یکشنبه 10 تیر 1386

سخنگوي وزارت امور خارجه‌: بعد از پاسخ آمريكا نتيجه بررسي مذاكرات بغداد را مي‌گوييم، ایسنا

سيدمحمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در نشست هفتگي‌ خود در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه درخواست توقف غني‌سازي و هم زمان با آن طرح پيش‌نويس قطعنامه‌ي بعدي عليه ايران را چه طور ارزيابي مي‌كنيد، گفت: توقف غني‌سازي در دستور كار ما نيست؛ برخي رسانه‌ها و مسوولان اروپايي طرحي را كه در آن توقف پيشرفت‌هاي هسته‌يي مطرح شده است را بيان كرده‌اند؛ اما اين طرح چيز جديدي نيست و همان طرح تايم اوت مديركل آژانس است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آنچه به عنوان تعليق پيشرفت‌هاي هسته‌يي ايران و در مقابل آن تعليق اقدامات بيشتر در شوراي امنيت عليه ايران مطرح شده است از سوي انگليس بوده يا نه، گفت: صرفا انگليسي‌ها آن را مطرح نكرده‌اند؛ بلكه مديركل آژانس نيز آن را مطرح كردند.

حسيني در پاسخ سوال ايسنا مبني بر اين كه در صورت تصويب قطعنامه‌ي ديگر موضع ايران چه خواهد بود ، گفت: ما به استقبال قطعنامه نمي‌رويم، اما پيش‌نويس قطعنامه‌يي كه در حال حاضر مطرح شده تلاشي است كه انگليسي‌ها آن را دنبال كرده‌اند و در اين روند برخي كشورهاي شوراي امنيت با آن موافق نيستند و در شوراي امنيت در جايگاه خاصي برخوردار نيست و برخي كشورها مخالفت خود را با آن اعلام كرده‌اند.

حسيني در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اين كه آيا از سوي انگليس در بحث هسته‌يي كه نوعي تعليق پيشرفت‌هاي هسته‌يي از يك طرف و اقدامات تحريمي بيشتر عليه ايران را مطرح مي‌كند، داده شده است؟ گفت: خير ايران چنين چيزي را دريافت نكرده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر روند تصويب چنين قطعنامه‌يي كه از سوي انگليس مطرح شده است شدت گيرد ايران حاضر است به تفاهمي مشترك دست يابد؟ گفت: اساسا آنچه ما به دنبالش هستيم اين است كه روند مذاكرات را تقويت كنيم و معتقديم هرچه اين روند حقوقي و قانوني تقويت شود ما از صدور قطعنامه‌ها فاصله مي‌گيريم.

وي اظهار اميدواري كرد كه كشورهاي درگير با اين مساله به دنبال تقابل نباشند و روندي را كه ايران پيش گرفته است دنبال كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد موضع ايران مبني بر بي‌طرفي در مساله‌ي فلسطين در حالي كه تريبون را به حماس سپرده‌ متناقض است، پاسخ داد: ما بدون تبعيض و بدون آن كه جناح خاصي را در فلسطين مورد توجه قرار دهيم عمل مي‌كنيم و همه‌ي گروه‌هاي فلسطيني را به تفاهم دعوت مي‌كنيم تا در پيرامون آنچه منافع ملت فلسطين را تعقيب مي‌كند گرد هم آيند.

وي در پاسخ به اين كه آيا ايران براي حل و فصل مساله فلسطين طرحي را ارايه كرده است، گفت: ايران طرحي را ارايه كرده است كه گفت‌وگوي فلسطيني - فلسطيني را مد نظر قرار مي‌دهد و ما معتقديم تنها اين راه‌حل مناسب و منطقي است كه بايد مورد حمايت همه گروه‌هاي فلسطيني قرار گيرد.

حسيني گفت: از اختلافات به وجود آمده در ميان جناح‌هاي فلسطيني تنها رژيم صهيونيستي است كه سود مي‌برد.

