شنبه 1 مهر 1385

ادامه ديپلماسی بر سر برنامه اتمی ايران، بی بی سی

بريجت کندل
خبرنگار بی بی سی، نيويورک

شش کشور درگير تلاش ها برای قانع کردن ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم قرار بود جمعه شب طی مراسم شامی در نيويورک درباره چگونگی حفظ ادامه فشارها بر ايران بحث کنند.

پيشتر فيليپ دوست-بلازی، وزير خارجه فرانسه، از اظهارات روز پنجشنبه محمود احمدی نژاد درباره آمادگی ايران برای گفتگو درباره تعليق غنی سازی در شرايط خاص استقبال کرده بود.

وزير خارجه فرانسه که در نيويورک با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که اين نخستين بار است که رئيس جمهور ايران چنين موضعی گرفته است، اما مقام های آمريکايی گفتند که گفتگوهای موازی برای تحريم ايران در صورت خودداری آن کشور از همکاری با شورای امنيت سازمان ملل، ادامه دارد.

عليرغم اظهارات متعدد رئيس جمهور ايران طی چند روز گذشته در نيويورک، ديپلمات های اروپايی و آمريکايی می گويند که پيام هايی که ايران می فرستد ضد و نقيض است و آنها هنوز نمی دانند آيا ايران در مورد مذاکره جدی است يا نه.

اما وزير خارجه فرانسه روز جمعه گفت او از اظهارات آقای احمدی نژاد دلگرم شده است.

وی گفت اين اولين بار است آقای احمدی نژاد می گويد ايران آماده است درباره تعليق غنی سازی، البته تحت شرايط عادلانه، مذاکره کند.

با اين حال ديپلمات های اروپايی می گويند بيانيه رسمی در مورد موضع ايران بايد از سوی علی لاريجاتی، مذاکره کننده اصلی اين کشور در امور هسته ای، به آنها ارائه شود.

آقای لاريجانی قرار بود اين هفته در نيويورک با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديدار کند اما او به نيويورک نيامد.

اکنون اميد می رود اين گفتگوها هفته آينده صورت گيرد با اين حال ايرانی ها تاکنون هيچ تاريخ يا مکانی برای اين ملاقات تعيين نکرده اند.

هدف، آنطور که فرانسوی ها عبارت بندی می کنند، يک تعليق دوگانه است: تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی ايران و در مقابل تعليق طرح تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين حال به گفته ديپلمات های اروپايی به طور همزمان مباحثات در باره بازگشت احتمالی به گام های فزاينده ای که در صورت عدم همکاری ايران به تحريم منجر خواهد شد ادامه دارد.

آنها گفتند اگر ايران در دو هفته آينده، يعنی تا اوايل اکتبر، پاسخ ندهد، در آن صورت برای تحريم ايران دوباره از سر گرفته خواهد شد.





دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ادامه ديپلماسی بر سر برنامه اتمی ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016