جمعه 7 مهر 1385

دوويلپن: ايران غنی‌سازی را متوقف کند، بايد پيام های واضحی به ايران ارسال کنيم، ايسنا

*گفت‌وگوها بايد ادامه يابد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


نخست وزير فرانسه گفت که ايران بايد به تعهداتش در خصوص برنامه‌ی هسته‌يی احترام بگذارد و در غير اين صورت جامعه‌ی جهانی بيکار نخواهد نشست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد، دومينيک دوويلپن، نخست وزير فرانسه امروز (‌جمعه) گفت: اما نمی‌توانيم بپذيريم که ايران به تعهدات بين‌المللی‌اش درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش احترام نگذارد.

وی که با راديو "‌آر.ام.س - اينفو" فرانسه صحبت می‌کرد، افزود: هرچند کارآيی تحريم‌ها سوال برانگيز است؛ با اين حال جامعه‌ی بين‌المللی نمی‌تواند بدون اينکه کاری انجام دهد، بنشيند.

دوويلپن به جزيياتی در اين باره اشاره نکرد و تنها گفت: بايد تلاش کرد که از اين بن‌بست خارج شويم.

دوويلپن با تاکيد بر ادامه روند گفتگوها، گفت که جامعه بين‌المللی نمی‌تواند بنشيند و کاری نکند، بايد به اين مساله فکر کنيم که در چارچوب سازمان ملل پيامهای کاملا واضح و مناسبی را به ايران ارسال و اين کشور را متقاعد کنيم.

دوويلپن با تاکيد مجدد بر قابل قبول نبودن غنی سازی ابراز اميدواری کرد که ايران دست دوستی را که از سوی فرانسه دراز شده است بفشارد.

اين در حالی است که علی لاريجانی روز گذشته از پيشرفت مذاکرات با خاوير سولانا درباره پرونده‌ی هسته‌يی ايران خبر داد و گفت: اميدوارم تداوم اين ديدارها به آغاز مذاکرات اصلی منجر شود.

به گزارش ايسنا به نقل از شبکه‌ی تلويزيونی الجزيره، علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی کشورمان که برای انجام مذاکرات با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا به برلين به سر می‌برد، پس از ديدار روز پنجشنبه‌ی خود با سولانا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا به امروز چهار دور مذاکره با سولانا داشته‌ايم و بحث‌های مختلفی شده است که در هر زمينه به نتايج خوبی دست يافته‌ايم.

وی همچنين با بيان اين که اين مذاکرات طولانی و سازنده بود، نتايج ديدارش را با سولانا مثبت ارزيابی کرد.

سولانا نيز تاکيد کرد به رغم عدم توافق درباره پرونده‌ی هسته‌يی ايران در اين ديدار گام‌های رو به جلويی برداشته شده که می‌تواند به ادامه‌ی مذاکرات و رسيدن به راه حل سياسی برای حل و فصل اين پرونده منجر شود.

وی تاکيد کرد که مذاکراتش با لاريجانی هفته‌ی آينده نيز ادامه خواهد داشت.

سولانا تصريح کرد که تلاش برای رسيدن به راه حل ديپلماتيک پرونده‌ی هسته‌يی ايران همچنان ادامه دارد و نمی‌توان گفت که اين تلاش‌ها به طور نهايی با شکست رو به رو شده است.

در حالی که علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی کشورمان و خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا تاکيد دارند که پيشرفت‌هايی در مذاکراتشان حاصل شده است، با اين حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اين مذاکرات بدون دستيابی به نتيجه‌ای پايان يافت.

رويتر نيز گزارش داد که خاوير سولانا با بيان اين که نتوانسته با علی لاريجانی به توافقی برسد گفته است که به زودی دور ديگری از مذاکرات را برگزار با طرف ايرانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش روزنامه‌ی اينتر نشنال هرالد تريبيون، لاريجانی پس از ديدار با سولانا گفت: فرصتی داشتيم تا چندين ساعت کنارهم باشيم و به همراه يکديگر با تلاش زياد کار کنيم.

وی افزود: برخی پيشرفت‌های مهم را در باره‌ی برخی عناصر مربوط به اينکه مذاکرات چگونه می‌تواند انجام گيرد، حاصل کرديم.

اين گزارش به نقل از يک ديپلمات اروپايی که به علت حساس بودن موضوع از افشای نامش خودداری کرد افزود که اکنون مساله‌ی سلسله مراتب مطرح است.

وی گفت که اين مساله به آن مربوط می‌شود که ايران به طور خاص با اينکه چه زمانی برنامه‌ی غنی سازی اورانيوم را تعليق خواهد کرد، موافقت کند.

رويتر به نقل از چند ديپلمات غربی که از نتايج ديدار رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا با دبير شورای امنيت ملی کشورمان مطلع شده‌اند گفته‌اند که ايران هم‌چنان از پذيرفتن تعليق غنی‌سازی اورانيوم خودداری می‌کند و لاريجانی را به تلاش برای طولانی کردن مذاکرات متهم کردند.