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه منوچهر متكي در سخناني مطرح كرد كه برخي كشورهاي عربي در منطقه در مساله فلسطين دخالت مي‌كنند با بيان اين كه وزير امور خارجه اسمي از كشوري خاص نبرده است فقط تكرار كرد: در عين حال برخي كشورهاي منطقه دخالت‌هايي را صورت مي‌دهند.

به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا پيشنهاد جديدي كه از سوي انگليس مطرح شده است و گفته مي‌شود سولانا در مذاكرات اخيرش با لاريجاني مطرح كرده با مجموعه بررسي‌هايي كه قرار است بر روي رسيدن به نحوه‌يي از پاسخ به مسائل باقي مانده مرتبط است، گفت: اين دو با يكديگر مرتبط نيستند.

وي درباره ورود غيرقانوني سه قايق اماراتي به آب‌هاي خليج فارس كه هفته‌ي گذشته روي داد گفت: بعد از بررسي‌هاي صورت گرفته روشن شد كه اين سه قايق به اشتباه وارد آب‌هاي ايران شدند، با توجه به روابط دو كشور و مشخص شدن ورود اشتباهي اين قايق‌ها تصميم گرفته شد كه اين سه قايق به همراه سرنشينانش به امارات بازگردند كه روز جمعه اين كار صورت گرفت.

وي در پاسخ به سوال يك خبرنگار داخلي مبني بر اين كه صدراعظم آلمان گفته است اگر آمريكا و روسيه تسليحات هسته‌يي‌شان را كنار بگذارند و يا كاهش دهند اعمال فشارها به ايران جدي‌تر و محكم‌تر خواهد شد اگر فرض بگيريم كه اين كشورها تسليحات هسته‌يي‌شان را كاهش دهند آيا ايران حاضر به تعليق غني‌سازي خواهد شد؟ اظهار داشت: شما سعي داريد بالاخره يك سر همه‌ي سوالات را به تعليق ختم كنيد؛ آنچه در مورد تسليحات هسته‌يي در دنيا مطرح مي‌شود نگراني است كه جامعه‌ي جهاني نسبت به كشورهاي دارنده‌ي سلاح هسته‌يي دارند و مشكل اصلي اين كشورها هستند كه هيچ گونه اقدامي براي انهدام تسليحات هسته‌يي‌شان نمي‌كنند اقدامات اين كشور با خواست جامعه‌ي جهاني و مقررات ان پي تي در تعارض است.

وي ادامه داد: طبيعي است ديگر كشورها توقع داشته باشند كشورهاي با اين ويژگي‌ها در مقامي نيستند كه به كشورهايي كه به دنبال فعاليت‌هاي مسالمت‌آميز هسته‌يي هستند بگويند كه اقداماتشان را تعطيل كنند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار برزيلي مبني بر اين كه ونزوئلا رابطه اقتصادي خود را با آمريكا با وجود اختلاف نظرهاي سياسي و ايدئولوژيكي حفظ كرده‌ است اگر ايران به تحريم مواجه شود و آمريكا امتيازات اقتصادي به ونزوئلا دهد و ونزوئلا به سمت آمريكا رود موضع شما چه خواهد بود؟ گفت: اين يك پيش‌بيني است كه نياز به قطعيت در چند محور دارد؛ ونزوئلا كشوري مستقل است و روابط عميق و وسيعي بين ايران و ونزوئلا وجود دارد و فكر نمي‌كنم چنين تصميماتي از سوي ونزوئلا اتخاذ شود.

وي درباره اين كه كشورهاي عربي منطقه قرار است نشستي را در ضرورت جلوگيري از تشعشعات هسته‌يي در منطقه با رويكرد برنامه هسته‌يي ايران برگزار كنند، گفت: بارها تاكيد كرده‌ايم فعاليت‌هاي هسته‌يي‌مان صلح‌آميز است و جاي نگراني ندارد.

