چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387

احمدی‌نژاد در ديدار با نخست‌وزير هند: تروريسم سازمان يافته از سوی قدرت‌های بزرگ سازمان‌دهی می‌شود، ايسنا

محمود احمدی‌نژاد پس از ديدار با رييس‌جمهور هند با مان موهان‌سينگ، نخست‌وزير هند درباره مهم‌ترين مسائل دو جانبه در حوزه‌های سياسی، اقتصادی، فرهنگی و بين‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مذاکرات، ايران و هند بر نهايی شدن خط لوله صلح ميان ايران پاکستان و هند تاکيد کرده و آن را به نفع رفاه پيشرفت و صلح و ثبات سه کشور دانستند.

رييس‌جمهور کشورمان و مان موهان‌سينگ در اين ديدار که در کاخ نخست‌وزيری و بيش از يک ساعت به طول انجاميد بر همکاری و تعاملات منطقه‌يی و بين‌المللی برای فائق آمدن بر چالش‌های پيش رو تاکيد کردند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين که روابط دو ملت عاطفی و فرهنگی است و ريشه در عمق تاريخ دارد و دو کشور همواره دوست و همکار دو کشور بوده‌اند، اظهار کرد: ايران و هند بايد به عنوان قدرت‌های موثر منطقه‌يی که دارای ديدگاه‌های تقريبا مشترکی هستند به همکاری و تعامل درباره مسائل منطقه‌يی و بين‌المللی بپردازند.

وی در ادامه به شرايط متغير جهانی و تحولات پيش رو اشاره کرد و گفت: کشورهای مستقل برای مواجهه با شرايط جديد و تاثيرگذاری مثبت بر اين تحولات بايد خود را آماده کرده و شرايط را به نفع خود رقم بزنند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين که روش قدرت‌های بزرگ منجر به حل مسائل جهانی نخواهد شد، تصريح کرد: اين قدرت‌ها برای حل مشکلات ملت‌ها توانايی ندارند و روش‌های گذشته آن‌ها به پايان خود رسيده و دنيا نيازمند نگاه و مناسبات جديدی است.

او خاطرنشان کرد: جهان از يک گردنه سخت عبور کرده و دوران جديد در حيات بشريت آغاز شده است که در آن قدرت‌های نظامی و اقتصادی تعيين کننده نيستند؛ بلکه قدرت انديشه و اصول انسانی به عوامل تعيين‌کننده تبديل شده است.

رييس‌جمهور در ادامه اين ديدار با ابراز خرسندی از سطح روابط فرهنگی اقتصادی و علمی دو کشور اظهار کرد: بايد از ظرفيت‌های توسعه روابط در حوزه‌های گوناگون بيش از اين استفاده کرد.

وی همکاری‌های ايران و هند را به نفع صلح و امنيت منطقه دانست و تصريح کرد: تروريسم سازمان يافته از سوی قدرت‌های بزرگ سازمان‌دهی می‌شود که از تاثيرات منفی آن ايران و هند بيش‌ترين آسيب را متحمل شده‌اند و دو کشور در اين زمينه می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

رييس‌جمهور همچنين همکاری و تعامل دو کشور در جنبش غير‌تعهدها را يادآور شده و خواستار افزايش نقش اين سازمان در تعاملات منطقه‌يی و جهانی شد.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به فشارهای قدرت‌های سياسی برای دست برداشتن ملت ايران از حق خود در استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی گفت: رمز پيروزی و موفقيت ملت ما ايستادگی در برابر فشارها و نپذيرفتن نظم مورد نظر آن‌ها بود. در غير اين‌صورت هيچ دستاوردی نصيب ما نمی‌شد.

رييس‌جمهور با بيان اين که آمريکايی‌ها چه در عراق بمانند و چه بروند شکست خورده هستند، تصريح کرد: تداوم اشغال عراق از سوی آمريکا دامنه بحران در ايالات متحده را افزايش می‌دهد .

