جمعه 17 آذر 1385

مراسم هشتمين سالگرد قتل محمد مختارى و محمدجعفر پوينده، صدای آلمان

على‌اشرف درويشيان: ما هر سال مراسم خود را هر چه بهتر برقرار خواهيم كرد و زير بار اين زورها نخواهيم رفت.


بنا به فراخوان خانواده‌هاى محمد مختارى و محمدجعفر پوينده دو تن از قربانيان قتل‌هاى سياسى موسوم به قتل‌هاى زنجيره‌اى، امروز جمعيت كثيرى از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر، بر سر مزار اين دو عضو كانون نويسندگان ايران در گورستان امامزاده طاهر كرج جمع شدند و ياد اين دو نويسنده‌ى دگرانديش را، در هشتمين سالگرد به قتل رسيدن آنان گرامى داشتند.

هشت سال پيش، در آذرماه ۱۳۷۷، محمد مختارى و محمدجعفر پوينده اعضاى كانون نويسندگان ايران، در پى قتل پروانه و داريوش فروهر، در جريان قتل‌هاى سياسى كه به قتل‌هاى زنجيره‌اى معروف شد، به شكلى فجيع به قتل رسيدند. از آن هنگام تاكنون، خانواده‌ى قربانيان اين قتل‌ها، هر ساله تلاش كرده‌اند تا با برگزارى مراسمى ياد آنان را زنده نگه دارند. امسال نيز خانواده مختارى و پوينده با هميارى «كانون نويسندگان ايران» طى فراخوانى از همگان دعوت كردند، تا امروز، بر سر مزار اين دو نويسنده دگرانديش حاضر شده و خواهان رسيدگى به اين پرونده و پرونده‌هاى ديگر قتل‌هاى سياسى شوند.

به تعداد شركت‌كنندگان در مراسم، تا ساعت ۲ و نيم بعداز‌ظهر آرام آرام اضافه مى‌شد. على اشرف درويشيان «عضو كانون نويسندگان ايران» كه خود از سازمانگران اين مراسم بوده، لحظاتى پيش از آغاز رسمى برنامه در مورد روند برگزارى مراسم مى‌گويد: ”پيام خانواده‌ها خوانده خواهد شد. پيام كانون نويسندگان ايران خوانده خواهد شد. چند نفر از دوستان شعر خواهند خواند و در ضمن برنامه‌ها هم، گفته‌هايى از محمد مختارى و محمد جعفر پوينده هم قرائت خواهد شد“.

على اشرف درويشيان در مورد تعداد و طيف شركت‌كنندگان در اين مراسم مى‌گويد: ”در حدود ۳ هزار نفر آمده‌اند. مردم زياد آمده‌اند. اكثريت با جوان‌هاست“. و اين در حالى‌ست كه برگزاركنندگان از سانسور خبرى فراخوان خود سخن مى‌گويند: ”بيانيه‌ها و حتى دعوت‌نامه‌هاى ما را كه هيچ كدام از روزنامه‌ها چاپ نكرده‌اند“.

حدود يك ساعت از آغاز مراسم گذشته است. آقاى درويشيان از آنچه تا اين لحظه گذشته مى‌گويد: ”برنامه با خوشامدگويى سياوش مختارى به حضار شروع شد و خواندن فرازهايى از گفته‌هاى محمد مختارى و محمد جعفر پوينده توسط من، و بعد از آن صفا پوينده خواهر محمدجعفر پوينده پيام خود را خواند و الان پيام سيما پوينده همسر زنده‌ياد محمدجعفر پوينده دارد خوانده مى‌شود توسط خانم مهين خديوى“.

گرچه مراسم بزرگداشت هشتمين سالگرد قتل محمد مختارى و محمدجعفر پوينده در فضايى آرام و بدون خشونت يا درگيرى برگزار شد، اما بنا به گفته على اشرف درويشيان، نيروهاى امنيتى تلاش خود را براى ايجاد محدوديت و لغو برنامه كرده‌اند: ”نيروهاى امنيتى بشدت ما را تحت فشار قرار دادند كه بلندگو را ببرند. اما ما توجهى نكرديم به اين اخطارهايشان، و بايد بدانند كه ما هر سال مراسم خودمان را هر چه بهتر با حضور افراد بيشترى انجام داده و برقرار خواهيم كرد و زير بار اين زورها نخواهيم رفت“.

يكى از شعارهاى شركت‌كنندگان در پايان اين مراسم، خواست آزادى زندانيان سياسى بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مراسم بزرگداشت مختارى و پوينده، دو قربانى قتل‌هاى سياسى سال ۱۳۷۷، اندكى پس از ساعت دو بعدازظهر به پايان رسيد. على‌اشرف درويشيان از پايان مراسم مى‌گويد: ”ناصر زرافشان چون ممنوع‌الملاقات بود، نتوانست براى اينجا پيام بفرستد، بنابراين پنج شش نفر شعر خواندند و مراسم با تشكرى كه آقاى سياوش مختارى از حضار كرد به پايان رسيد و الان جوان‌ها هستند كه دارند سرود مى‌خوانند و دور مى‌زنند“.

«كانون نويسندگان ايران» در پايان بيانيه خود زير عنوان «گرامى باد ياد جان‌باختگان راه آزادى، محمد مختارى و محمدجعفر پوينده، كه در مراسم امروز نيز قرائت شد، مى‌نويسد: ”ما هرگز از دادخواهى دست نخواهيم كشيد و خواهان رسيدگى به همه‌ى پرونده‌هاى قتل‌هاى بيش از دو دهه‌ى اخير در دادگاهى صالح و علنى و برچيدن همه‌ى اشكال سانسور و سركوب هستيم.

بهنام باوندپور

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراسم هشتمين سالگرد قتل محمد مختارى و محمدجعفر پوينده، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016