سه شنبه 21 آذر 1385

مضحکه قضايی و مصونيت از مجازات، هشت سال پس از "قتل های زنجيره ای" روشنفکران و روزنامه نگاران، گزارشگران بدون مرز

از اول تا دوازده آذر ماه ۱٣٧٧ پنج روشنفکر و روزنامه نگار برای خواست آزادی بيان، حکومتی لائيک ، و انتقاد از رژيم به شکل وحشيانه ای در تهران سلاخی و به قتل رسيدند. هشت سال پس از اين رويداد آمران و عاملان اين قتل ها بالاترين رده های حکومتی را اشغال کرده اند.
دولت ايران روزنامه نگاران و روشنفکران را خودسرانه دستگير و شکنجه و به قتل می رساند. مضحکه ی قضاوت به وثيقه ای برای تاريکی و عدم مجازات در اين پرونده ها بدل شده است. رژيم ايران فقط به ساکت کردن صداهای مستقل راضی نيست، که آمران و عاملان جنايات را مورد حمايت و ترفيع قرار می دهد. سالها می گذرد اما ما در کنار خانواده های قربانيان خواهيم ماند و به کارزار خود ادامه می دهيم برای تشکيل کميسيونی بين المللی تا همه ی حقيقت در باره ی اين قتل ها روشن شوند.

در اول آذر ماه ۱٣٧٧، داريوش و پروانه فروهر، چهره های برجسته مخالف رژيم، در چهار آذر مجيد شريف، عضو تحريريه ايران فردا، هيجده و نوزده آذر ماه محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، نويسنده و روزنامه نگار، به قتل رسيدند. سه ماه پيش از اين قتل ها در اواخر مرداد ماه ١٣٧٧ پيروز دوانی صاحب امتياز نشريه پيروز ناپديد شد و پيکر او نيز تا به امروز پيدا نشده است. اکبر گنجی روزنامه نگاری که برای روشنگری در باره ی اين قتل ها و از جمله متهم کردن محسنی اژه ای به آمريت قتل پيروز دوانی تحت تعقيب قضايی قرار گرفت و به مدت شش سال زندانی شد، به گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام کرد " همه ی گفته های خود را تائيد می کنم آنچه من توانستم بگويم تنها ابعاد کوچکی بود از آنچه که در سالهای " اعصار ظلمانی" روی داد، جمهوری اسلامی هيچ دگرانديشی را تحمل نمی کند."
با آنکه دخالت مقامات بلند پايه در قتل ها معلوم شده است اما هيج اراده ای برای تعقيب قضايی آنها وجود ندارد. سه تن از اين افراد مصطفی پور محمدی وزير کنونی کشور، غلامحسين محسنی اژه ای وزير اطلاعات، و قربانعلی دری نجف آبادی، وزير سابق اطلاعات و دادستان کل کشور هيچگاه از تعقيب قضايی خود نگران نشدند. در دی ماه ١٣٧٩ ظاهرا هيجده متهم در رابطه با اين پرونده بازداشت شده بودند. دادگاه متهمان "قتل های زنجيره ای" در بهمن ١٣٧٩ برگزار شد، در همين ماه رای دادگاه اعلام واز اين تعداد سه نفر به اعدام، دوازده نفر به زندان و سه نفر ديگر تبرئه شدند. در پی تائيد اين حکم توسط دادگاه تجديد نظر و اعتراض نسبت به آن، پرونده به ديوان عالی ارجاع گرديد. تا امروز ظاهرا فقط دو نفر از عاملان جنايت در زندان بسر می برند. خانواده های قربانيان اين دادگاه را فرمايشی توصيف و از شرکت در آن خودداری کردند.
از سوی ديگر سعيد مرتضوی دادستان تهران عليرغم در مظان اتهام بودنش در قتل زهرا کاظمی خبرنگار – عکس ايرانی تبار کانادايی همچنان يکی از اصلی ترين کارگزاران دستگاه قضايی ايران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در عوض ناصر زرافشان و عبدالفتاح سلطانی وکلای خانواده های قربانيان قتل های زنجيره ای و زهرا کاظمی به اتهام "افشای اسرار دولتی" تحت تعقيب قضايی قرار گرفتند. عبدالفتاح سلطانی در اسفند ماه گذشته پس از دويست و نوزده روز بازداشت، آزاد شد، اما ناصر زافشان همچنان در زندان بسر می برد.

گزارشگران بدون مرز يادآور می شود
محمود احمدی نژاد رئيس جمهور و آيت اله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از جمله ٣٨ رهبر و مقام دولتی در جهان هستند که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند

Copyright: gooya.com 2016