جمعه 31 فروردین 1386

تأييد ورود ايران به مرحله‌ی صنعتی غنی‌سازی اورانيوم، صدای آلمان

* سند تازه در مورد حد پيشرفت ايران در زمينه غنی‌سازی از درون آژانس بين‌المللی انرژی اتمی انتشار يافته است.


يک سند درونی آژانس بين المللی انرژی اتمی، که مضمون آن در روز ۱۸ آوريل (۲۹ فروردين) انتشار يافت، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ايران در چارچوب برنامه‌ی اتمی مناقشه‌انگيز خود وارد مرحله‌ی غنی‌سازی اورانيوم در حدی فراتر از آزمايش شده است.

اين سند را يکی از مقامهای عالی‌رتبه‌ی آژانس بين المللی انرژی اتمی، که نام وی فاش نشده، نگاشته است. چندين خبرگزاری برپايه‌ی مضمون اين سند، اين خبر را انتشار داده‌اند که هم اکنون در پايگاه اتمی نطنز بيش از ۱۳۰۰ سانتريفوژ تعبيه و فعال گشته‌اند. پيش از اين نيز خبر مشابهی از محافل ديپلماتيک شنيده شده بوده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده، ايران اکنون دارای ۳۰۰۰ سانتريفوژ فعال است. محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور، که اخيرا ورود ايران به مرحله‌ی غنی‌سازی اورانيوم در ابعاد صنعتی را اعلام کرد، گفته است که در ايران برای تعبيه و فعال‌سازی بيش از ۵۰ هزار سانتريفوژ برنامه‌ريزی شده است.

خودداری ايران از دادن اجازه بازرسی از تاسيسات اراک

در خبر ديگری که خبرگزاری رويترز روز پنجشنبه ۱۹ آوريل گزارش کرده، ايران به بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اجازه نداده است از تاسيسات حساس آب سنگين اراک بازديد نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اولی هينونن (Olli Heinonen) معاون محمد البرادعی، دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به مقام‌های ايران نوشت «اين اقدام ايران برخلاف توافق‌نامه‌ی امضاء شده ميان ايران و مقام‌های آژانس است.»

با امتناع تهران از اجازه بازرسی از تاسيسات اراک، اتحاديه اروپا در حال بررسی تشديد تحريم‌ها عليه ايران است. از سوی ديگر، اسرائيل روز پنجشنبه از ايالات متحده آمريکا خواست عليه ايران دست به اقدام بزند. اين درحالی است که منوچهر متکی وزير خارجه ايران آنچه را که کشورش در حال پيشبرد آن است، حق ايران می‌داند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تأييد ورود ايران به مرحله‌ی صنعتی غنی‌سازی اورانيوم، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016