دوشنبه 25 دی 1385

تقويت روابط ايران با کشورهای آمريکای لاتين، بی بی سی

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران برای شرکت در مراسم تحليف رافائل کوره آ، رييس جمهوری جديد اکوادور وارد کيتو پايتخت اين کشور شده است.

آقای احمدی نژاد که پس از سفر به ونزوئلا و نيکاراگوئه و ديدار با هوگو چاوز و دانيل اورتگا، روسای جمهوری اين کشورها به اکوادور رفته برای تقويت همکاری های چند جانبه در منطقه اعلام آمادگی کرده است.

رييس جمهوری ايران در ديدار با رافائل کوره آ به بحث درباره گسترش روابط دو کشور پرداخته است.

محمود احمدی نژاد در اين ديدار با اعلام اين که ليبراليسم در دنيا به پايان رسيده، گفته است که "ملت های جهان بيدار شده اند و پايه های نظام سلطه در حال فروپاشی است که اين واقعيت در خاورميانه آشکارتر است."

آقای احمدی نژاد گفته است که همکاری های ايران با کشورهای آمريکای لاتين با وجود نارضايتی آمريکا ادامه خواهد يافت و تقويت می شود. رييس جمهوری ايران گفته است که کشورش آمادگی دارد تجربيات خود را در زمينه های علمی، صنعتی، کشاورزی، پتروشيمی و فن آوری در اختيار اکوادور قرار دهد.

رافائل کوره آ، رييس جمهوری اکوادور نيز گفته است که ايران در آينده نزديک در سياست خارجی اين کشور جايگاه ويژه ای خواهد يافت.

روسای جمهور دو کشور در اين ديدار در مورد افتتاح سفارتخانه های دو کشور در تهران و کيتو مذاکره کردند.

سرگه بارسقيان، روزنامه نگار در تهران درباره سفر رييس جمهوری ايران به کشورهای آمريکای لاتين می گويد که اين منطقه طی ۲۷ سال انقلاب اسلامی هميشه از الويت های نخست سياست خارجی ايران بوده که يکی از دلايل آن حضور ونزوئلا در اوپک و لزوم همگرايی در خصوص تصميم گيری در مورد بازار نفت بوده است. به گفته اين روزنامه نگار، پس از انقلاب، وجهه ايدئولوژيک روابط ايران با کشورهای آمريکای لاتين بيشتر شده که علت آن، همگرايی اين کشورها در ضديت با سرمايه داری آمريکا است.

اما مهران قاسمی روزنامه نگار در تهران می گويد که ايران و کشورهای آمريکای لاتين، هيچ زمينه مشترکی برای همکاری ندارند و ديدارهای آقای احمدی نژاد تنها جنبه روانی دارد تا نشان دهد که ايران هنوز در سطح جهانی منزوی نشده است. وی می گويد که سياستمداران آمريکای جنوبی روابط خود با آمريکا را بر سر رابطه با ايران قربانی نمی کنند و روابط گرم با تهران، برگ برنده اين کشورها در برابر آمريکا است تا بعدها در زمان مناسب از آن استفاده کنند.

قرار است آقای احمدی نژاد در حاشيه مراسم تحليف رييس جمهوری اکوادور با ايوو مورالس رييس جمهوری بوليوی نيز ديدار کند.

نشان عالی برای رييس جمهوری ايران

دانيل اورتگا، رييس جمهوری جديد نيکاراگوئه، دو نشان عالی کشورش را به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اهدا کرده است. آقای اورتگا نشان "روبن داريو" را که عالی ترين نشان فرهنگی نيکاراگوئه است همراه با نشان "نيکاراگوئه آزاد" که نشان اتحاد آمريکای لاتين است به رييس جمهوری ايران تقديم کرده است.

خبرگزاری فارس نوشته است که روسای جمهوری ايران و نيکاراگوئه از مناطق فقير ماناگوا، پايتخت ديدار کرده و برای مردم سخنرانی کرده اند.

آقای احمدی نژاد در سخنان خود گفته است که ايران و نيکاراگوئه و ونزوئلا با هم هستند و اضافه کرده که "پيروزی با ما خواهد بود."

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که برای ديدار با سران چند کشور آمريکای لاتين به اين منطقه سفر کرده، بامداد يکشنبه به وقت تهران وارد ماناگوا، پايتخت نيکاراگوئه شد و مورد استقبال دانيل اورتگا رييس جمهوری اين کشور قرار گرفت.

دو کشور چندين توافق نامه همکاری امضا کرده و آقای احمدی نژاد وعده کمک های اقتصادی به اين کشور را داده است. آقای اورتگا نيز گفته است که ايران به اين کشور برای مبارزه با فقر در نيکاراگوئه کمک خواهد کرد. همچنين قرار شده سفارتخانه های دو کشور در تهران و ماناگوا بازگشايی شوند.

آقای احمدی نژاد پس از ديدار با هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا در کاراکاس به نيکاراگوئه سفر کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ديدار رييس جمهوری ايران و ونزوئلا، ۱۱ تفاهم نامه و قرارداد به امضای طرفين رسيد که از ميان آنها می توان به همکاری های نفتی ميان شرکت نفت ونزوئلا و پتروپارس ايران اشاره کرد.

روابط ايران و ونزوئلا در چند سال گذشته گسترش قابل توجهی داشته و پس از روی کار آمدن آقای احمدی نژاد، مواضع تند رؤسای جمهور اين دو کشور عليه جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، و سياست های دولت وی، ايران و ونزوئلا را بيش از پيش نزديک کرده است.

رؤسای جمهور ايران و ونزوئلا از کشورهای عضو اوپک خواستند که از ميزان صدور نفت خود بکاهند.

رؤسای جمهور دو کشور گفتند که قصد دارند از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بخواهند که نفت خام کمتری به بازار بفرستد.

برخی ناظران می گويند روابط گرم رئيس جمهور ايران با رهبران چپ گرای آمريکای لاتين موجب نگرانی ايالات متحده می شود.





دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تقويت روابط ايران با کشورهای آمريکای لاتين، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016