دوشنبه 11 تیر 1386

مصاحبه مطبوعاتی رييسان جمهور ايران و ونزوئلا، ايسنا

احمدی‌نژاد: پيام ما برای جهان، صلح و ايستادگی است
چاوز: اتحاد ايران و ونزوئلا باعث ناراحتی واشنگتن است



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان و هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا، عصر روز دوشنبه پس از امضای اسناد مشترک بين مقامات دو کشور، در يک مصاحبه‌ی مطبوعاتی حضور پيدا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتدای اين نشست مطبوعاتی، دکتر احمدی‌نژاد با بيان اين‌که از اين که «رييس‌جمهور انقلابی ونزوئلا به ايران سفر کرده است» خوشحال است، گفت: خوشبختانه امروز روابط دو کشور، بسيار عميق، برادرانه، گسترده و پايدار است و کشور انقلابی ونزوئلا به همت آقای چاوز و مردمش در حال رشد و پيشرفت بيشتر است.

رييس‌جمهور افزود: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ايم برای توسعه‌ی روابط دو کشور ايران و ونزوئلا هيچ محدوديتی وجود ندارد و ما اقتدار و پيشرفت ونزوئلا را اقتدار و پيشرفت ايران می‌دانيم و به همين دليل امروز دو کشور دست در دست هم در مسير پيشرفت با تمام توان حرکت می‌کنند.

وی هم‌چنين با بيان اين که توافق‌های مشترک فراوانی بين دو کشورانجام شده است، گفت: اين توافق‌ها يک جهش بلند در ارتقای روابط دو کشور است.

وی توافق‌های صورت‌گرفته را در زمينه‌ی صنعت، اقتصاد، نفت و پتروشيمی برشمرد.

احمدی‌نژاد ونزوئلا را يک کشور بزرگ، آزاد، مستقل و تاثيرگذار در آمريکای لاتين خواند و تصريح کرد: ما همکاری‌های دو کشور را به نفع هر دو و در جهت ايجاد صلح و برادری در جهان می‌دانيم.

ريس‌جمهور گفت: دو کشور ايران و ونزوئلا در جهت پيشرفت و اقتدار قدم برمی‌دارند و اين پيشرفت و اقتدار خود را در خدمت صلح، رفاه و امنيت جهانی قرار می‌دهند.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد که پيام انقلاب ايران و ونزوئلا، پيام صلح و برادری برای همه‌ی ملت‌ها و ايستادگی قاطع در برابر زورگويی‌ها و خودخواهی‌های نظام‌های استکباری است.

وی گفت: خوشبختانه ونزوئلا با مديريت هوشمند آقای چاوز در آستانه‌ی يک جهش بزرگ و پيشرفت در زمينه‌ی اقتصادی و حوزه‌های ديگر هست.

احمدی‌نژاد افزود: دو کشور ايران و ونزوئلا همواره در کنار هم خواهند بود و همديگر را ياری می‌کنند.

وی در پايان خطاب به کسانی که از دوستی ملت‌هايی چون ايران و ونزوئلا ناراحت هستند، گفت: ما يک جمله بيشتر خطاب به آنها نداريم و آن هم اين‌که «شما که از دوستی و برادری ملت‌ها ناراحت هستيد از اين ناراحتی بميريد.»

در ادامه رييس‌جمهور ونزوئلا هم گفت: اتحاد ايران و ونزوئلا و ديگر کشورهای آزاده، باعث ناراحتی واشنگتن است.

به گزارش ايسنا، هوگو چاوز افزود: از مهم‌ترين توانمندی‌های ايران در حال حاضر معنويت سياسی است.

وی به تمدن چندين هزار ساله‌ی ايران اشاره کرد و گفت: تروريسم آمريکا می‌خواهد فرهنگ غنی ايرانی – اسلامی را ناديده بگيرد و آن را زير سوال ببرد. آنها می‌خواهند به دنيا القا کنند کسانی که در ايران زندگی می‌کنند يک مشت بربر هستند.

چاوز گفت: ما به آنها می‌گوييم بربرها و وحشی‌ها کسانی هستند که بمب اتم را در هيروشيما و ناکازاکی پرتاب کردند. بربرها کسانی هستند که به عراق تجاوز و چنين وضعيتی را ايجاد کرده‌اند. بربرها همان کسانی هستند که عليه مردم مظلوم فلسطين جنگ به راه انداخته‌اند. بربرها همان کسانی هستند که از اروپا به آمريکا آمدند و فرهنگ و تمدن ما را نابود کردند. بربرها کسانی هستند که تمدن سرخ‌پوستان در آمريکای لاتين را نابود کردند.

وی گفت: اين معنويت سياسی که در حال حاضر در ايران وجود دارد بزرگ‌ترين محرک سوخت انقلاب اسلامی ايران است.

چاوز با بيان اين که گفتمان غربی بر اساس خودخواهی و زياده‌خواهی بنا شده است، افزود: روابط ايران و ونزوئلا يک رابطه‌ی اتفاقی نيست؛ چرا که جهانيان بايد بدانند در آمريکای لاتين نيز يک تمدن جديد در حال شکوفايی است. مردم آمريکای لاتين در حال بازگشت به فرهنگ اصيل خودشان هستند؛ به آن چه به واقع بوده است و غربی‌ها سعی کردند از آنها بگيرند. ما در آمريکای لاتين به دنبال احيای ارزش‌های خود هستيم؛ ارزش‌هايی که نشات‌گرفته از ريشه‌ی سرخ‌پوستی ماست.

رييس‌جمهور ونزوئلا هم‌چنين گفت: ايران و ونزوئلا و کشورهای آزاده با اتحاد با يکديگر سلطه‌ی آمريکای شمالی را خواهند شکست.

وی ادامه داد: به همين دليل است که وقتی ما به ايران می‌آييم واشنگتن از سفر ما ناراحت می‌شود. آنها وقتی مشت‌های گره کرده‌ی ما و ايران را مشاهده می‌کنند، ناراحت می‌شوند.

رييس‌جمهور ونزوئلا افزود: ما به دنبال ايجاد صلح و دوستی در سراسر جهان هستيم و سعی داريم در برابر زورگويی‌ها بايستيم.

چاوز در بخش ديگر سخنانش اظهار داشت: بين ايران و ونزوئلا قراردادهای مهمی امضا شد که در راستای ارتقای روابط دو کشور بسيار موثر و قابل توجه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور ونزوئلا به قراردادهای بسته‌شده در زمينه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و پتروشيمی اشاره کرد و افزود: در واقع اين همکاری‌های اقتصادی باعث پيشرفت می‌شود و می‌تواند يک انقلاب اقتصادی برای کشور ما به وجود آورد.

وی با بيان اين که قرار است بين ايران و ونزوئلا شرکت مشترک نفتی ايجاد شود، افزود: من نمی‌دانم با چه زبانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت ايران از طرف دولت و ملت ونزوئلا اعلام کنم.

چاوز در پايان با اشاره به اين که شش باری که در طول اين هشت سال به ايران سفر کرده را کافی نمی‌داند، گفت: ما در حال حاضر روابط عميقی با ايران داريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه مطبوعاتی رييسان جمهور ايران و ونزوئلا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016