چهارشنبه 29 شهریور 1385

کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران: ۷ تن از هر ۱۰ روزنامه‌‏نگار به‌‏خاطر نوشتن گزارش‌‏های انتقادی از دولت خود کشته می‌‏شوند، ايلنا

* کشته‌‏شدن تقريبی ۳ خبرنگار در ماه

تهران- خبرگزاری کار ايران


ايلنا, گروه بين‌‏الملل: کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران گزارش داد که در ماه به طور ميانگين تقريبا بيش از سه خبرنگار در سراسر جهان کشته می‌‏شوند.
رويترز گزارش داد: «کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) در گزارشی اعلام کرد که تقريبا در ماه بيش از سه خبرنگار در سراسر جهان کشته می‌‏شوند و عراق خونين‌‏ترين مکان برای فعاليت رسانه‌‏ها است.»
در گزارش جديد کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) آمده است:‌‏ «۵۸۰ روزنامه‌‏نگار طی ۱۵ سال گذشته به خاطر انجام وظايف خود کشته شدند و دولتمردان و مقامات نظامی معتقدند که مسؤول کشتار آنان هستند. خونين‌‏ترين مکان برای روزنامه‌‏نگاران طی ۱۵ سال گذشته کشور عراق بوده است و تاکنون ۷۸ روزنامه‌‏نگار در عراق کشته‌‏شدند و الجزاير با ۶۰ تن، روسيه ۲۴ تن و کلمبيا با ۳۷ تن در رتبه های بعدی قرار دارند.»
در اين گزارش که در وب‌‏سايت کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) منتشر شده، آمده است که از زمان آغاز سال جاری ميلادی، ۳۱ روزنامه‌‏نگار کشته شده‌‏اند که ۲۰ تن از آنان در عراق مشغول فعاليت بوده‌‏اند. مرگ ۴۷ روزنامه‌‏نگار طی سال ۲۰۰۵ ميلادی تاييد شده است که ۲۲ تن از آنان در عراق برای پوشش جنگ، فعاليت می‌‏کردند. ۶۰ روزنامه‌‏نگار عراقی نيز از آغاز جنگ در عراق از مارس سال ۲۰۰۳ تاکنون کشته شده‌‏اند.
بنابراين گزارش، از هر ۱۰ روزنامه‌‏نگار، ۷ تن به خاطر نوشتن گزارش‌‏های انتقادی از دولت خود کشته شده‌‏اند و دولت و مقامات نظامی، مسوول و مقصر مرگ ۲۷ درصد روزنامه‌‏نگاران طی ۱۵ سال گذشته هستند. همچنين گزارشگران مطبوعات بيشتر از کسانی که در بخش‌‏های ديگر رسانه‌‏ها مشغول به فعاليت هستند، با خطر مواجه هستند و اين در حالی است که در کشورهايی نظير فيليپين و هند، خبرنگاران راديو و گزارشگران تلويزيون از آسيب‌‏پذيرترند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«جوئل سيمون» مدير اجرايی کميته حفاظت از روزنامه‌‏نگاران(CPJ) گفت: «روزنامه‌‏نگاری حرفه‌‏ بسيار پرخطری است و روزنامه‌‏نگاران بايد از خطرات به خوبی مطلع باشند، به ويژه کسانی که در عراق مشغول فعاليت هستند.»

وی افزود: «خبرنگاران عراقی نسبت به ديگر روزنامه‌‏نگاران در سراسر جهان آسيب‌‏پذيرتر هستند.»

Copyright: gooya.com 2016