سه شنبه 26 دی 1385

افزايش مخالفت با دولت احمدی نژاد در روزهای غيبت او از ايران، بی بی سی

در حالی که فشار خارجی بر دولت محمود احمدی نژاد در ايران اوج گرفته، مخالفت داخلی با دولت او نيز هم از سوی اصلاح طلبان و هم از جانب اصولگرايان افزايش چشمگيری يافته است.

روزنامه صدای عدالت عنوان درشت صفحه نخست خود را به نامه ای اختصاص داده که به نوشته اين روزنامه به دست گروهی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران برای احضار رئيس جمهور ايران به مجلس و مورد سؤال قراردادن او نوشته شده است.

آن گونه که اين روزنامه نوشته پنجاه نماينده مجلس نامه سؤال از رئيس جمهور را امضا کرده اند و در صورتی که شمار اين امضاها به هفتادودو برسد، محمود احمدی نژاد بايد در صحن مجلس حاضر شود و به سؤالات نمايندگان در مورد عملکردهای خود پاسخ گويد.

صدای عدالت نوشته که نمايندگان قصد دارند از رئيس جمهور درباره گرانی و تورم، وعده هايی که در سفرهای استانی داده و به آنها عمل نشده و صدور قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران بپرسند و با مطرح کردن انتقاداتی از مديريت وزارتخانه ها، رويکرد دولت محمود احمدی نژاد به مجلس و جايگاه نمايندگان را زير سؤال ببرند و آنچه عدم توجه اعضای دولت به سؤالات نمايندگان و تصميم شتابزده آقای احمدی نژاد در مورد تغيير ساختار سازمان مديريت و برنامه ريزی ايران می دانند را با او مطرح کنند.

از اکبر اعلمی نماينده تبريز به عنوان طراح اصلی سؤال از رئيس جمهور نام برده می شود و حاميان طرح نيز عمدتاً اعضای فراکسيون اقليت اصلاح طلب در مجلسند.

همزمان با انتشار خبر طرح سؤال از محمود احمدی نژاد، وزير مسکن دولت او در مجلس حاضر شده و طی نشستی غيرعلنی به سؤالات نمايندگان درباره افزايش بهای خريد و اجاره مسکن در ايران پاسخ گفته است.

همچنين اعلام شده که يک روز پس از حضور وزير مسکن در مجلس قرار است طرح استيضاح از وزير آموزش و پرورش که به امضای بيش از چهل نماينده رسيده به هيئت رئيسه مجلس تسليم شود.

در اکتبر 2006 (مهر 1385) نيز بين 45 تا پنجاه نماينده مجلس خواهان استيضاح محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش شدند و طرح استيضاح او را به هيئت رئيسه مجلس دادند اما اين طرح بعداً پس گرفته شد.

در عين حال گزارشها حاکی از اين است که نمايندگان استان بوشهر در حال جمع آوری امضا برای استيضاح وزير کشورند و دليل اين استيضاح را دادن اختيارات گسترده به استانداران، عدم اعتنا به نظرات نمايندگان در استانها، استفاده از مديران ناکارآمد و فاقد تجربه در استانها، عدم تعامل مديران اجرائی وزارت کشور با استانها و عدم موفقيت در مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده اند.

با اينکه بيش از يک سال و نيم از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در ايران نمی گذرد و اغلب نمايندگان مجلس نيز از لحاظ گرايش سياسی، همسو با دولت او به شمار می روند، مخالفتهايی که با ترکيب دولت آقای احمدی نژاد در مجلس می شود در تاريخ جمهوری اسلامی کم سابقه است.

مخالفتها با عملکرد دولت محمود احمدی نژاد در شرايطی صورت می گيرد که خود او در سفر به کشورهای آمريکای لاتين به سر می برد تا همبستگی خود را با رهبران ونزوئلا، بوليوی و اکوادر که همچون او به مواضع ضدآمريکايی شهرت دارند نشان دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما همين سفر نيز مخالفتهايی عليه او برانگيخته و از جمله مخالفان، محمد خوش چهره نماينده اصولگرای تهران است به روزنامه اعتماد ملی گفته که سفر محمود احمدی نژاد به آمريکای لاتين در شرايطی که می بايست لايحه بودجه سال آينده خورشيدی به مجلس تقديم می شد توجيهی ندارد و به هيچ وجه قابل دفاع نيست.

گزارشها حاکی از نامه ای با امضای يکصدوپنجاه نفر به محمود احمدی نژاد است که طی آن از وی خواسته شده است بودجه سال آينده کشور را بر اساس فرضهای واقعگرايانه برنامه ريزی کند.

انتقاد از سياستهای اقتصادی و مالی دولت احمدی نژاد در شرايطی مطرح می شود که افزايش بی سابقه بهای نفت در بازارهای جهانی حجم نقدينگی ارزی دولت ايران را به ميزان چشمگيری بالا برده است.





دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افزايش مخالفت با دولت احمدی نژاد در روزهای غيبت او از ايران، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016