چهارشنبه 1 آذر 1385

اجازه بزرگداشت مراسم فروهرها حتى در خانه آنها داده نشد! گفتگو با پرستو فروهر، صدای آلمان و ايلنا

ايلنا:

پرستو فروهر: برگزاری مراسم فروهرها ممنوع شد

تهران- خبرگزاری کار ايران

پرستو فروهر گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت داريوش و پروانه فروهر حتی در منزل آن دو مرحوم ممنوع اعلام شده است.

فرزند پروانه و داريوش فروهر در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با بيان اينکه به من رسما ابلاغ شده است که امسال برگزاری مراسم بزرگداشت داريوش و پروانه فروهر حتی در خانه آنان ممنوع است، گفت: از امروز صبح ماموران نيروی انتظامی دو طرف کوچه منزل فروهر را بسته‌‏اند و حتی از ورود اقوام نزديک به کوچه جلوگيری می‌‏کنند.
اين در حالی است که طبق برنامه قرار بود مراسم هشتمين سالگرد درگذشت پروانه و داريوش فروهر امروز (چهارشنبه) از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه در منزل آن دو مرحوم برگزار شود.

***

صدای آلمان:

قرار بود فردا چهارشنبه مراسم بزرگداشت داريوش و پروانه فروهر در هشتمين سالگرد ترور آنها به دعوت فرزندان‌شان و جمع كثيرى از شخصيت‌هاى سياسى اجتماعى و فرهنگی برگزار گردد. بعد از ظهر امروز خبر رسيد كه به اين مراسم كه قرار بود در خانه آنها برگزار شود، اجازه داده نشده و وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى با احضار پرستو فروهر به او ابلاغ كرده كه حتى در چهارديواری خانه خود هم اجازه برگزارى مراسم پدرو مادرش را ندارند.

جزئيات بيشتر در گفتگو با پرستو فروهر

مصاحبه: مریم انصاری

دویچه‌وله: خانم فروهر، شما از روز دوشنبه، ۱۵ آبان، در تلاش برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرتان هستید. اما طبق خبری که به ما رسیده، پس از دوندگی زیاد نه تنها اجازه برگزاری مراسم یادبود آنها در هیچ مسجدی داده نشد، بلکه از برگزاری هر گونه مراسمی در خانه هم جلوگیری خواهد شد. چرا؟

پرستو فروهر: باور کنید من خودم هم چرایی این قضیه را نمی‌دانم. دیروز وقتی به من چنین ابلاغی شد، گفتم من نمی‌دانم، دو آدم را به آن شکل کشتند، آنچه از اسناد سیاسی زندگی‌شان بود، دستنوشته‌هایشان بود از خانه‌‌ی‌شان غارت کردند و بردند، هر چه من دوندگی کردم پس ندادند، پرونده قتل‌شان به چنان سرانجامی رسید که هیچیک از عاملین قضیه معرفی نشدند، حتا، یک کتاب ما خواستیم در مورد زندگی اینها چاپ بکنیم، بعد از سانسورهای متعدد آخرسرهم به ما مجوز ندادند. آخر نام اینها باید پاک بشود از صحنه‌ی تاریخ این مملکت؟ این آدمهایی که صرفا برای سربلندی و آزادی این مملکت زندگی کردند و جانشان را دادند، حتا دو ساعت در طول سال حق این را که در خانه‌ی خودشان بزرگ داشته بشوند، ندارند. منهم واقعا نمی‌دانم که در مقابل این ظلم چه باید بگویم.

دویچه‌وله: خانم فروهر، ولی جمع کثیری از چهره‌های برجسته قصد داشتند که فردا برای این مراسم به خانه‌ی شما مراجعه کنند. حالا چه خواهید کرد؟

پرستو فروهر: این مراسم طبق تمام سالهای گذشته نه تنها از سوی ما وابستگان خانوادگی آن دو عزیز، بلکه از سوی چهره‌های سیاسی‌ـ اجتماعی این جامعه اعلام شده و متاسفانه همانطور که در آن اطلاعیه شما خوانده‌اید، اینها صبر کردند تا ما اعلام عمومی بکنیم، در روزنامه‌ها چاپ شد و بعد از آن اعلام ممنوعیت کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

من نمی‌دانم چرا قبل از آن نگفتند. من که از پانزدهم این تقاضانامه را داده بودم! اگر قرار بود ممنوع بشود، خب، قبلش می‌گفتند تا ما چاره‌ی دیگری بیاندیشیم. ولی بعد از اینکه دعوت انجام شد اظهار کردند و ممنوعیت را به صورت ‌کامل به من ابلاغ کردند.

دویچه‌وله: خانم فروهر، می‌توانید راجع به مراسم یادبود داریوش و پروانه فروهر در سالهای قبل برای ما کمی صحبت کنید؟

پرستو فروهر: ببینید، در سالهای گذشته، در سالهای اولیه به ما مکان عمومی در مسجد فخر در نزدیکی خانه‌ی پدر و مادرم می‌دادند. پدر و مادرم در این محله‌ی قدیمی سالهای سال بود که ساکن بودند. علاقه داشتند به این محله‌ی قدیمی هدایت و فخرآباد. ما می‌خواستیم در همین محله مراسم‌شان برگزار بشود. بعد از آن ممانعت کردند. سالی در خانقاه صفی‌علیشاه گرفتیم که با هجوم نیروهای فشار متاسفانه روبه‌رو شد. بعد از آن در حسینه‌ ارشاد گرفتیم و در طی دو سال گذشته به ما مکان عمومی برای برگزاری این مراسم دیگر ندادند و ما در خانه این مراسم را برگزار می‌کردیم که امسال اینهم حتا ممنوع شد.

Copyright: gooya.com 2016