وي با اشاره به ايمني نيروگاه بوشهر خاطرنشان كرد: بارها از سوي آژانس ايمني اين نيروگاه مورد تاكيد قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص علت اهميت ونزوئلا در سياست خارجي ايران گفت: فرصت‌هاي مناسبي از گذشته تاكنون وجود داشته است كه اهتمام لازم براي استفاده از اين فرصت‌ها در گذشته به خوبي صورت نمي‌گرفته است. آمريكاي جنوبي از مناطق مورد توجه در همه‌ي عرصه‌هاست و ما با مردمان اين منطقه اشتراك سياسي و مواضع نزديكي داريم و اين كمك مي‌كند كه همكاري‌هاي ما در زمينه جذب سرمايه صدور خدمات و غيره ادامه پيدا كند.

وي خاطرنشان كرد: اصل مهم براي حضور ايران در مناطق مختلف دنيا حفظ و تامين منافع ملي ماست.

حسيني در پاسخ به سوالي ديگر درباره‌ي پيشنهاد عربستان مبني بر تشكيل كنسرسيوم تامين سوخت هسته‌يي در ميان كشورهاي منطقه گفت: از اين پيشنهاد استقبال مي‌كنيم و آمادگي لازم را براي در اختيار قرار دادن دانش و تجربيات هسته‌يي خود به كشورهاي همسايه داريم.

وي در خصوص موضع ايران درباره انتخاب توني بلر به عنوان نماينده‌ي ويژه‌ي كميته‌ي چهار جانبه‌ي حل وفصل مساله فلسطين گفت: بلر سابقه خوبي در منطقه نداشته است و بعيد مي‌دانم تحولي مثبت در روند جاري تحولات منطقه فلسطين بتوانند داشته باشند.

وي در پاسخ به اين سوال كه كنگره‌ي آمريكا لايحه‌ي كاهش صادرات بنزين به ايران را مورد بررسي قرار مي‌دهد، گفت: آمريكايي‌ها هميشه منتظر فرصت‌هايي هستند تا به اعمال فشار بيشتر عليه ايران دست بزنند و البته در اين زمينه موفق نخواهند شد و تجربه نشان داده است هيچ گونه بهره‌يي از اين اقدامات نبرده‌اند.

حسيني در خصوص موضع ايران درقبال براون گفت: اميدوارم در دولت جديد انگليس پيشرفت هاي مناسب و بي‌طرفانه‌تري نسبت به مسائل منطقه و بين‌الملل اتخاذ شود.

وي با اشاره به روابط دو كشور گفت: روابطي كه تاكنون ميان دو كشور بوده است مناسب نبوده و اميدوارم در روند اتهامات واهي به ايران و ايجاد بحران در روابط دو كشور از سوي انگليس تجديد نظر شود و زمينه‌ي مناسبي براي ارتقاء روابط دو كشور فراهم شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود سيد رسول موسوي، مديركل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه به سوييس رفته است، آيا سفر وي در رابطه با مسائل هسته‌يي‌ است، گفت: ايشان سفرهايشان بر اساس موقعيتي است كه در آن قرار دارند و به مسايل تحقيقي و پژوهشي مربوط مي‌شود.

وي در خصوص همكاري ايران با آژانس به ويژه سفر تيمي از معاون و مسوولان آژانس به ايران گفت: ما بر همكاري با آژانس و مواضع مديركل تاكيد داريم و اين روند شرايطي را ايجاد مي‌كند كه طرف‌هاي ديگر نيز بتوانند از فرصت به وجود ‌آمده استفاده كنند تا مسايل باقي مانده در اين روند حل و فصل شود.

حسيني گفت: قطعا اين روند گام مهم و موثري براي رسيدن به يك شرايط مناسب است؛ آنچه ايران براي همكاري با آژانس اعلام كرده، جدي است و به نظر مي‌آيد آژانس هم در مقابل جدي باشد.

وي ادامه داد: تيمي از آژانس به ايران مي‌آيد؛ در پرتو مذاكرات لاريجاني و سولانا توافق شده است كه به ايران بيايند و قرار است در دو ماه درباره‌ي شيوه‌ي مداليته و نحوه‌ي حل و فصل مسايل باقي مانده در آژانس گفت‌وگو كنند و بعد از اين كه بر سر طرحي مشترك به توافق رسيدند مسايل باقي مانده در قالب آن طرح مطرح و حل و فصل خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص قتل‌عام غير نظاميان افغان توسط نيروهاي ناتو و خارجي در اين كشور گفت: آنچه در افغانستان در حال انجام است نادرست است؛ آمريكايي‌ها اعلام كردند كه براي آزادي و دموكراسي به منطقه آمده‌اند اما آن‌ها اين دو معقوله را به مسلخ برده‌اند و ملت‌هاي منطقه به ويژه افغانستان و عراق شاهد هيچ پيشرفت و نتيجه‌ي مثبتي نيستند.

