي گفت : آنچه براي ما اهميت دارد نيل به يك فرمول متعادل و منصفانه است كه بطور برابر تعهدات و حق جمهوري اسلامي ايران را رعايت كند.

وي با تشريح سابقه، اهداف و رويكردهاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران گفت:
ايران در زمينه‌هاي مختلف از جمله سابقه برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود با غرب و آمريكا، همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي و بازرسيهاي متعدد و ابتكار ضرورت اجراي طرح خلع سلاح كشتار جمعي در خاورميانه و استفاده نكردن از سلاحهاي كشتار جمعي در جنگ تحميلي كه با معيارهاي اخلاقي جمهوري اسلامي ايران مطابقت ندارد، در اين راه متحمل خسارتهاي جبران‌ناپذير انساني شده است.

وزير امور خارجه افزود: همه اين مولفه‌ها نشان‌دهنده اهداف، نيات و راهبرد شفاف جمهوري اسلامي ايران براي تحقق حق مسلم و طبيعي خود براي فناوري‌هاي نوين است.

متكي با اشاره به شخصيت برجسته پاپاندرئو در يونان تصريح كرد: ما شخصيت شما را در پيشرفتهاي يونان برجسته و مهم مي‌دانيم و اميدواريم از طريق رايزنيهاي مستمر زمينه‌هاي تقويت مناسبات دو كشور افزايش يابد.

وي مناسبات بين ايران و يونان را متين ارزيابي كرد و گفت روابط ايران با يونان در زمينه‌هاي دو جانبه سياسي - اقتصادي و همكاريهاي چندجانبه رو به پيشرفت و سازنده است.

وزير امور خارجه افزود: ظرفيتهاي خوبي براي گسترش مناسبات وجود دارد و مي‌توان از طريق رايزني‌هاي مستمر ظرفيتهاي خالي را در مناسبات دوجانبه تكميل كرد.

متكي با تبيين سياستهاي جمهوري اسلامي ايران در توسعه مناسبات با اروپا، مناسبات ايران با اروپا را بر پايه احترام و منافع متقابل دانست.

وي بااشاره به سفر اخير خود به ايتاليا، اسپانيا و سوئيس اظهار داشت:
در اين سفر اولويتها و راهبردهاي جمهوري اسلامي ايران در تحكيم مناسبات با كشورهايي كه از سياستهاي مستقل پيروي مي‌كنند و مناسبات خود را بر اساس عدالت استوار كرده‌اند، تبيين شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجه با تشريح تحولات سياسي جديد در مناطق مختلف جهان از جمله آمريكاي لاتين، گفت: تحولات جديد در كشورهاي آمريكاي لاتين نشان‌دهنده اراده مردم اين كشورها بر تمايل به حاكمان مردمسالار است.

وي افزود: اين رويكردها متاثر از ضرورت اجراي عدالت و مقابله با رويكردهاي سلطه‌گرايان است.

"يورگوس پاپاندرو" نيز در اين ديدار بااشاره به نقش و موقعيت سازنده جمهوري اسلامي ايران در عرصه تحولات منطقه گفت: ما نقش و جايگاه ايران را مهم و سازنده مي‌دانيم و جايگاه اين كشور به عنوان يك بازيگر مهم همواره مورد توجه يونان بوده است.

نخست وزير پيشين يونان با اشاره به احترام به حق ايران در دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي افزود: بر حق جمهوري اسلامي ايران درخصوص فناوريهاي صلح‌آميز احترام مي‌گذاريم و اعتقاد داريم حل مشكلات جاري از طريق گزينه‌هاي ديپلماتيك امكان پذير است.

پاپاندرو در خصوص سياستهاي يكجانبه در خاورميانه گفت: سياستهاي يكجانبه‌گر راه به جايي نخواهد برد و آنچه در نتايج انتخابات دموكراتيك در فلسطين بوجود آمده مورد احترام است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكی: بسته پيشنهادی اروپا يگ گام به جلو است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016