یکشنبه 11 تیر 1385

آصفی: سعی می‌‏کنيم در پاسخ به بسته پيشنهادی، نگرانی‌‏های غرب را رفع کنيم، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اتفاقات اخير در سرزمين‌‏های فلسطينی معلول سياست‌‏های غلط و تجاوزکارانه رژيم صهيونيستی است.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيک خبرگزاری کار ايران (ايلنا) "حميدرضا آصفی" در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به اقدامات تجاوزکارانه رژيم صهيونيستی در سرزمين‌‏های فلسطينی و تخريب دفتر نخست‌‏وزير فلسطين، گفت: رژيم صهيونيستی از انتخابات آزاد و روی کارآمدن يک دولت مردمی در فلسطين عصبانی است و هر کار جنون‌‏آميزی را در اين رابطه انجام می‌‏دهد.
وی، با بيان اين که اين رژيم از انزوای فزاينده بين‌‏المللی در تنگاست، گفت: همچنين آنها از مقاومت مردم فلسطين بسيار ناراحتند و اما اتفاقات فلسطين و بحران کنونی ناشی از سياست‌‏های رژيم صهيونيستی است.
آصفی، با اشاره به ربايش افراد و گروگانگيری شهروندان بيگناه فلسطينی گفت: اين رژيم اکنون به اسارت درآوردن يک نظامی را بهانه کرده‌‏اند و اقدامات تجاوزکارانه و جنايتکارانه‌‏ای را برضد مردم فلسطين انجام می‌‏دهند. درحالی که در همين روزها بود که در سال ۶۱ ديپلمات‌‏های ايرانی توسط رژيم صهيونيستی و گروههای وابسته به آنها ربوده شده‌‏اند.
وی، با تاکيد بر اين که اتفاقات سرزمين‌‏های اشغالی ناشی از سياست‌‏های غلط رژيم صهيونيستی است و بی‌‏تفاوتی و سکوت مجامع بين المللی است، گفت: اقدامات رژيم صهيونيستی با هيچ معيار بين‌‏المللی همخوانی ندارد و اگر به تاريخچه اين رژيم رجوع کنيم، می‌‏بينيم که آنها خود آغازگر اين مسائل بودند و اکنون در آتشی که خود به پا کردند، می‌‏سوزند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اين که رژيم صهيونيستی درصدد ضربه زدن به اقتصاد غزه است، گفت: اکنون برق, آب و بقيه امکانات آن منطقه از بين رفته است و جامعه بين‌‏المللی بايد بر رژيم صهيونيستی فشار آورد که از کارشکنی در ارسال کمک به مردم فلسطين به ويژه در زمينه غذا, سوخت و دارو دست بردارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران اقداماتی در اين زمينه انجام داده و رييس جمهور با بسياری از کشورهای اسلامی صحبت کرده است. همچنين وزير امور خارجه به دبيرکل سازمان ملل متحد نامه داده و همچنين درخواست کرده‌‏ايم شورای حقوق بشر وارد شود و موضوع را دنبال کند.
آصفی، با بيان اينکه رژيم صهيونيستی همواره از سکوت مجامع و مقامات بين‌‏المللی سوءاستفاده کرده است، گفت: اين بار نبايد اين اجازه را به اين رژيم داد، ما نيز درصدد رايزنی با کشورهای اسلامی هستيم تا ببينيم که چه کاری می‌‏توان در اين باره انجام داد. ضمن اين که در نشست آتی همسايگان عراق در ايران نيز اين مساله مورد توجه قرار می‌‏گيرد.
وی با اشاره به ۱۲ تير ماه سالروز شهادت ۲۹۰ هموطن ايرانی که در حمله موشکی آمريکا به هواپيمای مسافربری در خليج فارس کشته شده‌‏اند، گفت: اين اقدام ضد انسانی و تلخ آمريکا نماد تروريسم دولتی است که آشکارا بديهی‌‏ترين اصول حقوق بشر را نقض کرد و هموطنان ما به خاطر سياست‌‏های سلطه جويانه و برتری‌‏طلبانه آمريکا کشته شده‌‏اند. ما با محکوم کردن اين اقدام با خانواده اين عزيزان ابراز همدردی می‌‏کنيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاريخ ديدار سولانا و لاريجانی گفت: با اروپا گفت‌‏وگوهای نزديکی داريم، کميته‌‏ها هر روز بسته پيشنهادی را بررسی می‌‏کنند، اين يک کار جدی است. سولانا و لاريجانی نيز روزانه با هم درتماسند، آخرين اين تماس‌‏ها روز گذشته بود، ديدار آنها نيز برای روز چهارشنبه تعيين شده و احتمالا در يک کشور اروپايی خواهد بود. اين يک ديدار اوليه است و اميدواريم گفت و گوهای سازنده با اروپا از مسير طبيعی خارج نشود تا به نتيجه قابل قبولی برسيم.