حسيني در خصوص حراج آثار تاريخي ايران در دانشگاه شيكاگو به نفع رژيم صهيونيستي اظهار داشت: بخش حقوقي وزارت امور خارجه در حال پيگيري اين مساله است و در خصوص رايي كه براي اين مساله صادر شده درخواست تجديد نظر كرده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا ايران بررسي‌هايش از دور اول مذاكرات با آمريكا بر سر عراق را پايان داده است گفت: بررسي‌ها ما صورت گرفته است، اما وقتي مسوولان آمريكايي پاسخ خود را بگويند ما هم اعلام نظر مي‌كنيم.

حسيني در عين حال تصريح كرد: زمان و مكان دور بعدي مذاكرات ايران و آمريكا مشخص نيست.

وي با اشاره به سفر طالباني به ايران تصريح كرد : يكي از موضوعاتي كه ايشان در اين سفر مطرح كردند دعوت از ايشان براي حضور در دور دوم مذاكرات به ايران بوده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه مسوولان آمريكايي مي‌گويند ايراني‌ها به تعهداتي كه بايد براساس دور اول مذاكرات عمل مي‌كرده‌اند توجه نداشته‌اند اظهار داشت:‌ ما در دور اول مذاكرات سياست‌هاي نادرست آمريكا را به طور جدي در عراق نقد كرديم و مسايل و مشكلات را مطرح كرده و براي آن‌ها راه‌حل ارايه داديم؛ متاسفانه در اظهاراتي از سوي ‌آمريكايي‌ها شاهد اصلاح اشتباهاتشان در عراق نيستيم؛ در عين حال مسوولان عراقي از ايران براي مذاكره با آمريكا دعوت به عمل آوردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي ديگر درباره‌ي بازگشت خانواده‌هاي منافقين به ايران و موضع ايران در اين خصوص گفت: خانواده‌هاي منافقين اخيرا درخواستي را براي اين كه با كساني كه عضو اين گروه هستند ملاقات كنند، داشته‌اند.

وي خاطرنشان كرد: ايران كليه‌ي اعضاي اين گروهك را كه مرتكب جرم و جنايت نشده باشند عفو مي‌كند.

حسيني گفت: دولت عراق دو مصوبه درباره اخراج اعضاي اين گروهك از عراق گذرانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، حسيني در خصوص سفر رييس شركت اتم استروي اكسپورت به ايران كه گفته مي‌شود امروز صورت مي‌گيرد گفت: سفر يك مقام روسي ( رييس شركت اتم اسپري اكسپورت) در جهت تكميل نيروگاه بوشهر انجام مي‌گيرد.

وي در خصوص اظهارات وزير نيرو كه گفته بود تا چند ماه آينده نيروگاه بوشهر راه‌اندازي مي‌شود، اظهار داشت: ايران به طور كلي تلاش خود را براي اين كه در موعد مقرر نيروگاه راه‌اندازي شود مي‌كند.

حسيني گفت: 95 درصد از كار تكميل نيروگاه پايان يافته و 5 درصد مابقي و مسايل مختلف ديگر در اين مذاكرات مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد كه اميدواريم طرفين در رسيدن به راه‌حلي مشترك موفق شوند.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره‌ي زندانيان ايراني دستگير شده در عراق كه به طور غيرقانوني وارد اين كشور شدند و سرنوشت ديپلمات‌هاي دستگير شده، گفت: در ديدار اخير با آقاي طالباني ايشان قول دادند پيگيري جدي‌تري را در خصوص آزادي زندانيان ايراني داشته باشند.

