پنجشنبه 3 خرداد 1386

دو زن روزنامه نگار ممنوع خروج هستند و يک روزنامه نگار به دوسال زندان محکوم شده است، گزارشگران بدون مرز

در ايران چهار روزنامه نگار در زندان بسر مي برند. مقامات قضايي - امنيتي از خروج دو روزنامه نگار زن ممانعت به عمل مي آورند. سانسور اعمال شده از سوی مقامات و به ويژه وزارت ارشاد اسلامي شدت بيشتری يافته است، هر روز ليست تازه ای از موضوعات ممنوعه برای تحريره روزنامه ها ارسال مي شود. در هفته گذشته نيز يک هفته نامه ديگر توقيف شده است .

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام کرد " مطبوعات و روزنامه نگاران ايران قرباني بي عدالتي های فراواني هستند. بسياری از آنها در تحريره روزنامه های خود نيز تحت فشار قرار دارند، برخي در خيابان ها تحت تعقيب و مراقبت و مورد آزار قرار مي گيرند، روزنامه نگاران ايراني زنداني مي شوند بدون آنکه بتوانند با وکلای خود در باره ی پرونده شان مشورت کنند، از حق مسافرت محروم مي شوند و ...متاسفانه ليست تضعيقات پايان ندارد."

مهرنوش سلوکي، دانشجوی رشته ی روزنامه نگاری ايراني تبار دارای تابعيت فرانسه در تاريخ ١٤ آذر ماه برای تهيه گزارشي تحصيلي از رويدادهای پس از پايان جنگ هشت ساله ايران و عراق، وارد ايران شد. عليرغم طي مراحل قانوني کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برای تهيه گزارش خود، در تاريخ ٢٨ بهمن ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامي در خيابان دستگير شده است. منزل پدر ايشان مورد بازرسي و همه ی مدارک، دست نوشته ها و نوارهای فليمي که از خانواده های قربانيان خشونت های دهه شصت تهيه کرده بود، توسط ماموران مصادره مي شوند. ايشان به مدت يک ماه در بند ٢٠۹ زندان اوين در بازداشت و در تاريخ ٢٨ اسفند ماه با سپردن صد ميليون تومان وثيقه آزاد شده است. در بعد از آزادی نيز مهرنوش سلوکي بارها از سوی مقامات امنيی احضار و مورد بازجويي و تهديد قرار گرفته است.

پرناز عظيما خبرنگار ايراني تبار دارای تابعيت امريکا نيز در تاريخ ٥ بهمن ماه به هنگام ورود به خاک ايران در فرودگاه مورد بازپرسي قرار گرفته و مدارک سفر ايشان نيز توسط ماموران امنيتي ضبط شد. خانم عظيما برای عيادت از مادر بيمار خود به کشورش سفر کرده بود. در پي چهار ماه انتظار برای دريافت گذرنامه خود مقامات قضايي حتا با وثيقه ای ٤ ميليون توماني هنوز ازاسترداد گذرنامه ايشان امتناع مي کنند. پرناز عظيما نيز بارها برای بازجويي احضار و مقامات امنيتي وی را برای "همکاری" تحت فشار قرار داده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کاوه جوانمرد روزنامه نگار هفته نامه کرفتو در تاريخ ٢٧ ارديبهشت ماه از سوی شعبه شش دادگاه سنندج و در پشت درهای بسته به دو سال زندان محکوم شد، وی از تاريخ ٢٦ آذر ماه ١٣٨٥ در زندان بسر مي برد. اين روزنامه نگار برای طي مدت محکوميت خود به مراغه تبعيد شده است. و در دادگاه از داشتن وکيل و دفاع قانوني محروم بوده است.

در روز ٣١ ارديبهشت ماموران دادستاني استان سيستان و بلوچستان به دفتر هفته نامه عياران مراجعه و اين نشريه را توقيف و دفتر آن را پلمب کردند. علت توقيف اين هفته نامه انتشار مصاحبه ای با دو تن از کارشناسان اهل سنت در اين استان است. در حکم دادستاني علت توقيف "تشديد اختلافات قومي و مذهبي" ذکر شده است. در همين حکم روزنامه نگاران و مسئولان عياران تهديد به " تحت تعقيب قرار گرفتن" برای " فعاليت مجرمانه" شده اند.

Copyright: gooya.com 2016