دوشنبه 12 تیر 1385

جبهه اصولگرایان تشکیل می شود، آفتاب

آفتاب: اصولگرایان مقدمات یک جبهه فراگیر را برای انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا فراهم می کنند. به گزارش خبرنگار آفتاب، پس از بروز اختلافاتی میان برخی اصولگرایان و نیز کناره گیری علی اکبر ناطق نوری از شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، جناح اصولگرا، ناگهان با یک خلأ مدیریتی روبرو شد. همین امر باعث بروز دیدگاههای متفاوت و متناقض در این جبهه شد.


رفته رفته این دیدگاه ها باعث بوجود آمدن اختلافات بسیاری شد تا این که اعضای موثر جناح راست بر آن شدند تا از شکاف های بیشتری جلوگیری کنند و هشدار بدهند که در این شرایط « اصولگرایان به پدری که همه دور او جمع بشوند نیازمندند.»

در این میان برخی از احزاب سنتی و ریشه دار اصولگرا همچون مؤتلفه اسلامی که نتوانسته بودند در دولت فعلی برای خود جایگاهی بیابند، ضمن ابراز نارضایتی از ترکیب کابینه و برخی تصمیمات آن، اقدام به دیدار با رقیب حزبی خود، همچون جبهه مشارکت ایران اسلامی کردند. این امر باعث آن شد که گروه های جوانتر محافظه کاران نسبت به این امر خرده بگیرند. امارفته رفته انتقاداز دولت در جناح اصولگرا تبدیل به یک رویه شد.

« زنگ ها» به صدا در آمد تا اشخاص موثر اصولگرا یاد آور شوند که نباید در آستانه دو انتخابات سرنوشت ساز، بر آتش اختلافات بیش از گذشته بدمند.

به همین منظور جلسات درون گروهی تشکیل شد و در تمام آنها ضمن تأکید بر حمایت از دولت اصولگرا، تصریح شد که فعلا اختلافات را برای مدت زمانی کنار بگذاریم.

این گونه بود که ناگهان، نمایندگان جمعیت ایثارگران در مجلس شورای اسلامی که تیغ نقد خود را همیشه برای دولت تیز می کردند، با یک تغییر رویکرد به دفاع از آن برخاستند. احمد توکلی و سپس الیاس نادران از جمله افراد شناخته شده ایثارگران هستند که آشکارا تغییر جهت دادند و در نطق ها و سخنرانی های خود لزوم حمایت از دولت را یادآور شدند.

کمی آن سوتر از آنان، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ایستاده است. او که خود از جمله بانیان تشکیل شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بود و مرتبا در این سال ها تلاش داشت از اختلافات بکاهد و بر اشتراکات بیافزاید خبر داد که قرار است همه در یک جبهه واحد حضور پیدا کنیم.

سخنان باهنر، یادآور اخباری بود که پیش از این نیز شنیده شده بود. قرار بود در جبهه اصولگرایان یک جبهه واحد تشکیل شود و در غالب علی اکبر ناطق نوری، علی لاریجانی ریاست آن را برعهده بگیرد.

چنین جبهه ای هیچ وقت شکل نگرفت اما دغدغه آن ماندگار شد و هر روز که به انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیکتر شدیم، فعل و انفعالات درباره تشکیل آن بیشتر شد.

بدین ترتیب، بنابر آخرین اخبار رسیده به آفتاب، قرار است به زودی چند نشست درون گروهی بین گروه های اصولگرا انجام شود. از قرار معلوم جامعه اسلامی مهندسین به ریاست محمدرضا باهنر عهده دار این امر شده است و خود او نیز با چندتن از دبیرکل های احزاب اصولگرا در این مورد گفت و گوهایی داشته است.

این اخبار حاکی است که قرار است ضمن توافق برای رفع اختلافات تا « اطلاع ثانوی» بر روی یک لیست مشترک برای انتخابات خبرگان همفکری و تعامل صورت بگیرد و سپس این امر زمینه ساز تشکیل آن جبهه واحد شود. البته اصولگرایان نسبت به تعامل هاشمی رفسنجانی با احزاب اصلاح طلب حساسیت ویژه ای دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنها خواهان مصادره هاشمی نیستند و تلاش کردند در دیدارهای مختلفی که با او داشتند، متذکر این نکته نیز باشند.

حضور هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، جبهه اصولگرایان را دوپاره کرد. اکنون نیز طیف گسترده ای از اصولگرایان از حضور او در انتخابات خبرگان حمایت کرده اند و حتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز او را در لیست خود قرار داده است.

گرچه برخی خبرها حکایت از آن دارد که هاشمی تمایلی برای شرکت در انتخابات خبرگان ندارد. اما با این حال اصولگرایان، تاکید دارند که هاشمی عضو جامعه روحانیت مبارز است و این جامعه از جمله احزاب موثر اصولگرایان است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جبهه اصولگرایان تشکیل می شود، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016