وی درباره تاريخی که اروپا برای پاسخ گويی ايران تعيين کرده است، گفت: بحث ضرب‌‏الاجل مطرح نيست، تعيين تاريخ برای پاسخ ما سازنده و کمک کننده نيست و ما اعلام کرديم که ماه ديگر جواب خود را می‌‏دهيم.
وی در پاسخ به اين سوال که گفته می‌‏شود کميته‌‏ها کار خود را به اتمام رسانده‌‏اند، آيا ممکن است ايران پيش از مرداد به بسته پيشنهادی اروپا پاسخ دهد، گفت: کميته‌‏ها هنوز به نتيجه نرسيده‌‏اند و هر وقت که نتيجه‌‏ای به دست آوريم، اعلام می‌‏کنيم. ما بسيار جدی هستيم اروپا نيز به ايران ضرب‌‏الاجلی نداده است و تنها گفته‌‏اند که انتظار داريم ايران زودتر پاسخ دهد. ما هم ماه ديگر پاسخ می‌‏دهيم و اين چندان دير نيست. آنها بايد اجازه دهند که ما کار کارشناسی خود را انجام دهيم.
آصفی درباره گفت‌‏وگوهای ايران و آمريکا بر سر مساله عراق و دلايل لغو آن و همچنين عدم انجام مذاکره دو کشور برسر مسائل هسته ای گفت: آمريکا درخواست‌‏های زيادی برای مذاکره داشت و ما به درخواست مقامات عراقی برای انجام اين مذاکره پاسخ مثبت داديم، البته از ابتدا هم خوشبين نبوديم اما علت عدم انجام اين مذاکرات فقدان انسجام در ميان مسوولان آمريکايی بود. که تکليف‌‏شان با خودشان هم روشن نکرده بودند و مواضع مختلفی از خود نشان می‌‏دادند. مذاکره در اين فضا نه عملی است و نه سودمند بود، زيرا آنها سر درگم بودند يک روز پيش شرط می‌‏گذاشتند و روز ديگر پيش شرط خود را بر می‌‏داشتند اما ما از ابتدا مواضع خود را گفته بوديم.
وی درباره اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر لازم نبودن مذاکره با آمريکا گفت: هيچ کشوری درباره حقوق خود با کسی مذاکره نمی‌‏کند، ريشه اين مشکلات هم به آمريکا بر می‌‏گردد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی تحليل‌‏ها مبنی بر اين که غرب نمی‌‏داند که در ايران بايد با چه کسی صحبت کند، گفت: غربی‌‏ها می‌‏دانند که بايد با چه کسی صحبت کنند، آنها با ساختار نظام ما آشنا هستند. حکومت ايران يک حکومت يکپارچه است که سياست‌‏های کلان نظام براساس اجماع تعيين, اعلام و اجرا می‌‏شود.
وی درباره دليل تحويل ندادن نامه ۲۰۰۰ جانباز شيميايی ايران به دولت عراق توسط سفارت ايران در بغداد گفت: اهمالی در کار نبوده است، دادگاه مقررات خاص خود را دارد و ما نيز به اسنادی که جمع شود به دادگاه تحويل داده می‌‏شود، ما برای احقاق حقوق همه جانبازان چه شيميايی و غير شيميايی اهتمام خاصی قائليم.
وی همچنين درباره ترجمه نشدن نامه ۳۰۰ جانباز شيميايی که شکايتی به دولت عراق نوشته بودند توسط وزارت امور خارجه گفت: اين کار مراحل خاص خود را دارد و با توجه به حقوقی بودن و ظرايف خاص آن بايد دقيق ترجمه شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه که در پاسخ ما به بسته پيشنهادی اروپا محوريت قرار می‌‏گيرد، حقوق و منافع کشور است، همچنين سعی می‌‏کنيم نگرانی‌‏های غرب را رفع کنيم.
