جمعه 19 آبان 1385

ابراهيم يزدی: اگر ردصلاحيتمان کنند از فهرست واحد اصلاح‌طلبان حمايت می‌کنيم، ايسنا

اعظم طالقانی: مردم بايد فعال‌تر و هوشيارتر در پی حقوقشان باشند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

نشست دوره‌ای سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامی و جامعه زنان انقلاب اسلامی با موضوع «انتخابات و حقوق شهروندی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه، «ابراهيم يزدی» طی سخنانی انتخابات شوراها را فرصتی دانست که طی آن می‌شود با مردم صحبت و آنان را با حقوقشان آشنا کرد.

وی گفت: به موجب قانون اساسی حاکميت از آن‌ خداست و مشيت خدا بر آن تعلق گرفته که مردم در سرنوشت خويش نقش داشته‌ باشند که اين حاکميت از مجرای انتخابات اعمال می‌شود.

يزدی با مترقی‌خواندن فصل هفتم قانون اساسی مربوط به شوراها گفت: اگر اين فصل به درستی اجرا شود، بسياری از مطالبات مردم به ويژه در حوزه قوميت‌ها تامين می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سابقه تشکيل شوراها و شکست تلاش‌ها در اين حوزه به علت وجود قدرت‌های متمرکز گفت: پس از پيروزی انقلاب، شوراها از سوی آيت‌الله طالقانی مجددا مطرح شد و در دولت موقت مطالعاتی بر روی آن صورت گرفت و به صورت لايحه‌ای تصويب و اولين انتخابات آن در اسفند ۵۷ در سنندج برگزار شد، اما پس از دولت موقت دوباره به دست فراموشی سپرده شد‌ (تا سال ۷۷).

يزدی هم‌چنين با بيان اين‌که بهترين سبک مديريت در جوامع کنونی، استفاده از شوراهاست، با بيان اين‌که آن چه الان برای ما مهم است اين است که مرز اختيارات شوراها و دولت مرکزی چگونه بايد باشد، ابراز عقيده کرد: دولت جديد درصدد است از قدرت عمل شوراها بکاهد.

وی هم‌چنين با اشاره به ثبت‌نام برخی از همفکرانش برای انتخابات شوراها گفت: اگر ردصلاحيت شويم جور ديگری عمل می‌کنيم.

اين فعال سياسی ادامه داد: در صورت ردصلاحيت کانديداهای ما، اگر اصلاح‌طلبان به ليست واحدی برسند از آن حمايت می‌کنيم و اگر چنين نشود، حاضر به شرکت نخواهيم بود.

يزدی هم‌چنين گفت که شرکت آنها در انتخابات به معنای به رسميت‌شناختن آنچه به آن انتقاد داشته‌اند، نيست، بلکه اين حضور را حق خود می‌دانند.

وی در ادامه با بيان اين‌که در انتخابات شورای شهر در دوره گذشته چون تعداد زيادی شرکت نکردند، محافظه‌کاران با درصد رأی پايين به اين شورا راه يافتند، گفت: ولی مردم بدانند اگر شرکت کنند، محافظه‌کاران قطعا شکست می‌خورند.

اين فعال سياسی درباره انتخابات مجلس خبرگان نيز با بيان برخی انتقادات به عملکرد اين مجلس گفت: با اين حال حضور افراد با سن بالاتر برای نظارت بر عملکرد رهبری بهتر است و لازم نيست جوان‌ترها وارد اين مجلس شوند.

در ادامه جلسه، اعظم طالقانی، دبير کل جامعه زنان انقلاب اسلامی، در سخنانی اظهار داشت: روند شوراها جديد نبوده است و حتی در دوران پيامبر هم مسأله شور و مشورت مطرح بوده است.

وی گفت: وقتی آيت‌الله طالقانی مسأله شوراها را برای امام خمينی (ره)، مطرح کردند، حضرت امام دوبار دست بر شانه آقای طالقانی گذاشتند و گفتند «شما برو و اين مسأله را پی‌گيری کن».

طالقانی ادامه داد: پس از رحلت آيت‌الله طالقانی، شعار مردم اين بود که (پيام طالقانی، شهادت است و شورا).

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير کل جامعه زنان انقلاب اسلامی اضافه کرد: آقای طالقانی ۶ نفر را تعيين کرد تا طرح شوراها را تهيه و بررسی کنند ولی در آخرين سخنرانی خويش گفت: متاسفانه اجرا نکردند.

وی با اشاره به ضعف عملکرد تبليغی در انتخابات شوراها در دوره گذشته افزود: در دوره اول شوراها تبليغ گسترده صورت نگرفت و مردم هم استقبال نکردند.

طالقانی در بخش ديگر سخنانش افزود: اولويت ما هميشه آموزش و حقوق انسانی است و مردم بايد فعال‌تر و هوشيارتر در پی حقوق خويش باشند.

وی تصريح کرد: دوره اول شورای شهر به دليل اين که افرادی از درون شورا مسائل را به طور جدی پيگيری می‌کردند، من و ديگران به قدرت وسيع امکاناتی شهردار پی برديم، ولی دوره دوم شورای شهر، تصميمات پشت پرده گرفته می‌شود.

Copyright: gooya.com 2016