شنبه 15 اردیبهشت 1386

کنفرانس عراق با صدور بیانیه‌ای پایان یافت، صدای آلمان

بيانيه پايانی کنفرانس عراق خواستار کمک کامل به تحقق اهداف ملت عراق به منظور تحقق رفاه، آزادی، استقلال و فدراليسم وتاکيد بر حق اساسی همه شهروندان عراقی در مشارکت مسالمت آميز در روند سياسی شده است.

کنفرانس فراگير کشورهای همسايه عراق و طرف‌های منطقه‌ای و بين‌المللی عصر جمعه، ۴ مه پس از دو روز به کار خود پايان داد.در اين کنفرانس در مورد کمک به بازسازی عراق و اقدام و تعهدات متقابل اين کشور يک ميثاق امضا شد. بيانيه پايانی کنفرانس نيز بر لزوم استقرار امنيت در عراق تاکيد دارد، اما به لحاظ راهکارها و اقدامات عملی نقطه عطفی به شمار نمی‌رود.

قبل از آغاز کنفرانس انتظار می‌رفت که مقامات آمريکايی حاضر در اين کنفرانس با همتايان ايرانی و سوری خود ديدار کنند. ميان کونداليزا رايس، وزير خارجه آمريکا و وليد المعلم، همتای سوری او مذاکره‌ای نيم ساعته صورت گرفت، اما به جز تبادل چند کلمه ميان مقامات ايرانی و آمريکايی ديداری ميان آنها انجام نشد.

رايس در کنفرانس مطبوعاتی‌ای که در پايان کنفرانس برگزار کرد در پاسخ به سوالی در باره مناسبات تهران و واشنگتن چنين گفت:

« ما نمی‌خواهيم با هيچ کشوری مشکل داشته باشيم اما تاريخچه‌ای ۲۸ ساله درباره‌ی ايران وجود دارد؛ ما با مردم ايران هيچ مشکل و تنشی نداريم اما درباره‌ی دولت ايران مسايلی هست از قبيل ارسال سلاح به عراق. ايران بايد قوانين بين‌المللی را بپذيرد؛ در زمينه‌ی مسايل هسته‌يی نيز بايد به قطعنامه‌ها عمل کند تا جامعه‌ی بين‌المللی از نيات ايران مطمئن شود. ما مشکلی نداريم و می‌توانيم ۲۷ سال سياست‌مان را در قبال ايران تغيير دهيم، اما مساله‌ی سازمان ملل باقی است و بايد حل شود.»

منوچهر متکی نيز در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه‌ای به سؤالی در باره با رابطه ايران و آمريکا چنين پاسخ داد:

«حل مشکلات بين ايران و آمريکا نيازمند زمانی طولانی است. حل مشکلات ريشه‌ای طرفين به اين سهولت امکان پذير نيست اما درخصوص اظهارنظر برخی از مسوولان آمريکايی در خصوص برقراری رابطه با ايران بايد گفت در حال حاضر يک اراده سياسی برای از بين رفتن اين مشکلات وجود ندارد و چنانچه اين عزم و اراده سياسی بوجود آيد، اين مساله قابل بررسی است.»


محورهای بيانيه پايانی کنفرانس عراق

در بيانيه پايانی کنفرانس عراق شرکت کنندگان بار ديگر پايبندی خود را به تعهداتشان در قبال عدم دخالت در امور داخلی عراق و رابطه با اين کشور بر اساس حسن همجواری اعلام کرده و تعيين نظام سياسی و ساخت آينده اين کشور را حق طبيعی مردم عراق دانستند.

به گزارش ايسنا در اين بيانيه هم چنين بر ضرورت ايجاد راه‌حل‌های مناسب و ميانه جهت از بين بردن درگيری‌های موجود در عراق و تاييد اقدامات دولت منتخب عراق جهت تحقق هر چه سريعتر اهداف مردم اين کشور در ايجاد عراقی آزاد، مستقل، متحد و فدرالی تاکيد شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بخشی از بيانيه مشارکت مسالمت آميز اقشار مختلف مردم عراق در روند سياسی اين کشور حق مسلم آنها اعلام شده است.

کشورهای همجوار عراق در بيانيه‌ی پايانی خود تمامی اقدامات تروريستی در اين کشور که عليه غير نظاميان، سازمان‌ها و موسسات دولتی و اماکن مقدسه صورت می‌گيرد را محکوم کرده و پايان هر چه سريعتر اين اقدامات جنايتکارانه را جهت کاهش مشکلات مردم، حفظ جان مردم بيگناه و احترام به حقوق بشر خواستار شدند.

در اين بيانيه از اقشار مختلف مردم عراق خواسته شده تا در روند سياسی عراق حضوری فعال داشته باشند. کشورهای همجوار عراق هم چنين از دولت عراق خواستند تا به تعهدات خود در قبال حمايت از مردم اين کشور در رويارويی با خشونت‌های طايفه‌يی و نژادی پايبند باشند.

در اين بيانيه هم چنين به نقش اتحاديه‌ی عرب در فعال سازی طرح‌های اين اتحاديه جهت برقراری صلح ملی و دعوت به ازسرگيری مذاکرات در راستای طرح صلح آشتی ملی تحت نظارت اتحاديه‌ی عرب در نزديک‌ترين زمان ممکن اشاره شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کنفرانس عراق با صدور بیانیه‌ای پایان یافت، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016