وی هم‌چنين با اشاره به مخدوش شدن افسانه شکست‌ناپذيری رژيم صهيونيستی يادآور شد: در جنگ ۳۳ روزه اين رژيم فاسد شکست خورد و تنفر ملت‌های منطقه نيز در پی آن از اين رژيم اشغالگر دو چندان شد.

احمدی‌نژاد در ادامه اين ديدار با اشاره به تلاش‌های دو کشور برای نهايی شدن انعقاد قرار داد خط لوله گاز (خط لوله صلح) ابراز اميدواری کرد تا هر چه سريع‌تر تصميم‌های خوبی درباره اجرايی شدن اين پروژه به نفع ملت‌های منطقه اتخاذ شود.

رييس‌جمهور با اشاره به همکاری‌های فرهنگی ايران و هند، برگزاری هفته فرهنگی ايران در هند را ستود و گفت: پيوند ملت‌های ايران و هند عميق‌تر از آن است که با دخالت ديگران خدشه‌دار شود.

نخست‌وزير هند نيز در اين ديدار با ابراز ارادت به رهبر معظم انقلاب اسلامی تماس‌های مقام‌های عالی دو کشور را ضروری دانست و با اشاره به ديدار قريب الوقوع وزير خارجه کشورش از جمهوری اسلامی ايران گفت: اين فرصت خوبی است که برای گسترش و توسعه روابط تهران ـ دهلی نو برنامه‌ريزی شود و از فرصت‌های موجود برای گسترش مناسبات استفاده کنيم.

مان موهان‌سينگ هم‌چنين با اشاره به اتفاق نظر خود با ديدگاه‌های دکتر احمدی‌نژاد، تصريح کرد: در جهان و منطقه به سرعت تحولاتی در حال وقوع است و نظامات قديمی جهان در حال تحول به نظام نوينی است و ضرورت دارد سران دو کشور تبادل نظر مستمر درباره مسائل منطقه‌يی و جهانی داشته باشند و روابط دو جانبه را تحکيم بخشند.

نخست‌وزير هند در ادامه با تاکيد بر تقويت نقش و جايگاه جنبش غيرمتعهدها تبادل نظر و تعاملات نزديک‌تر با ايران درباره تحولات منطقه‌يی و جهانی را خواستار شد.

وی با ابراز نگرانی از تهديدات تروريسم بين‌المللی خواستار همکاری دو کشور برای مقابله با تروريسم شد و تصريح کرد: تروريسم در افغانستان آسيب‌های جدی برای کشورهای منطقه دارد و بايد با همکاری کشورهای همسايه اين معضل رفع شود.

نخست‌وزير هند با اشاره به اوضاع عراق يادآور شد: معتقديم هيچ راه حلی برای پايان دادن به بحران در عراق بدون مشارکت مردم اين کشور وجود ندارد.

مان موهان‌سينگ برای تقويت همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های منطقه‌يی و بين‌المللی هم‌چون سازمان "سارک" ابراز علاقمندی کرد.

او در ادامه با اشاره به اين که سرمايه‌داری آمريکا آينده‌ای ندارد، يادآور شد: اين قدرت‌ها هيچ وقت توانايی خود را داوطلبانه از دست نمی‌دهند و اميدواريم کشورهای در حال توسعه با آرامش از اين مرحله عبور کنند.

مان موهان‌سينگ هم‌چنين از عزم جدی کشورش برای اجرايی کردن خط لوله گاز ميان ايران پاکستان و هند خبر داد و اظهار کرد: اين خط لوله ملت‌های منطقه را به يکديگر نزديک‌تر خواهد کرد و وضعيت اقتصادی آن‌ها را بهبود خواهد بخشيد.