آصفی درباره اظهارات نخست‌‏وزير سابق عراق مبنی بر اين که در سفر احمدی‌‏نژاد به عراق با حضور برخی ديگر از کشورها مساله هسته‌‏ای ايران بررسی می‌‏شود، گفت: اين سفر در دستور کار است اما سفر برای بحث و گفت وگو درباره موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌‏ای و بين‌‏المللی است و من نشنيدم که با حضور ديگر کشورها بحثی درباره مساله هسته‌‏ای ايران انجام بشود.ضمن اين که هنوز تاريخی برای اين سفر تعيين نشده است.
وی درباره برخی اظهارات متناقض مسوولان ايرانی مبنی بر زمان پاسخ گويی ايران به بسته پيشنهادی گفت: کميته‌‏ها بايد کارشان تمام شود و براساس تنوع موضوعات و همچنين تلاش دوستان ما در کميته‌‏ها استنباط اين است که مرداد ماه به نتيجه می‌‏رسيم. ما در ظرف زمان کار را دنبال می‌‏کنيم و اروپا هم بايد قدردان باشد که ما زود جواب می‌‏دهيم و جوابمان سردستی نيست و تناقضی در گفته‌‏های مسوولان ايرانی وجود ندارد و رييس جمهور با توجه به پيشرفت کار کميته‌‏ها گفت که مردادماه پاسخ خواهيم داد.
آصفی درباره حکم دادگاه آمريکايی مبنی بر حراج آثار باستانی ايرانی در آمريکا و دادن پول اين آثار به افرادی از رژيم صهيونيستی در بمب گذاری‌‏های شهادت‌‏طلبانه فلسطينيان کشته شده‌‏اند، گفت: اين اتفاق بسيار عجيب و غريب بود و ما همه تلاش خود را می‌‏کنيم که اين موضوع اجرايی نشود. ميراث فرهنگی متعلق به يک کشور نيست بلکه به همه جوامع تعلق دارد، ميراث فرهنگی شامل اقدامات اجرايی نمی‌‏شود و اين کار مغاير با همه مقررات و کنوانسيون‌‏های بين‌‏المللی از جمله کنوانسيون ۱۹۷۰ يونسکو است.
وی، با بيان اين که اين اقدامات با هيچ معياری قابل توجيه و تفسير نيست، گفت: يک دادگاه محلی نمی‌‏تواند چنين کاری بکند و ما از همه طرق ديپلماتيک و حقوقی موضوع را دنبال می‌‏کنيم با دانشگاه شيکاکو نيز در اين باره صحبت کرديم و آنها نيز حکم دادگاه را رد کردند و خواستار لغو آن شدند. ما از تمام ظرفيت‌‏ها استفاده می‌‏کنيم و وکيل می‌‏گيريم، ايرانيان خارج از کشور نيز همانگونه که در قضيه نشنال جئوگرافيک ساکت نماندند، در اين باره نيز نمی‌‏توانند بی‌‏تفاوت باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اين که اين کار همکاری‌‏های فرهنگی و علمی را تخريب می‌‏کند و باعث بی‌‏اعتباری مراکز دانشگاهی می‌‏شود، گفت: ما دولت آمريکا را در اين باره مسوول می‌‏دانيم و انتظار داريم که آنها اجازه چنين کاری ندهند، دفتر نمايندگی ما در نيويورک و يونسکو نيز در اين باره به شدت فعاليت می‌‏کنند.
وی در پاسخ به اين سوال که آيا با توجه به عدم همراهی چين با روسيه در اجلاس وزرای خارجه G۸ اين امکان و جود دارد که روسيه با غرب همراهی کند، گفت: ما همچنان به تحرکات ديپلماتيک و روشنگری‌‏های خود ادامه می‌‏دهيم، ديدار لاريجانی و سولانا و همچنين مذاکرات وزير امور خارجه همچنان ادامه دارد. هنوز نمی‌‏توان ارزيابی‌‏ای از مواضع کشورها داشت، البته همکاری چين و روسيه از سابق وجود داشته و اين دو کشور در مواضع استقلال طلبانه‌‏ای در حمايت از يک حق بين‌‏المللی داشتند.