با اين حال اين خبرگزاری به نقل از سولانا پس از ديدارش با لاريجانی ضمن ابراز اميدواری نسبت به تماس ديگری در اواسط هفته‌ی آينده با دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان گزارش داد: ما به پيشرفت‌هايی دست‌ يافته‌ايم، اما هنوز مسايلی هستند که بسته نشده‌اند.

به گزارش رويتر، اظهارات سولانا بيانگر آن است که دورنمای صدور قطعنامه‌ای قريب الوقوع در شورای امنيت سازمان ملل تيره و تار می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا درباره ديدارش با لاريجانی با بيان اين که اين مذاکرات سازنده بوده گفت که هفته‌ی آينده با دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد، اما اشاره‌ای نکرد که آيا مذاکراتی رو در رو نيز انجام خواهد شد يا خير.

به گزارش ايسنا به نقل از شبکه‌ی تلويزيونی الجزيره، دور اول اين مذاکرات عصر روز چهارشنبه به پايان رسيد، اما مطلبی از جزئيات آن به دليل عدم مشارکت طرفين در کنفرانس مطبوعاتی منتشر نشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا پس از ديدار با لاريجانی، به شش کشور درباره ديدارش با لاريجانی گزارش خواهد داد.

از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی لاريجانی بعد از ظهر روز پنجشنبه با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه‌ی آلمان در برلين ديدار کرد.

اشتاين‌ماير که در ديدار سولانا و لاريجانی شرکت نداشت گفت که نسبت به حصول پيشرفت در اين مذاکرات خوش‌بين بوده است.

دو طرف در اين ديدار درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران و نيز گسترش همکاری‌های اقتصادی، سياسی و منطقه‌يی گفت‌وگو کردند.

وزير خارجه‌ی آلمان در اين ديدار بر ضرورت تداوم گفتگوها درباره مساله‌ی هسته‌يی کشورمان تاکيد کرد.

يک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که اشتاين‌ماير، سولانا را در جريان ديدارش با لاريجانی خواهد گذاشت اما از ارايه جزئيات ديدار لاريجانی و اشتاين‌ماير خودداری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا گفت که ايران هنوز با تعليق غنی سازی اورانيوم موافقت نکرده است.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاری رويتر، با اين حال شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا که پس از ديدار دو روزه‌ی علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی کشورمان با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا در برلين سخن می‌گفت افزود، نه آمريکا و نه ديگر قدرت‌های بزرگ جهان خواستار تحريم ايران نيستند.

مک‌کورمک در پاسخ به اين سوال که آيا ايران به سولانا پايبندی‌اش را نسبت به تعليق غنی‌سازی اعلام کرده است گفت: نه (ايرانی‌ها پايبندی‌شان را اعلام) نکرده‌اند. ما به اميدمان برای پاسخی مثبت از سوی ايران ادامه می‌دهيم. هيچکس خواستار در پيش گرفتن راه تحريم‌ها نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا با اين حال گفت: اما ما همراه با (ديگر قدرت‌های بزرگ) برای دنبال کردن اين راه در صورتی که ايرانی‌ها بخواهند اين در را باز کنند آماده‌ايم.

وی گفت که کونداليزا رايس، وزير خارجه آمريکا روز چهارشنبه با سولانا تلفنی صحبت کرده و قرار است پس ديدار لاريجانی - سولانا نيز با وی دوباره تماس بگيرد.

خبرنگار الجزيره در برلين نيز تاکيد کرد که کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا پيش از انجام اين مذاکرات، در تماس تلفنی با سولانا به وی تاکيد کرده بود که آمريکا خواهان تعليق دائمی غنی‌سازی در ايران است.

وزير امور خارجه‌ی آمريکا در ديدار با همتای يونانی‌اش که در حال حاضر رياست دوره‌ای شورای امنيت را بر عهده دارد، در واکنش به ديدار لاريجانی و سولانا عنوان داشت: مذاکرات چندان به طول نمی‌انجامد و اميدواريم که سولانا در مذاکراتش موفق شود.

وی افزود: چنان‌چه ايران تعليق غنی‌سازی اورانيوم را بپذيرد، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

اين در حاليست که کشورمان بارها تصريح کرده است که تعليق غنی‌سازی را نخواهد پذيرفت.

پيش از اين وزير امور خارجه‌ی کشورمان نيز با بيان اين‌که سولانا و لاريجانی در اروپا ديدار می‌کنند، گفته بود که با توجه به فضای تفاهم و درک متقابلی که در دور قبلی اين گفت‌و‌گوها وجود داشته، تهران نسبت به نتيجه‌ی اين گفت‌وگوها خوشبين است.

