پنجشنبه 21 دی 1385

به دستگیری های خودسرانه و اقدامات تهدید آمیز علیه روزنامه نگاران و رسانه ها پایان دهید! سازمان گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی علی فرحبخش و کاوه جوانمرد است و از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهد به دستگیری های خودسرانه و اقدامات تهدید آمیز علیه دست اندرکاران رسانه ها در سراسر ایران پایان دهد.
از تهران تا سنندج اعمال فشار و تهدید روزنامه نگاران ادامه دارد. روزنامه نگارانی که جرات می کنند از سیاست های دولت رئیس جمهور احمدی نژاد انتقاد کنند به همه ی القاب و جرایم متهم می شوند از " جاسوسی"، " اقدام علیه امنیت ملی"، " طرح مسائل قومی- نژادی به نیت تجزیه طلبانه " و ...جمهوری اسلامی به هر بهانه متوسل می شود تا آنچه از رسانه های سرکوب شده باقی مانده، در سکوت منجمد شوند.
علی فرحبخش روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، همکار بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله یاس نو، شرق، سرمایه، ٦ آذرماه در تهران دستگیر شده است. این روزنامه نگار که برای شرکت در نشست سازمان های غیر دولتی در باره رسانه ها به بانکوک سفر کرده بود، به هنگام بازگشت روانه زندان شده است. دستگیری وی به مدت چهل روز پنهان نگاه داشته شد و مقامات مسئول جمهوری اسلامی بعد از انتشار خبر توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران به تائید آن پرداختند. یکشنبه ١٧ دی ماه سهراب سلیمانی رئیس زندانهای تهران اعلام کرد که علی فرحبخش در زندان اوین بسر می برد اما هیچ توضیحی در باره وضعیت بازداشت و اتهامات ایشان نداد.
در آبانماه سال جاری نیز ٢١ روزنامه نگار که برای طی دوره ای آموزشی به هلند سفر کرده بودند، به هنگام بازگشت در فرودگاه تهران چندین ساعت بازداشت، وسایل شخصی آنها مانند کامپیوتر، دفترچه های یاداشت، سی دی و.. آنها مصادره و توسط ماموران اطلاعاتی مورد بازجویی قرار گرفتند، تعدادی از این روزنامه نگاران بعد از این واقعه نیز از سوی نهاد های قضایی- امنیتی احضار و یا مورد تهدید قرار گرفته اند.
سرکوب مطبوعات در کردستان
سفر رئیس جمهور احمدی نژاد و محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کردستان در آبان ماه سال جاری به استان کردستان آغازگر تشدید سرکوب علیه مطبوعات و روزنامه نگاران محلی بود. چندین نشریه از جمله دو هفته نامه آوای وقت و کژیوه، توقیف و تعدادی از روزنامه نگاران دستگیر شدند. از جمله اتهامات این روزنامه نگاران" اقدام علیه امنیت ملی و طرح مسائل قومی- نژادی به نیت تجزیه طلبانه است." از سوی دیگر در آذرماه روزنامه نگاران هفته نامه دیدگاه در پی تهدید ها و اعمال فشار مقامات امنیتی – قضایی تصمیم به توقف انتشار نشریه خود گرفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفته نامه کرفتو نمونه ای واضح از تهاجم به روزنامه نگاران کردستان است. ٢٥ آذر ماه آکو کردنسب روزنامه نگار این هقته نامه به هنگام تهیه گزارش از انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در شعبه اخذ رای در سنندج دستگیر شد. اتهامات این روزنامه نگار اعلام نشد اما وی در اواسط دی ماه با سپردن وثیقه آزاد شد. همکارش کاوه جوانمرد که در روز ٢٦ آذر ماه در منزلش دستگیر شده بود تا امروز در محلی نامعلوم توسط نهادهای امنیتی در بازادشت بسر می برد. ٢٨ آذر ماه لیلا مدنی مدیر مسئول این هفته نامه به دادگاه احضار و پس از بازجویی و تفهیم اتهام با سپردن وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد شد. ایرج عبادی سردبیر کرفتو نیز در این مدت به دادگاه احضار شده مورد بازجویی قرار گرفته است.

Copyright: gooya.com 2016