آصفی همچنين در باره شورای راهبردی روابط خارجی که به دستور مقام معظم رهبری تشکيل شده است، گفت: اين شورا يک شورای مشورتی است و طبيعی است که مقام معظم رهبری از هر کانال و مجرايی اطلاعات را دريافت کنند و اين موضوع غيرطبيعی نيست و در همه کشورها وجود دارد، اين شورا کار اجرايی ندارد و به دستگاه سياست خارجی کمک می‌‏کند، کارهای آن نيز فقط سياسی نيست بلکه درباره مساله اقتصادی و فرهنگی و ديگر مسائل مربوط به روابط خارجی بحث و گفت وگو می‌‏شود.
وی در پاسخ به اين سوال که آيا نشست روز چهارشنبه سولانا و لاريجانی برای رفع ابهامات است يا پاسخ اوليه ايران به بسته پيشنهادی گفت: نشست چهارشنبه يک نشست اوليه است، ما ابهاماتی داريم که مطرح می‌‏کنيم و سولانا نيز مطالب خود را می‌‏گويد. طرفين ديدگاههای خود را برای رفع ابهام و رسيدن به نتيجه مطرح می‌‏کنند و اين سطحی‌‏نگری است که از هم اکنون پيش بينی کنيم که نشست چگونه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات وزير دفاع روسيه مبنی بر خريد موشک توسط ايران از اوکراين گفت: من از اظهارات ايوانف تعجب می‌‏کنم، ما هيچ اقدام غيرقانونی در خريد تسهيلات نداشته و چنين موشک‌‏هايی را هم نگرفته‌‏ايم.
وی درباره راهپيمايی آزادانه منافقين در فرانسه برغم اعلام نام اين گروهک در ليست گروههای تروريستی گفت: اين اقدام نشان دهنده استفاده ابزاری و برخورد دوگانه غرب با تروريسم است و نشان می‌‏دهد که غرب تروريسم را به خوب و بد تقسيم کرده است، تروريسم خوب در خدمت غرب و تروريسم بد عليه غرب است و اين تفاوت ديد ما با غربی‌‏هاست. آنها بايد نگرش خود را تغيير دهند. اين اقدامات غيرقابل قبول است، هر چند بسيار بی‌‏اهميت است زيرا ما نگران تعدادی سرخورده و واخورده نيستيم.
آصفی در خصوص بيانيه وزرای خارجه G۸ که نحوه پاسخ گويی ايران را به بسته پيشنهادی غرب ياس‌‏آور خواندند، گفت: ما اين تعابير را سازنده نمی‌‏دانيم و هنوز پاسخی نداديم که ياس‌‏آور باشد. البته آنچه که در پاسخ ما محوريت قرار می‌‏گيرد، حقوق و منافع کشور است و همچنين سعی می‌‏کنيم نگرانی‌‏های غرب را نيز رفع کنيم.
وی درپاسخ به اين سوال که آيا شما به مذاکرات لاريجانی و سولانا خوشبين هستيد، گفت: اگر در مذاکرات منطق وجود داشته باشد، ما خوشبينيم. مگر اين که آنها بخواهند غيرمنطقی عمل کنند، ما حقوقی داريم و بايد راههای رسيدن به آن تضمين شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مقامات ژاپنی مبنی بر حمايت از تحريم عليه ايران گفت: زود است که در باره تحريم پيش داوری کنيم، البته ما تدابير لازم را برای آْنها داريم تحريم برغم همه دشواری‌‏ها به گونه‌‏ای نيست که نتوانيم آن را مديريت کنيم.
ضمن اين که در تحريم آنها بيشتر ضرر می‌‏کنند، ژاپن و ديگران بايد به عواقب اين اقدام توجه داشته باشند.
وی درخصوص زندانی بودن ۶۰ ايرانی در تايلند که در باندهای قاچاق انسان فعاليت داشتند، گفت: اين رقم مبالغه‌‏آميز است، البته ما تعدادی زندانی در تايلند داريم اما دسترسی کنسولی زمانی ميسر می‌‏شود که فرد زندانی چنين درخواستی داشته باشد و اگر فرد نخواهد که با سفارت متبوع خود تماس بگيرد، نبايد چنين اقدامی انجام شود. جمهوری اسلامی ايران نيز هرگاه که شهروندان ايرانی که در خارج زندانی شده‌‏اند، دسترسی کنسولی خواستند، همه گونه مساعدتی انجام داده است، زيرا مستقل از جرم ما بايد به همه ايرانی‌‏ها کمک کنيم.
