شنبه 24 تیر 1385

گزارش گردهمايی فعالين دانشجويی و سياسی استان همدان در پاسخ به فراخوان اعتصاب غذای گنجی

لازمه استيفای حقوق ملت حمايت گسترده نيروهای سياسی از جنبش دموکراسی خواهی است
عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که ميهمان گردهمايی فعالين دانشجويی و سياسی استان همدان بود، گفت: لازمه استيفای حقوق ملت، حمايت گسترده نيروهای فعال سياسی اجتماعی از جنبش دموکراسی خواهی است. "مجتبی بيات" عصر جمعه در جمع فعالان سياسی حمايت کننده از اعتصاب غذا برای آزادی زندانيان سياسی در همدان با اشاره به وقايع تاريخی قيام ۳۰ تير که آن را نماد همگرايی موفقيت آميز نيروهای داخلی حول شخصيت محمد مصدق جهت دفاع از حقوق ملت و پيروزی بر استبداد داخلی و سلطه خارجی می دانست ، و همچنين کودتای ۲۸ مرداد که آن را نيتجه واگرايی نيروهای اجتماعی- سياسی قلمداد می کرد ، افزود: در شرايط کنونی اجماع و همگرايی نيروهای سياسی- اجتماعی برای فعاليت حول محور آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و عدالت اجتماعی لازم است. وی اظهار داشت: اين اعتصاب غذای فعالان حقوق بشر و دموکراسی که به بهانه درخواست آزادی منصور اصانلو کار گر آزاده ، رامين جهانبگلو روشنفکر برجسته و موسوی خوئينی نماينده شجاع و مسئوليت شناس جنبش دانشجويی در مجلس ششم به عنوان نماد سه جريان کارگری، روشنفکری و دانشجويی برگزار شده است، امکانی برای همراهی و همگرايی بيشتر آزاديخواهان کشور است. اين فعال جنبش دانشجويی خاطرنشان کرد: همه تلاش
مهندس موسوی خوئينی ها نيز تقويت و گسترش انسجام و همبستگی بين نيروهای سياسی اجتماعی بود.
بيات تصريح کرد: در شرايط فعلی "اکبر گنجی" می تواند به عنوان يکی از محورهای کليدی و بنيادی
اجماع فعالان حقوق بشر باشد. وی با اشاره به ناکار آمدی سياستهای هسته ای افزود: به عوض ناکارآمدی دستگاه سياسی ديپلماسی و وجود استبداد تاريخی نيروهای فعال سياسی و اجتماعی به شدت سرکوب می شوند. وی با انتقاد از اينکه حکومت روند تغيير و تحولات داخلی ايران را به بيرون منتسب کرده و مخالفان و منتقدان را سرکوب می کند. تصريح کرد: دفتر تحکيم وحدت بر تحقق تحولات درون زا با پيوند جنبش های مختلف اجتماعی تاکيد دارد.
بيات افزود: اين اعتصاب غذا به دليل جهانی بودن می تواند نقطه عطفی در مبارزات آزاديخواهی ملت ايران باشد.
نماينده سابق مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نيز گفت: روند تحولات دنيای امروزبه گونه ای است که انسان به رفيع ترين جايگاه خود در تاريخ رسيده است.
"حسين لقمانيان" افزود: در اين شرايط حکومتی که نتواند با دنيای جديد ارتباط برقرار کرده و انسان را ناديده بگيرد رفتنی است.
وی اظهار داشت: جای تاسف است که افرادی فقط بخاطر دفاع از حقوق افراد جامعه و هويت انسان در کشوربازداشت می شوند.
وی تصريح کرد: سير بازداشت های فعالان جنبش دموکراسی خواهی در کشور پيامدهای منفی برای ايران در جهان داشته و دارد. لقمانيان اظهار داشت: پی گيری اعتراضات و مطالبه خواسته ها موجب تن دادن و تسليم حکومت می شود.
دبير کل حزب جامعه مدنی اسلامی استان همدان نيز گفت: تريبون سخن گويی و ابراز نظرات برای منتقدان و مخالفان در کشور وجود ندارد. "حسين مجاهد" افزود: اعتصاب غذا يکی از راه های مسالمت آميز اعتراض به روند سياسی و اجتماعی حاکم است. وی خاطرنشان کرد: در چنين شرايطی وظيفه احزاب تلاش برای تحقق جامعه مدنی قوی به منظور احقاق حقوق ملت است.
وی تاکيد کرد: فعاليت احزاب و اصناف نقش بسيار مهمی در شفافيت وجهه تشابه و افتراق مطالبات طبقات مختلف جامعه دارد.
وی تاکيد کرد: اسمترار چنين جلسات و اعتراض هايی مدنی موجب هموار شدن راه احقاق حقوق و خواسته های مردم می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه برنامه يحيی صفی آريان دبير سابق تشکيلات انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه همدان در سخنانی به تشريح فضای سياسی و موقعيت فعالان جامعه مدنی پرداخت . صفی آريان با انتقاد از نوع نگاه دولت در عرصه فعاليتهای سياسی و خطوط امنيتی اتهام انقلاب مخملی را برای دکتر جهانبگلو زمينه ای برای برخوردهای جديد در جامعه دانست . وی افزود : همه به خوبی می دانيم که ايران شرايط فرهنگی و اجتماعی وقوع انقلاب مخملی را ندارد پس متهم کردن افراد به آن چه توجيهی جز زمينه سازی برای برخورد های جديد دارد .
وی در ادامه به توضيح فضای فعلی دانشگاهها پرداخت و افزود : به نظر می رسد اراده ای با برنامه از پيش تعيين شده به دنبال بستن فضای فعاليتهای جانبی در دانشگاههاست و با سعی در غير رسمی کردن فعاليتها قصد جمع آوری فعاليتها را در دانشگاهها دارد . اما اين مسئله تحقق پيدا نمی کند ، چون تا امروز نيز که فعاليتها رسمی بود ما با محدوديتهای بی شماری روبرو بوديم . وی در پايان ضمن تاکيد بر همگرايی بيشتر فعالان سياسی خواستار تداوم جلساتی اينچنينی شد و افزود : ما بايد مرزبنديهايمان را در هنگام دفاع از يکديگر کنار بگذاريم تا حاکيمت بداند تجاوز به حريم هر يک از ما تجاوز به حريم همه است .
درپايان مراسم نويد لطيفی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه همدان با اشاره به جهانشمولی ارزش های مدنی و بشری از فعالان مدنی خواست تا نسبت به نقض ارزشها و حقوق پذيرفته شده بين المللی در خاورميانه و کشتار غير نظاميان اعتراض کنند .
وی با اذعان به بيماری مزمن جامعه ايرانی در نبود عرصه عمومی فربه و نبود نهادهای مدنی تاثيرگذار ، جلوگيری از تقويت جامعه مدنی را خواست اقتدارگرايان در ايران دانست و نوع واکنش دولت را نسبت به تجمع زنان و رويکرد آن را نسبت به تشکل های دانشجويی گواهی بر اين ادعا دانست .

Copyright: gooya.com 2016