شنبه 8 مهر 1385

متکی: دليلی برای تعليق وجود ندارد، غرب چاره‌ای جز مذاکره با ايران ندارد، ايسنا

*اروپا پيامی روشن برای حل مساله‌ی هسته‌يی ارسال می‌کند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

وزير امورخارجه‌ی کشورمان در خصوص طرح درخواست‌های برخی طرف‌های اروپايی برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم از سوی ايران، گفت: هيچ دليل و منطقی برای تعليق فعاليت‌های هسته‌يی ايران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منوچهر متکی، وزير امورخارجه‌ی کشورمان افزود:غرب بی‌تاثير بودن زبان تهديد و يا ارجاع به شورای امنيت را تجربه کرده‌ واکنون نيز چاره‌ای جز مذاکره ندارند.

متکی با اشاره به مواضع اخير مقامات آمريکايی در خصوص مساله‌ی هسته‌يی کشورمان، ادامه داد: مواضع آمريکايی‌ها در خصوص مساله‌ی ‌هسته‌يی ايران تفاوت کرده و اروپايی‌ها هم با مواضع قبلی آمريکايی‌ها هيچ همراهی‌ای ندارند.

وزير خارجه‌ی کشورمان هم‌چنين گفت: در پرونده‌ی هسته‌يی آمريکايی‌ها نگران عدم همراهی هم‌پيمانان خود و در حال آزمايش تجربه‌ی تحريم و ائتلا‌ف خارج از سازمان ملل هستند.

وی نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مورد اشاره قرار داد و درباره‌ی آن اظهار داشت: امسال در سازمان ملل حال و هوای ديگری وجود داشت و حتی به اعتراف رسانه‌های آمريکايی، سران کشورها و وزرای خارجه‌ی کشورهای مختلف در خصوص جريانات جاری در محيط بين‌الملل از جمله يک‌جانبه‌گرايی و تصميمات ناعادلانه‌ی بين‌المللی معترض بودند.

متکی با اشاره به حضور دکتر احمدی‌نژاد در شورای روابط خارجی آمريکا، افزود: همان‌گونه که می‌دانيد در اين شورا ده‌ها تن از شخصيت‌های برجسته‌ی آمريکا که برخی از آن‌ها مقامات برجسته‌ی اين کشور در دوره‌های گذشته بودند، حضور داشتند و آقای احمدی نژاد در اين جلسه ديدگاه‌های کلی کشورمان پيرامون مسايل جهانی از جمله حق طلبی، خداجويی، عدالت خواهی، حمايت از کرامت انسانی،‌ نفی زورگويی و تجاوز، دفاع از محرومان و صلح طلبی بيان کردند. همچنين از نظام ناعادلانه بين‌المللی و خلاء معنويت و عدالت در مناسبت بين‌المللی انتقاد کرد.

وزيرخارجه‌ هم‌چنين با اشاره به نشست رييس جمهور کشورمان با اعضای شورای روابط خارجی آمريکا، ادامه داد: اعضای اين شورا خود را آماده کرده بودند که بتوانند از بحث هولوکاست به عنوان يک نکته منفی عليه ايران و مواضع جمهوری اسلامی استفاده کنند اما با ارائه‌ی پاسخ‌های خيلی ساده از جمله اين‌که با فرض وقوع هولوکاست چرا مسلمانان بايد هزينه‌ی آن را بپردازند، ديگر پاسخی نسبت به اين موضوع برای آن‌ها باقی نمانده بود.

وی در ارتباط با مساله‌ی هسته‌يی ايران نيز گفت: در فضای بين‌المللی نوعی پذيرش توام با منطق نسبت به فعاليت‌های هسته‌يی‌مان را شاهد بوده‌ايم و در نشست سران غيرمتعهدها در کوبا نيز برای نخستين بار پس از انقلاب اسلامی، کشورهای عضو با اجماع کامل از مواضع هسته‌يی ايران حمايت کردند.

متکی در ادامه اظهار داشت: اروپا پيام روشنی مبنی بر حل موضوع هسته‌يی ايران را بيان می‌کند و در ديدارهايی که رييس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد با سران برخی از اين کشورها داشت، پذيرشی به مراتب بيش از گذشته نسبت به حقوق هسته‌يی ايران و حل مسايل از طريق مذاکره مشهود بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه که شب جمعه در برنامه‌ای تلويزيونی سخن می‌گفت، مواضع رييس جمهور آمريکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را مورد اشاره قرار داد و افزود: برای بسياری از کشورها خطاب قراردادن ملت‌ها در خاورميانه از سوی آقای بوش تقريباً مضحک بود. کشوری که به خاطر عملکردش روز به روز مورد تنفر بيشتر ملت‌های منطقه قرار می‌گيرد، مسايلی را طرح می‌کند که به هيچ‌وجه رخ نداده است.

وی بوش را به کبکی تشبيه کرد که سر خود را زير برف فرو برده و گمان می‌کند که چون ديگران را نمی‌بيند، هيچ کس هم او را نمی‌بيند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی: دليلی برای تعليق وجود ندارد، غرب چاره‌ای جز مذاکره با ايران ندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016