یکشنبه 5 فروردین 1386

ایران: ملوانان بریتانیایی 'اعتراف' کرده اند، بی بی سی

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران از اعتراف نیروهای بازداشت شده انگلیسی به ورود غیر قانونی به محدوده آب های ایران در خلیج فارس خبر داده است.

علیرضا افشار، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تائید بازداشت 15 ملوان تفنگدار دریایی بریتانیا گفته است که بازداشت شده ها تحت بازجویی قرار دارند.

آقای افشار بر آمادگی کامل ارتش ایران برای دفاع از کشور در صورت اقدام نظامی علیه ایران خبر داده و طی هشداری گفت که در صورتی که آمریکا و متحدانش "در محاسبه و تهاجم به ایران اشتباه کنند، قادر به کنترل ابعاد آن نخواهند بود."

دولت بریتانیا گفته است که هشت ملوان و هفت تفنگدار دريايی این کشور روز جمعه، 3 فروردین در هنگام گشت عادی خود در آب های عراق توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند. این کشور خواستار آزادی فوری اتباع خود شده است.

در مقابل ايران نسبت به "ورود غيرقانونی" اين افراد به آب های خود، به شدت اعتراض کرده است. محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران "ورود غیرقانونی و مداخله جویانه نیروهای انگلیسی به آب های جمهوری اسلامی را اقدامی مشکوک و بر خلاف مقررات و حقوق بین المللی" خوانده و آن را محکوم کرده است.

پیشتر سرتیپ عليرضا افشار درباره‌ دستگيری‌ نظامیان بریتانیایی در گفتگو با رادیو ایران گفته بود که‌: "مدارک‌ مستدل‌ و مستندی‌ درباره‌ حضور اين‌ نيروها در محدوده‌ آب های‌ ايران‌ داريم‌". او گفته است که برخلاف موارد پیشین، "بازداشت شدگان به تذکرات ما توجهی نکردند".

وی افزود که آنها "درباره اینکه در آب های ایران دستگیر شده اند، اعترافاتی داشته اند". به گفته آقای افشار، بازجويی‌ از دستگیرشدگان همچنان‌ ادامه‌ دارد و آنها کاملا سالم‌ هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت امور خارجه بریتانیا تا کنون دو بار سفیر ایران در لندن را احضار کرده و خواهان آزادی هر چه سریعتر اتباع خود شده است.

ایران نیز در غیاب سفیر بریتانیا در تهران، کاردار این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرده است.

آلمان نیز که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد خواهان آزادی فوری اتباع بریتانیا شده است. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به زودی بیانیه ای در این باره صادر خواهند کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ایران: ملوانان بریتانیایی 'اعتراف' کرده اند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016