سه شنبه 20 تیر 1385

ديدار عبدالله نوری با خانواده موسوی خوئينی، ادوارنيوز

ادوارنيوز: عبدالله نوری وزير اسبق کشور با حضور در منزل مهندس موسوی خوئينی دبيرکل سازمان دانش آموختگان با خانواده وی ديدار کرد.

در اين ديدار که جمعی از اعضای شورای سياستگذاری و شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان نيز حضور داشتند ، خانم زهره اسلامی همسر موسوی خوئينی آخرين وضعيت پرونده ايشان را تشريح کرد.

عبدالله نوری نيز در اين ديدار با ابراز تاسف از برخورد با مهندس موسوی ابراز اميدواری کرد که وی هر چه سريعتر آزاد شود. وی گفت نحوه رفتار حاکميت و اينکه از اين نوع رفتارها چه نتيجه ای را دنبال می کنند کاملا مبهم است. وی با رد اين عقيده که عده ای به دنبال راديکاليزه کردن فضا از اين راه هستند گفت آنهايی که اين نوع برخوردها را می کنند اصلا به راديکاليزه شدن فضا کاری ندارند و هدفشان ارعاب است و در بسياری موارد نتيجه هم گرفته اند ممکن است که در مورد يک زندانی خاص نتيجه ای از برخورد نگيرند اما در فضای کلی جامعه تاثر لازمه را اعمال می کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد قانونی بودن تجمعات طبق قانون اساسی گفت آنچه در اين موارد اجرا می شود نظر مجری قانون و برداشت وی است که نوع برداشت مجری نيز در حال حاضر کاملا مشخص است.

نوری همچنين با تکذيب حضور خود در انتخابات خبرگان و خبر خبرگزاری مهر مبنی بر تشکيل جلسات اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان در منزل وی گفت: آقايان شايد فکر می کردند که ممکن است ما در انتخابات شرکت کنيم بنابراين اين اخبار را منتشر می کنند.

نوری همچنين در پاسخ به سخنان عبدالله مومنی مبنی بر احتمال تشکيل جبهه ای حول محور دفاع از حقوق شهروندی و زندانيان سياسی گفت: بايد بين اينکه چه بايد کرد و اينکه ايا می شود کاری کرد تفکيک قايل شد. و بايد ديد آيا برخی گروههای سياسی اصلا تمايلی به انجام حرکت در اين زمينه را دارند و آيا با توجه به رفتارها و موضعگيريها می توان انتظار اصلاح طلبی از اين گروهها داشت؟

وی همچنين با اشاره به انتقادات وارده به تحريم کنندگان انتخابات با گذشت ۱ سال از اين قضيه گفت: اگر شرکت کنندگان در انتخابات به اندازه يک درصد از اين اقدام خود نتيجه گرفته بودند اين حرف قابل توجه بود اما وقتی هيچ نتيجه ای از اين شرکت گرفته نشد نبايد آنهايی که شرکت نکردند را متهم کرد.

همچنين در اين ديدار عبدالله مومنی با اشاره به سخنان اخير وزير اطلاعات در مورد بازداشت موسوی‌خويينی اظهار داشت: سخنان ايشان اساسا مساله را به سمت ديگری برد. وزير اطلاعات در مورد جهانبگلو با صراحت بيشتر و در مورد موسوی خويينی با صراحت کمتری آن‌ها را به ارتباط با خارج از کشور و جاسوسی متهم کرده است. اين نشان می‌دهد که دستگيری موسوی خويينی فراتر از يک مساله عادی است.

سخنگوی ادوار تحکيم وحدت اضافه کرد: در اين شرايط اصلاح‌طلبان بايد اقدام جدی برای آزادی بازداشت‌شدگان انجام دهند.گروه‌های اصلاح‌طلب - هر چند با يکديگر در مواضع اختلاف دارند - بايد فارغ از مسايل از حقوق شهروندی افراد دفاع کنند .