آصفی، درباره قراردادی بين آمريکا و برخی کشورهای اروپايی برای انجام تحقيقات غنی‌‏سازی و امکان اين که اين قرارداد اولين گام انحصار توليد سوخت باشد، گفت: آمريکا و برخی از کشورهای غربی به دنبال انحصاری کردن سوخت هستند و زمانی سوخت منحصر به نفت و گاز زغال سنگ بود اما در آينده سوخت هسته‌‏ای تعيين کننده است و آمريکا تلاش می‌‏کند محدوديت‌‏هايی بر توليد اين نوع سوخت اعمال کند و يکی از دلايل اين است که ايران می‌‏گويد ارايه سوخت هسته‌‏ای هيچ تضمينی ندارد، همين مساله است.
وی درباره اظهارات وزير امور خارجه آلمان مبنی بر اين که بايد به ايران اجازه غنی‌‏سازی داد، گفت: ديدگاه وزير خارجه آلمان انعکاس ديدگاه بسياری از مسوولان غربی است که اعتقاد خود را در مصاحبه‌‏ها ابراز نکرده‌‏اند، اين حرف درست است و ما بايد حقوق خود را در چرخه سوخت به دست آوريم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح پيشنهادی يک موسسه آمريکايی مبنی بر در انتظار نگه داشتن سانتريفوژها در ايران بدون تعليق فعاليت‌‏های آنها و بدون زير سوال بردن توانايی‌‏های آينده ايران در زمينه غنی‌‏سازی گفت: ما بايد چرخه سوخت را بدست می‌‏آورديم که اين کار انجام شد اما چگونگی توسعه آن و مسائل ديگر بحث‌‏های تکنيکی است که من نمی‌‏خواهم به آنها وارد شوم و دوستان ديگر بايد در اين باره پاسخ دهند.
وی درپاسخ به اين سوال که آيا طولانی شدن پاسخ ايران به بسته پيشنهادی اروپا يک تاکتيک است، گفت: اين کار يک تاکتيک نيست، دليلی ندارد که ما بخواهيم وقت‌‏کشی کنيم، اروپايی‌‏ها خودشان می‌‏گويند که بسته جذابی فرستادند که همه مسائل اقتصادی، امنيتی و سياسی در آن است، بررسی اين بسته زمان می‌‏برد و آنها بايد خوشحال و راضی باشند که ما کار را درست انجام می‌‏دهيم. البته ابهاماتی است که بايد با اروپايی‌‏ها مطرح کنيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رييس مجلس عراق به ايران گفت: گفت وگوهای خوبی با عراقی‌‏ها داريم. اين سفر به بهبود شرايط منطقه کمک می‌‏کند، البته اين روزها در عراق امنيت مختل شده و اقدامات تروريستی زيادی در آنجا صورت می‌‏گيرد، ما اين اقدامات را محکوم می‌‏کنيم و معتقديم که مسووليت اين اعمال برعهده آمريکايی‌‏هاست. اين اتفاقات خشن ناشی از رويکرد خشن آمريکا در حل مساله عراق است و ما از ابتدا گفته بوديم که اين راه درست نيست. آمريکا شرايط عراق را نمی‌‏شناسد و اکنون متاسفيم که پيش‌‏بينی ما درست بود، زيرا ترجيح می‌‏داديم که عراق امن باشد.
وی ادامه داد: روابط ما با عراق مستقل از خواست و اراده کشورهای خارجی و فرامنطقه‌‏ای است و ما منافع و نگرانی‌‏های بی‌‏شمار و مشترکی داريم و اين سفر به بهبود روابط دو کشور کمک می‌‏کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آصفی درپاسخ به اين سوال که ايران در اوايل مرداد ماه يا اواخر مرداد پاسخ بسته را می‌‏دهد، گفت: اگر ما روزی تعيين کنيم، معلوم می شود که کار کميته‌‏ها بی‌‏اساس است، ما هر زمان که کار کميته‌‏ها تمام شد، پاسخ می‌‏دهيم.
وی درباره حضور برخی از سفرا در برخی ميهمانی و مجالس گفت: از ارگان‌‏های ذيربط خواستار گزارش در اين باره شديم، اگر اقدامی مغاير با رفتار و عرف ديپلماتيک مشاهده کنيم، قطعا برخورد می‌‏کنيم و اجازه نمی‌‏دهيم فعاليت‌‏هايی مغاير وظايف و شئونات ديپلماتيک انجام شود.

Copyright: gooya.com 2016