یکشنبه 18 تیر 1385

مجتبی بديعی، عضو شوراي مركزی مشاركت: اراده‌ "مشاركت" بر حضور فعال در انتخابات است، ايسنا

*هزينه‌ كار شفاف سياسي بسيار بالاست
*ترويج ديدگاه شكست احزاب، در جامعه به صلاح نيست



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: با فرض موثر بودن تلاش‌ها تا مرحله‌ي نهايي قطعا به عنوان كنشكر فعال در انتخابات حضور خواهيم داشت. در جايي مثل انتخابات خبرگان به دليل محدوديت‌هاي حضور، از كانديدايي حمايت خواهيم كرد كه توسط گروه‌هاي موتلف معرفي شوند.


مجتبي بديعي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: شكي نيست كه احزاب در كشور ما به توسعه‌يافتگي لازم جامعه‌ي مدرن دست نيافته‌اند، اما نمي‌توان گفت در انتخابات نهم رياست جمهوري تشكيلات و سازماندهي تشكيلاتي سهم و نقشي نداشته است. اتفاقا انتخابات‌هاي اخير اين واقعيت تلخ را نشان مي‌دهد كه سازمان‌ها، تشكيلات و ارگان‌هاي سازمان‌يافته در رقم زدن سرنوشت انتخابات سهم اساسي داشتند. فردي چون آقاي احمدي‌نژاد به اعتبار تلاش‌هاي سازمان‌يافته همين تشكيلات منسجم توانست خود را به عنوان فرد مطرح به صحنه بياورد.

وي در ادامه اعتقاد خود را اين‌گونه بيان كرد: فاجعه‌ي اصلي اين است كه ما تشكيلات نقابدار داريم و تشكيلات شفاف و مسووليت‌پذير نداريم. احزاب مي‌توانند جامعه‌ي سياسي كشور را به طرف فعاليت‌هاي سياسي شناسنامه‌دار، مسووليت‌پذير و پاسخگو و برنامه‌دار هدايت كنند؛ در حالي كه تشكيلات در سايه و نظارتي، بدون پاسخگويي نسبت به اعمال خود با توجه به امكاناتي كه در اختيار دارند سرنوشت انتخابات را رقم مي‌زنند. مشكل اصلي جامعه‌ي ما اين است كه هزينه‌ي كار شفاف سياسي بسيار بالا است و عضو يك تشكيلات سياسي چون حزب بودن، هميشه مي‌تواند به عنوان منبع بالقوه عامل آسيب‌پذيري سياسي فرد توسط نيروهاي حاكم قرار گيرد. در واقع عضويت در احزاب مي‌تواند هزينه‌هاي نابودكننده‌اي براي افراد داشته باشد.

بديعي توضيح داد: جز در لفظ و حمايت صوري، هيچ نوع حمايت عملياتي و سازمان‌يافته از گسترش نقش احزاب در جامعه به عمل نمي‌آيد و حتي در سال‌هاي اخير تقبيح عضويت در احزاب به عنوان فرهنگ غالب و رايج درآمده است. زماني مي‌توان گفت احزاب نقش موثري در فضاي سياسي كشور ندارند كه زمينه‌ي حضور سالم و امن براي احزاب فراهم باشد و سپس بگوييم كه با وجودي كه همه‌ي زمينه‌هاي لازم براي حضور فعال فراهم است، كاري صورت نمي‌گيرد.

اين فعال سياسي يادآور شد: اتفاقا انتخابات نهم براي اولين بار نشان داد كه نحله‌هاي فكري در جامعه پايگاه اجتماعي لازم خود را پيدا كردند. براي اولين بار در تاريخ پس از انقلاب بود كه پنج كانديداي اول انتخابات آراي نسبتا نزديكي به هم داشتند و معنايش اين است كه در جامعه‌ي ما تكثرگرايي فكري و سياسي حاكم است و هيچ فرد و جرياني نمي‌تواند ادعا كند كه كليت افكار عمومي جامعه را نمايندگي مي‌كند. به همين علت ملاك قضاوت در انتخابات مرحله‌ي اول انتخابات نهم است، نه مرحله‌ي دوم. هيچ‌كس نمي‌تواند به اعتبار نتيجه‌ي اين انتخابات بگويد من نماينده‌ي برگزيده‌ي اكثريت مردم ايران هستم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي معتقد است: تشكيلات آقاي دكتر معين بيشترين حمايت حزبي و بيشترين خطرپذيري و ريسك‌پذيري سياسي را داشت. اين تشكيلات توانايي اين را داشت كه در ميان اقشار تحصيل‌كرده و نخبگان جامعه بيش از چهار ميليون راي جمع‌آوري كند و اين در شرايطي بود كه اين تشكيلات احتمال مي‌دادند كه اساسا كانديداي‌شان تاييد صلاحيت نشود و به همين دليل بسيج لازم را براي حضور فعال در عرصه‌ي انتخابات نداشتند. با اين حال كسب چهار ميليون از تحصيل‌كردگان جامعه كه براي هر رايي بايد كلي مباحثه و مجادله‌ي فكري و علمي صورت گيرد؛ نشان مي‌دهد اتفاقا احزاب و گروه‌هاي حامي دكتر معين در قانع‌سازي افكار عمومي توفيق نسبي داشتند. اين نشان مي‌دهد كه احزاب در جامعه شكست نخوردند و خير و صلاح جامعه در اين است كه ما اين‌گونه مسايل را در سطح جامع ترويج نكنيم. احزاب بايد ارتباط سازمان يافته خود را با توده مردم به ويژه اقشار كارگري و كارمندي، معلمان و كشاورزان و كسبه‌ي جزء، بيشتر نمايند تا در جامعه نهادينه شود.

وي با بيان اين‌كه براي حزب مشاركت اصل بر حضور فعال در انتخابات است، افزود: اگر حزبي بخواهد جامعه دموكراتيك را به وجود بياورد و به مردم‌سالاري و گردش قدرت باور داشته باشد و با يك شكست فعاليت‌هاي سياسي را پايان رسيده تلقي نكنند چاره‌اي جز حضور فعال و مستمر در انتخابات ندارد با اين حال وقتي به شكل نهايي در انتخابات حضور خواهيم داشت كه انتخابات سالم و قانوني و رقابتي و آزاد باشد. به طور قطعي و يقين در حد امكان حضور سالم ، با تمام قوا در انتخابات حضور خواهيم داشت. مشاركت هم آمادگي خوبي براي شركت در انتخابات دارد. اراده‌ي مشاركت به حضور فعال در انتخابات است.

Copyright: gooya.com 2016