سه شنبه 4 مهر 1385

ديدار آقازاده و ايوانف پايان يافت، ايسنا

ايوانف:وارد فاز حساسی شده‌ايم
آقازاده:اميدوارم قول‌های روسيه برای راه‌اندازی نيروگاه بوشهر عملی شود


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

ديدار رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ايگور ايوانف، رييس سازمان امنيت ملی روسيه، در کاخ کرملين به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به مسکو،آقازاده در جريان مذاکرات با ايوانف اظهار داشت:« اميدوارم قولهايی که آقای کرينکو برای تکميل و راه‌اندازی نيروگاه بوشهر داده است انجام شود، چراکه تأسيسات بوشهر با ۷ سال تأخير درحال راه‌اندازی است.»

آقازاده ادامه داد:« اولويت ايران در ساخت و تجهيز نيروگاهها همچنان روسيه خواهد بود.»

ايوانف نيز اظهار داشت:« ما از توافقات شما با کرينکو حمايت می‌کنيم.»

وی افزود:« ما اکنون وارد فاز حساسی شده‌ايم.»

هنوز نتايج کامل اين ديدار و اين که آيا توافقنامه الحاقی نيروگاه بوشهر بطور قطع به امضا رسيده است يا نه؟ برای خبرنگاران ايرانی حاضر در مسکو روشن نيست، گرچه برخی خبرگزاری‌های روسی و غربی به نقل از مقامات روسيه از به امضا رسيدن توافق ايران و روسيه درباره نيروگاه بوشهر خبرداده‌اند.

خبرگزاری اينترفکس در اين باره گزارش داد که ايران و روسيه توافقی الحاقی را در رابطه با نيروگاه بوشهر امضا کرده‌اند.

به گزارش ايسنا ، سرگئی شماتکو، رييس شرکت روسی "اتم استروی اکسپورت" امروز (سه‌شنبه) در مسکو به خبرنگاران گفت که روسيه و ايران توافقی الحاقی را در قرارداد بوشهر امضا کردند که آغاز به کار نيروگاه برق هسته‌يی بوشهر را سپتامبر ۲۰۰۷ در نظر می‌گيرد.

وی افزود: روسيه سوخت هسته‌يی را در مارس ۲۰۰۷ برای اين تاسيسات ارسال خواهد کرد.

دور دوم مذاکرات رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان و کرينکو، همتای روسی‌اش صبح امروز در مسکو انجام شد.

اين مذاکرات با هدف امضای توافق‌نامه راه‌اندازی نهايی نيروگاه بوشهر صورت ‌گرفت. تا لحظه اين خبر هنوز از نتايج اين مذاکرات گزارشی در اختيار خبرنگاران قرار نگرفته است.

معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی کشورمان دوشنبه شب خبر داده بود که مذاکرات کارشناسی راه‌اندازی نهايی نيروگاه بوشهر با طرف روسی، دوشنبه شب هم انجام می‌شود.

دکتر «محمد سعيدی» که پس از پايان دور اول مذاکرات « رضا آقازاده» رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان و «کرينکو» همتای روسی‌اش در مسکو سخن می‌گفت، درباره به توافق رسيدن بر سر راه‌اندازی نهايی نيروگاه بوشهر اظهار داشت: در اين مذاکرات موانع موجود بر سر تکميل و راه‌اندازی سريع نيروگاه بوشهر از سوی دو طرف مطرح شد.

وی افزود: عمده موانع موجود مسايل فنی است که شامل ساخت و نصب تجهيزات جانبی نيروگاه بوشهر است.

سعيدی ادامه داد: با توجه به اين که تجهيزات اصلی نيروگاه بوشهر در حال حاضر نصب شده، در اين جلسه رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکيد کرد که با سه شيفت کردن مراحل کاری نيروگاه بوشهر توسط شرکت سازنده و سرعت بخشيدن به نصب تجهيزات، زمان کمتری برای راه‌اندازی نيروگاه در نظر گرفته شود.

معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی افزود: طرف روسی هم در اين مذاکرات تاکيد کرد که هيچ مشکلی سياسی بر سر راه‌اندازی نيروگاه بوشهر وجود ندارد و روسيه مصمم است تا نيروگاه بوشهر را به مرحله بهره‌برداری برساند.

معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: طبعا زمان ارسال سوخت نيروگاه بوشهر هم در اين مذاکرات مشخص خواهد شد.

سعيدی گفت: رييس سازمان انرژی اتمی روسيه در اين ديدار با اشاره به اين مطلب که نيروگاه بوشهر شبيه نيروگاه‌های اتمی روسيه است، يک‌ سال آينده را برای راه‌اندازی اين نيروگاه زمان مناسبی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا، آقازاده ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه در راس هياتی به منظور انجام مذاکراتی با همتای روسی‌اش درباره‌ی آخرين مراحل و زمان راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر به مسکو وارد شد.

آقازاده پيش از آغاز مذاکرات خود با همتای روسی‌اش در سخنانی به شدت از پيمانکار روسی طرح تکميل نيروگاه بوشهر انتقاد کرده بود.

مهندس رضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با بيان اين که نيروگاه بوشهر بازدهی يک نيروگاه جديد و تازه احداث شده را ندارد،گفت:« اگر در زمان امضای قرارداد تکميل نيروگاه بوشهر حضور داشتم، امضای آن را توصيه نمی‌کردم.»

به گزارش ايسنا، مهندس رضا آقازاده پيش از ورود به مسکو برای ديدار و گفت‌وگو درباره توافقنامه نهايی زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر درجمع خبرنگارانی که در هواپيما او را تا مسکو همراهی می‌کردند گفت:« معتقدم که راه‌اندازی نيروگاه بوشهر فقط به شش ماه زمان نياز دارد. اين در حاليست که پيمانکار روسی معتقد است نيروگاه بوشهر به يک سال زمان برای راه‌اندازی نياز دارد.»

وی با انتقاد از تاخيرات بسيار در راه‌اندازی اين نيروگاه خاطر نشان کرد:« تصور می‌کنم اگر پيمانکار ديگری غير از پيمانکار فعلی مسووليت تکميل و راه‌اندازی نيروگاه بوشهر را برعهده داشت تا به حال اين نيروگاه راه‌اندازی شده بود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:« معتقدم پيمانکار فعلی از نظر فنی از قابليت‌های لازم برخوردار نيست و از ابتدا مشخص بود که اين قابليت را ندارد.»

وی در پاسخ به اينکه آيا می‌توانيم ادعای خسارت برای تاخير پيمانکار روسی در تکميل نيروگاه بوشهر داشته باشيم اظهار داشت:« در قرارداد مذکور پيش بينی جرايم شده است، اما اين پيش بينی‌ها آنقدر ضررهای ما را جبران نمی‌کند.»

وی در پاسخ به اين سوال که آيا ايران اين قابليت را دارد که در صورت تاخيرهای مجدد پيمانکار روسی نيروگاه اتمی بوشهر را خود تکميل کند گفت:« بخشی از مذاکرات امروز من با رييس سازمان انرژی اتمی روسيه در رابطه با واگذاری بخشی از مسووليت تکميل نيروگاه به ايرانی‌هاست. ما قطعا اين قابليت را امروز داريم. اين کار می‌تواند زمان راه‌اندازی نيروگاه را کوتاه کند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار آقازاده و ايوانف پايان يافت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016