جمعه 21 دی 1386

ترديد آمريکا درباره سرمنشاء "تهديد ناوها"، بی بی سی

بی بی سی دريافته که "ممکن است" آنچه ادعا می شود تهديد برای منفجر کردن ناوهای جنگی آمريکا در خليج فارس بوده، از قايق های تندرو ايرانی نشات نگرفته باشد.

نيروی دريايی آمريکا گفته بود که روز يکشنبه پنج قايق تندروی ايرانی به صورت تهديدآميزی به سه ناو جنگی اين کشور در تنگه هرمز نزديک شده و آنها را تهديد به حمله کردند. ايران هرگونه تهديدی عليه ناوها را رد می کند.

منابع ارشد نيروی دريايی آمريکا به بی بی سی گفته اند که صدای استماع شده در نوار پنتاگون از حادثه می تواند از يک کشتی ديگر در ناحيه يا يک دستگاه راديويی از خشکی آمده باشد.

با اين حال آمريکا يک اعتراض رسمی را از طريق سفارت سوئيس در تهران تسليم اين کشور کرده است.

در مقابل ايران آمريکا را به جعل کردن ويدئويی که وزارت دفاع آمريکا روز چهارشنبه از حادثه منتشر کرد متهم کرده است.

ترديدها

روزنامه نيويورک تايمز روز چهارشنبه در گزارشی اشاره کرد که صدای منتشر شده توسط پنتاگون حاوی هيچ نوع صدای محيطی نيست که اگر از قايق های تندرو نشات گرفته بود بايد شنيده می شد.

اين روزنامه گزارش داد مقام های پنتاگون گفتند صدای شنيده شده در تصوير ويدئويی مستقيما قابل ردگيری به واحدهای ارتش ايران نيست، اما می تواند از يک راديوی باکيفيت از يکی از قايق های کوچک آمده باشد.

براساس نوار منتشر شده توسط آمريکا در روز چهارشنبه، طرف ايرانی به ناو آمريکايی هشدار می دهد که به زودی آن را منفجر خواهد کرد و تنها پس از اخطار ناو آمريکايی در مورد گشودن آتش به روی قايق ها، از محل دور می شوند.

پس از انتشار اين نوار، سپاه پاسداران ايران آن را جعلی خواند و تاکيد کرد که گشتی های نيروی دريايی سپاه به روال عادی از ناوهای آمريکايی خواستند خود را معرفی کنند و پس از آنکه آمريکاييان اين درخواست را برآورده کردند، هر دو طرف به راه خود ادامه دادند.

يک شبکه تلويزيونی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه تصاوير ويديويی مربوط به همين حادثه را پخش کرد.

در نواری که شبکه پرس تی وی پخش کرده ماموران ايرانی پس از معرفی خود، از ناوهای آمريکايی می خواهند خود را معرفی و شماره بدنه ناوها، موقعيت و مقصد خود را اعلام کنند و ناوهای آمريکايی، با وجود معرفی خود، تاکيد می ورزند که در آبهای بين المللی هستند و ظاهرا خود را موظف نمی دانند در مورد مقصد خود توضيحی بدهند.

محتوای اين نوار، که به گفته پرس تی وی توسط سپاه پاسداران در اختيار اين شبکه تلويزيونی قرار گرفته، با نواری که ارتش آمريکا در شامگاه سه شنبه انتشار داد کاملا تفاوت دارد.

نواری که شبکه پرس تی وی پخش کرده است حدود چهار دقيقه به طول می انجامد و به نظر می رسد که بخشی از يک نوار طولانی تر باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ساعاتی پس از پخش اين نوار، برخی خبرگزاری های ايرانی از قول دريادار پاسدار علی فدوی، جانشين فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران، نقل کرد که به زودی فيلم کامل اين واقعه در اختيار رسانه های همگانی قرار خواهد گرفت.

روز چهارشنبه مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی، گفت که اقدام آمريکاييان در بزرگنمايی حادثه روز يکشنبه بخشی از برنامه آنان برای جلوه دادن ايران به عنوان تهديدی عليه کشورهای منطقه بوده است.

رئيس جمهور و وزير خارجه آمريکا ماجرای روز يکشنبه در تنگه هرمز را واقعه ای جدی دانستند و ايران را به دست زدن به اقدامی "تحريک آميز" متهم کردند.

بحث در اين باره به مناظره انتخاباتی رقبای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۸ نيز کشيده شده است.

فرد تامپسون، يکی از کانديداهای جمهوری خواه، در يک مناظره تلويزيونی در کارولينای جنوبی گفت که اگر نيروهای سپاه پاسداران ايران خيلی از خود خصومت نشان دهند "(حوری های) باکره ای که در انتظارشان بودند را خواهند ديد."

اما ران پال يکی از منتقدين جنگ عراق در ميان جمهوری خواهان تلويحا رقبای خود را متهم کرد می خواهند بر سر ايران جنگ جهانی سوم راه بياندازند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ترديد آمريکا درباره سرمنشاء "تهديد ناوها"، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016