رييس‌جمهور در ادامه سفر دوره‌يی به کشورهای جنوب آسيا، شب گذشته برای ديداری چند ساعته وارد دهلی‌نو پايتخت هند شده بود.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی رياست‌جمهوری، دکتر احمدی‌نژاد در جريان اين سفر با رييس‌جمهور هند ملاقات و درباره روابط دوجانبه و تقويت همکاری‌های منطقه‌يی و بين‌المللی مذاکره کرد.

احمدی‌نژاد در ديدار با پراتيبا پاتيل، رييس‌جمهوری هندوستان با تبريک مجدد انتخاب رييس جمهوری هندوستان و با بيان اين که ايران و هندوستان در مسائل منطقه‌يی و بين‌المللی دو کشور تاثيرگذار محسوب می شوند، اظهار کرد: دو کشور ايران و هند ارتباط عميق تاريخی و فرهنگی دارند و اشتراکات اعتقادی و فرهنگی دو ملت را به يکديگر پيوند می‌زند.

وی با تاکيد بر اين که با توجه به شرايط جهانی و منطقه‌يی بايد روابط و مناسبات ايران و هند باز تعريف شود، تصريح کرد: هم‌فکری‌ها و همکاری‌های دو کشور به نفع دو ملت و صلح و امنيت بين‌المللی است و بايد از همه ظرفيت‌های دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات بهره‌گيری کرد.

رييس جمهوری اسلامی ايران پی‌ريزی و گسترش روابط اقتصادی ميان دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت : با اطمينان می‌توانيم در يک دوره پنج ساله مبادلات تجاری را تا ۳۰ ميليارد دلار افزايش دهيم و اين امکان‌پذير است؛ چرا که ايران و هند از چنين ظرفيتی برخوردارند و از اين رو دولت‌مردان و مسولان دو کشور بايد تمام توان خود را برای تحقق اين هدف به کار گيرند.

احمدی‌نژاد با اشاره به آغاز هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در هند اظهار کرد: هند همواره جايگاه برجسته‌ای بين ملت ايران داشته چرا که روابط فرهنگی دو ملت طولانی است و بسياری از نخبگان هندی به زبان فارسی شعر گفته و کتاب نوشته‌اند.

رييس جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اين که تروريسم بايد در افغانستان ريشه کن شود و ثبات و آرامش به اين کشور بازگردد، يادآور شد: ايران و هند بيش‌ترين ضرر را از تروريسم متحمل می‌شوند.

رييس جمهوری هند نيز در اين ديدار با بيان اين که ايران در دوران رياست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد پيشرفت‌های بسيار خوبی داشته است، تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران متعهد به استقرار صلح و امنيت است و برای ما نيز اين موضوع بسيار مهم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پراتيبا پاتيل با اشاره به اشتراکات و علائق دو ملت ايران و هند يادآور شد: دولت‌مردان هندی به اين اشتراکات اهميت زيادی می‌دهند و برای گسترش روابط دو ملت در همه زمينه‌ها برنامه‌ريزی می‌کنند.

رييس‌جمهوری هند با تاکيد بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری ميان دو کشور تصريح کرد: بايد از ظرفيت‌های همکاری به خوبی استفاده کنيم به خصوص هند در حوزه انرژی و توسعه صنعتی، معدن، فولاد و آی تی زمينه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها دارد.

پراتيبا پاتيل با تاکيد بر گسترش سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور يادآور شد: با توجه به اين که دو کشور جمعيت جوانی دارند روابط مردمی را هم بايد گسترش دهيم.

رييس‌جمهوری هند با اشاره به عوامل نزديکی و هم‌گرايی در روابط سياسی دو کشور گفت که هند به ايران به عنوان يک نقطه ثبات و آرامش در منطقه می نگرد و اين برای هند بسيار مهم است.

پراتيبا پاتيل تصريح کرد: هر دو کشور معتقدند که تروريسم بايد در افغانستان ريشه‌کن و ثبات در اين کشور حاکم شود.

Copyright: gooya.com 2016