وي با اشاره به عدم ديدار خانواده‌ي ديپلمات‌هاي ايراني با آن‌ها گفت: آمريكايي‌ها از طريق صليب سرخ اعلام كردند نياز به 15 روز فرصت دارند تا شرايط را براي ديدار خانواده اين افراد فراهم كند.

حسيني اظهار اميدواري كرد كه آمريكا دست از كارشكني‌ها در اين خصوص بردارد و زمينه ملاقات خانواده‌هاي ديپلمات‌هاي ايراني را با يكديگر فراهم كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: اين حداقل كاري است كه آمريكايي‌ها مي‌توانند انجام دهند.

وي با اشاره به زندانيان ايراني دستگير شده در عراق خاطرنشان كرد: درخواست‌هاي ما از آقاي طالباني اين بوده است كه روند قانوني براي آزادي آن‌ها هر چه سريع‌تر تكميل شود و اميدواريم ايشان دستور لازم را صادر كند تا روند هر چه سريع‌تر تسهيل شود. با توجه به نزديكي ماه‌هاي رجب شعبان و رمضان اميدواريم اين مساله هرچه زودتر صورت گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه از ايرانيان خواست تا قانوني و با هماهنگي سازمان حج و زيارت به عراق سفر كنند.

وي خاطرنشان كرد: مشكلات و مسائلي كه مي‌تواند براي ايراني‌ها و خانواده‌هايشان و دو دولت ايران و عراق پديد آيد با سفر قانوني قابل پيشگيري است.

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه ارزيابي شما در ارتباط با پايان درگيري‌هاي صعده يمن از طريق ميانجگري منطقه‌يي چيست؟ گفت جمهوري اسلامي ايران از پايان يافتن درگيري‌ها در اين استان و حل و فصل مسالمت‌آميز آن در چارچوب وحدت ملي يمن استقبال مي‌كند.

وي گفت: ايران از ثبات و آرامش‌ كشورهاي اسلامي از جمله يمن همواره حمايت كرده است.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد آيا ايران پيشنهاد كشورهاي 5+1 كه در روزهاي اخير مطرح شده است را قابل مذاكره و بررسي مي‌داند، گفت: تمام ايده‌ها و طرح‌هايي كه متضمن حقوق ايران باشد در روند گفت و گوها مي‌تواند مورد بحث قرار گيرد. در حال حاضر ايده‌هاي مختلفي مطرح شده و طبيعي است اين ايده‌ها نقاط قوت و ضعف دارند كه بايد به آن‌ها پرداخته شود.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي نپذيرفتن همكاري‌هاي ورزشي ميان ايران و آامريكا تصريح كرد: در مورد آمريكا شرايط ويژه‌يي بر روابط دو كشور حاكم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، در عين حال عزم و اراده‌ي جدي از سوي ايران براي ارتقاء روابط در سطوح ورزشي وجود دارد در صورتي كه كشورهايي كه سياست‌هاي خصمانه و نادرست نسبت به ايران اعمال مي‌كنند تغيير روش دهند.

وي در عين حال افزود: در چارچوب همكاري‌هاي بين‌المللي زمينه‌هاي كاري وجود دارد اما در چارچوب روابط دو جانبه نياز به بررسي‌هاي بيشتر دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه نانسي پلوسي در يك شركتي كه ايران نيز در آن سهام دارد مشاركت داشته و سهام دارد، گفت: اين مساله از طرف ما مورد بحث نيست؛ بلكه از طرف مقام‌هاي آمريكايي وي مورد تحت فشار قرار گرفته است.

وي با اشاره به سفر هوگو چاوز به ايران تصريح كرد: اين سفر در ادامه‌ي رايزني‌هاي سياسي و اقتصادي صورت گرفته است توسعه‌ي پروژه‌ي مشترك پتروشيمي عسلويه - ونزوئلا ، امضاي 20 يادداشت تفاهم در زمينه هاي مختلف خودروسازي ، تراكتور سازي، انبوه سازي مسكن و تزريق پلاستيك صورت مي‌گيرد و انجام مي‌شود.

Copyright: gooya.com 2016