شنبه 17 تیر 1385

در آستانه سالگرد ۱۸ تيرماه، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی خواستار آزادی کليه دانشجويان زندانی شد

دانشجويان زندانی را آزاد کنيد

هفت سال از اعتراضات دانشجويی ۱۸ تيرماه ۱۳۷۸ و حمله گسترده و وحشيانه عوامل استبداد به کوی دانشگاه تهران می گذرد و اين در حالی است که هنوز تعدادی از زندانيان کوی دانشگاه تهران و دانشجويان زندانی در اسارات به سر می برند.

در پی تظاهرات کوی دانشگاه و در طی يک هفته درگيری و خشونتی که انصار حزب الله و شبه نظاميان به راه انداخته بودند تا حرکت دانشجويی را با خشونت توام و در نتيجه سرکوب کنند، هزاران دانشجو و جوان دستگير و در شکنجه گاه های وزارت اطلاعات و سپاه شکنجه شدند. بازداشتگاه توحيد و ۲۰۹ وزارت اطلاعات، بازداشتگاه های نظامی سپاه پاسداران و بازداشتگاههای نيروی انتظامی و ارتش که به دليل کمبود بازداشتگاه، بازداشتگاه های خود را در اختيار وزارت اطلاعات و سپاه قرار داده بودند و نقش کمکی بازی می کردند، مملو از زندانيان کوی دانشگاه بودند و حتی در زندان اوين به دليل تراکم بالای دستگير شدگان، حسينيه زندان اوين نيز برای بازداشت دستگير شدگان در نظر گرفته شده بود. در اين حسنيه کمبود جا موجب شده بود تا عده زيادی در کنار هم با چشم بند روز و شب را سپری کنند.

در طی چند ماه اکثر دستگير شدگان با وثيقه، ضمانت و تعهد از زندان ها آزاد شدند تا بعدا به پرونده آنها رسيدگی شود، و تعدادی در زندان ها ماندند و يک شبه در يک پروسه ظالمانه و ناعادلانه به اعدام و حبس های سنگين محکوم شدند.

اکبر محمدی، احمد باطبی ، مهرداد لهراسبی، عباس دلدار، دانشجويان و جوانان آزاديخواهی بودند که به جرم دفاع از حق و حقيقت در شعبه ۶ دادگاه انقلاب به اعدام و سپس با يک درجه تخفيف به ۱۵ سال زندان محکوم شدند. در حال حاضر اکبر محمدی، منوچهر محمدی ، مهرداد لهراسبی، عباس دلدار ۴ زندانی کوی دانشگاه همچنان در زندان به سر می برند. ضمن آنکه تعداد ديگری دانشجو در تهران، تبريز و نقاط مختلف از جمله ياشار قاجار، عابد توانچه در زندان هستند که نشان از تداوم سرکوب دانشجويان دارد.

قوه قضائيه بايد برخورد و رويه خود را بر اساس قانون تنظيم کند و از برخوردهای بی رويه و غير قانونی با دانشجويان پرهيز کند. متاسفانه اقدامات نهادهای امنيتی با دانشجويان که با حکم قوه قضائيه صورت می گيرد، نشانه تاييد برخورد های غير قانونی نهادهای امنيتی با دانشجويان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی به عنوان يک تشکل دانشجويی مدافع حقوق بشر که تعدادی از اعضا آن را در وقايع کوی دانشگاه زندانی و تحت شکنجه قرار دادند ، خواستار آزادی کليه دانشجويان زندانی در هفتمين سالگرد ۱۸ تير ۱۳۷۸ است.

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی در صورت عدم آزادی زندانيان دانشجويی و ديگر زندانيان سياسی دست به اعتراضات مدنی خواهد زد.


کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی
komitedefa@gmail.com
komitedefa.mihanblog.com

Copyright: gooya.com 2016