مومنی ادامه داد: هيچ مقام رسمی و قضايی تاکنون به صراحت اتهام موسوی خويينی را مطرح نکرده است و تنها بحث‌های کلی مطرح برای بسياری از فعالان سياسی، به عنوان اتهام عنوان می‌شود
وی افزود: موسوی خويينی در دوران نمايندگی خود در مجلس بحث قانونمند کردن بازداشت‌ها را پيگيری می‌کرد و اين جزء معدود کارهايی است که مجلس ششم توانست به آن بپردازد. بديهی است که بخشی از هزينه‌ای که امروز موسوی خويينی برای فعاليت سياسی خود می‌پردازد متاثر از فعاليت‌هايش در مجلس ششم بوده است.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايرانی اسلامی همچنين با انتقاد از برخی اصلاح‌طلبان اضافه کرد: از تشکيل جبهه‌ی دمکراسی‌خواهی سخن می‌گويند در حالی که وقتی يک عضو از اين جبهه‌ی تشکيل نشده دستگير می‌شود، با وجود دعوت در مراسم حمايت از او شرکت نمی‌کنند و حتی از هرگونه اظهار نظری خودداری می‌کنند. چنين فردی چطور می‌تواند در محوريت اين جبهه‌ ايفای نقش کند. از سوی ديگر برخی از اصلاح طلبان مانند کروبی بسيار جدی‌تر از سايرين فعاليت سياسی خود را انجام می‌دهد و همانگونه که وعده می‌دهند، حزب تاسيس می‌کند و روزنامه می‌زند. به نظر من نامه‌ای که کروبی بعد از انتخابات در اعتراض به برخی از مسايل پيش آمده نوشت، به اندازه‌ی تمام فعاليتهای احزاب به اصطلاح پيشرو در انتخابات ارزش داشت.

عبدالله مومنی همچنين گفت: در حال حاضر کروبی با جديت بسيار مساله بازداشت موسوی خويينی، ياشار قاجار و عابد توانچه را پيگيری می‌کند و با وجود اين‌که اختلاف نظر بيشتری با او در برخی مسايل داريم اما به نظر او عملگراتر است. حتی در مورد پيگيری بازداشت دانشجويانی که گاها به آن‌ها انگ بی‌دين می‌زدند معتقد بود که اين مساله دليلی بر عدم پيگيری وضعيت آن‌ها نمی‌شود.

فريبا داودی مهاجر عضو شورای سياستگذاری سازمان دانش آموختگان نيز در اين ديدار در خصوص تجمع برخی زنان در ميدان هفت تير اظهار داشت:‌ در جلساتی پيش از اين تجمع، در مورد مجوز آن صحبت شد، همه به اتفاق معتقد بودند که مانند سال‌های پيش به اين تجمع مجوزی داده نخواهد شد. لذا تصميم گرفته شد که اين تجمع را طبق ماده‌ی قانون اساسی برگزار کنيم و روی مطالباتمان ايستادگی مدنی کنيم. وی با اشاره به افزايش آمار قتل‌های ناموسی و خشونت‌های خانوادگی گفت: مساله‌ی زنان بايد عمومی شود اما گروه‌ها و جناح‌های سياسی نمی‌خواهند اين اتفاق بيافتد و هيچ گروه سياسی از اين تجمع با صراحت دفاع نکرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سميرا صدری عضو شورای سياستگذاری ادوار تحکيم نيز در خصوص تجمع مذکور گفت: موسوی خويينی در آن تجمع به ضرب و شتم و رفتار زشت نيروی انتظامی با تجمع کنندگان اعتراض کرد و به همبن دليل نيز بازداشت شد و از نظر ما کار او قابل دفاع است و اگر گروه‌های سياسی در مساله‌ی زنان محافظه‌کاری نشان می‌دهند بعد‌ها برايشان عقب گرد است چون اين مساله به شدت از سوی فعالان جنبش زنان پيگيری می‌شود.

حجت شريفی عضو ديگر شورای مرکزی ادوار تحکيم نيز اظهار داشت: موسوی خويينی توانسته بود در عين راديکال بودن تعاملی را با گروه‌ها و احزاب داشته باشد و همين موجب شده بود که فرد محبوبی بين گروه‌ها باشد و تقريبا رفتار ميانه‌روانه‌ای را از او شاهد باشيم اما بازداشت امثال او قطعا فعاليت‌های آن‌ها را دچار راديکاليسم خواهد کرد.

مهدی امينی زاده نيز در اين ديدار گفت: يقينا مطرح کردن ارتباط با خارج از کشور در راستای پرونده سازی برای دبير کل سازمان دانش‌آموختگان است .

وی با انتقاد از رويه بازجويی ها و بازپرسی ها گفت: متاسفانه مسئولان پرونده از ابتدا برای خود فرضيه ای را تعريف می کنند و سپس برای تحقق ان به روی زندانی فشارهای مختلفی اعمال می کنند که در مورد رامين جهانبگلو بعد از ۲ ماه از بازداشت و اظهار نظر اوليه در مورد وی اکنون اعلام می شود که آن فرضيه ابتدايی صحيح بوده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار عبدالله نوری با خانواده موسوی خوئينی، ادوارنيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016