متکی هم‌چنين اظهار داشت که اکنون به نظر می‌رسد اروپا در اين که راه حل ديپلماتيک را در قبال برنامه‌ی صلح‌آميز هسته‌يی ايران دنبال کند، يکپارچه شده و ما نيز معتقديم تصميم آنان مبنی بر تاکيد بر ادامه‌ی مذاکرات، منطقی و واقع‌بينانه بوده است.

اما در حالی که شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا پس از ديدار اخير علی لاريجانی، دبير شورای امنيت ملی کشورمان با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا در برلين ادعا کرد که نه آمريکا و نه ديگر قدرت‌های بزرگ جهان خواستار تحريم ايران نيستند، کنگره آمريکا با تصويب لايحه‌ای در راستای بسط و تشديد تحريم‌ها عليه ايران و شرکت‌هايی که با اين کشور تجارت می‌کنند، حرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، خبرگزاری رويتر گزارش داد: هدف از اين لايحه که از طريق رای‌گيری شفاهی در مجلس نمايندگان آمريکا تصويب شد و در انتظار اقدام سنا به سر می‌برد، بستن سرمايه‌هايی است که می‌تواند به ايران در توسعه آنچه "سلاح هسته‌يی" خوانده شد کمک کند و نيز اعمال فشار بر جمهوری اسلامی در اين زمان حساس است.

ايليانا لتينن، يک جمهوريخواه اهل فلوريدا که برای تصويب اين لايحه اعمال فشار می‌کرد گفت: اين لايحه ابزارهای لازم را برای جلوگيری از دستيابی ايران به کمک فنی، منابع مالی و مشروعيت سياسی برای توليد آنچه "سلاح هسته‌يی و حمايت از تروريسم" خوانده در اختيار مقامات آمريکايی قرار می‌دهد.

منتقدين اين لايحه گفتند که چنين اقدامی می‌تواند ديپلماسی بين‌المللی را با هدف قرار دادن کشورهايی که آمريکا به عنوان متحد در مبارزه برای متقاعد ساختن متحدان به ترک برنامه‌ی هسته‌يی نياز دارد بسيار مشکل سازد.

آنها هم چنين گفتند که تحريم‌هايی که از سوی يک کشور اعمال شود به ندرت کارايی خواهد داشت.

بر اساس گزارش رويتر، اين لايحه تحريم‌های اقتصادی عليه تهران را که تحت عنوان "قانون تحريم‌های ايران - ليبی" (ILSA) شناخته شده است و تا چند روز ديگر مدتش به پايان می‌رسيد پنج سال ديگر تمديد می‌کند تا شرکت‌ها را از سرمايه‌گذاری در بخش انرژی در ايران منصرف کند.

اين لايحه هم چنين تحريم‌های اقتصادی الزامی را عليه شرکت‌هايی اعمال می‌کند که هر گونه کالا خدمات يا فناوری‌هايی را که می‌تواند در برنامه‌های تسليحاتی هسته‌يی شيميايی يا بيولوژيکی به کار گرفته شود برای ايران فراهم کنند.

بر اساس اين گزارش سناتورهای حامی اين لايحه برای رسيدن به توافق به اتفاق آرا برای تصويب آن در سنا و ارسال آن برای امضای جورج بوش، رييس جمهور آمريکا پيش از تعطيلی کنگره در چند روز آينده تلاش می‌کنند.


اين لايحه هم چنين کمک به آنچه "گروه‌های حقوق بشری و حامی دموکراسی و سازمان‌های راديو تلويزيونی مستقل" خوانده را مجاز می‌سازد.

اين گزارش حاکی است، بانفوذترين لابی صهيونيستی (آيپک) با استقبال از اين اقدام لايحه‌ی مذکور را گامی مهمی در منزوی ساختن تهران خواند.

از سوی ديگر نخست وزير رژيم صهيونيستی بار ديگر ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته‌يی متهم کرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد، ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل روز پنجشنبه به راديو اسرائيل گفت، در حالی که رژيم متبوعش برای متوقف کردن بن بست با فلسطينی‌ها و مسايل مربوط به جنگ اخير در لبنان تلاش می‌کند، اما همچنان ايران را يک اولويت در نظر می‌گيرد.

وی افزود: ما برای پرداختن به تهديد ايران تلاش فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهيم، اين تهديدی است که نمی‌توان آن را ناديده گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولمرت گفت که رژيم متبوعش بايد برای جلوگيری از آنچه وی "توليد سلاح هسته‌يی در ايران" خواند با متحدانش همکاری کند.

با اين حال وی افزود که آمريکا و نه اسرائيل بايد چنين تلاش‌هايی را رهبری کند.

نخست وزير اسرائيل گفت: با رييس‌جمهور آمريکا درباره‌ی اين مساله تماس مستقيم دارم و تضمين می‌کنم که آمريکا به اين مساله متعهد است.

وی با اظهار اين که اين رژيم آماده‌ی دفاع از خود است، گفت: ما هرگز حقمان برای دفاع از خود را در هيچ موقعيتی رها نکرده و نخواهيم کرد.

Copyright: gooya.com 2016