جمعه 7 مهر 1385

تصميم سنا و کنگره برای تشديد فشار‌ها، اختيارات بوش برای اقدام عليه ايران، آفتاب

آفتاب: در پی تفاهمی که بين نمايندگان جمهوريخواه مجلس های سنا وکنگره و مسئولين دولت آمريکا بوجود آمده است سنای آمريکا قصد دارد روز جمعه لايحه‌ای را به رای بگذارد که در صورت تصويب آن تحريم‌های چند ساله يکجانبه آمريکا عليه ايران تمديد می‌شوند و در همين حال اختياراتی برای اقدام عليه ايران در اختيار دولت اين کشور قرار می گيرد.


در صورت تصويب اين لايحه علاوه بر آن که تحريم يکجانبه ايران تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ميلادی (پنج سال ديگر) تمديد می شود، پيشنهادهای سناتور «ريک سانتوريوم» به استناد «قانون حمايت از آزادی ايران» معروف به «آی‌اف‌اس‌ای» و حمايت علنی از گروه‌های مخالف ايران نيز جنبه اجرايی به خود می گيرد.

به گزارش شعبه آمريکايی نهاد مدنی «مبارزه عليه تحريم و اقدام نظامی عليه ايران» معروف به کاسمی بر اساس برنامه های کاری مجلس سنا که پيشتر اعلام شده بود، قرار بود اين مجلس فقط موضوع تمديد سالانه قانون موسوم به تحريم يکجانبه ايران- ليبی( ايلسا) را مطرح کند ولی شروع بحث در خصوص اين موضوعها در نتيجه تفاهمی بين نمايندگان جمهوريخواه مجلسهای سنا و نمايندگان و مسوولان دولت آمريکا می باشد.

حاميان اين لايحه در مجلس استدلال می‌کنند که تقويت تحريمها عليه ايران و اعلام حمايت رسمی از گروههای «به اصطلاح» حامی دموکراسی برای تضعيف حکومت ايران ضروری می‌باشد ولی مخالفان لايحه معتقدند در حالی که در شرايط فعلی گفتگوهای حساسی بين اتحاديه اروپا و ايران در برلين در جريان است، زمانی که برای طرح اين لايحه در مجلس سنا انتخاب شده تخريب کننده اين مذاکرات می‌باشد و طبيعت اين لايحه قادر است پنجره های کوچک باقی مانده برای ادامه ديپلماسی را که تاکنون باز مانده است، به سرعت ببندد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حاميان طرح مذکور برای تقويت استدلال خود به خودداری ايران از اجرای قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل در خصوص توقف برنامه های هسته‌‌ای ايران اشاره می کنند و آن را سندی دال بر اين که به روند سختگيرانه تری عليه ايران نياز می باشد، معرفی می کنند اما در مقابل، نمايندگان مخالف اين لايحه با استناد به نقطه نظرهای طرح شده از سوی گروهها و افراد ناراضی ايرانی استدلال می کنند عرضه کمکهای مالی و حمايت از گروههای هوادار دموکراسی فقط منجر به سخت تر شدن فعاليت آنها خواهد شد و در همين حال اعمال تحريمهای بيشتر فقط موجب خسارت مردم ايران و نه دولت در اين کشور خواهد شد.

کاسمی نهادی است که در سال گذشته و در پی افزايش تهديدهای آمريکا و انگليس عليه ايران جهت مقابله با اين تهديدها راه اندازی شده و در هر دو کشور انگليس و آمريکا فعال می باشد. کاسمی به نقل از يک نهاد ديگر ايرانی آمريکايی موسوم به «شورای ملی ايرانيان آمريکايی» اعلام کرده است که نمايندگان مجلس سنا در حال آخرين بحثها در مرحله قبل از رای گيری می باشند. اين دو نهاد از ايرانيان مقيم آمريکا درخواست کرده‌اند با نمايندگان ايالتی که در آن زندگی می کنند تماس گرفته و نقطه نظرهای خود را در باره لايحه مطرح کنند.

Copyright: gooya.com 2016