دوشنبه 28 آبان 1386

سخنان احمدی نژاد و چاوز در مصاحبه مطبوعاتی، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی


روسای جمهور ايران و ونزوئلا پس از انجام مذاکرات مشترک و هم‌چنين چند سند و تفاهم‌نامه‌ی همکاری، در جمع خبرنگاران به تشريح نتايج مذاکرات صورت گرفته پرداختند.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترک با همتای ونزوئلايی خود اظهار داشت: دو کشور و دو ملت ايران و ونزوئلا علی‌رغم ميل استکبار جهانی، در کنار هم و ملت‌های محروم خواهند ايستاد و ما خوشبختانه شاهد افول نظام استکباری و پيروزی پی‌درپی ملت‌های مستقل و آزاده هستيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، احمدی‌نژاد در ابتدا بار ديگر با عرض خيرمقدم به چاوز به خاطر سفرش به ايران گفت: من به برادر عزيزم آقای چاوز و همراهان محترمشان که به ايران يعنی خانه‌ی دوم خود تشريف آورده‌اند خيرمقدم می‌گويم.

احمدی‌نژاد گفت: دو کشور ايران و ونزوئلا دو ملت برادر و با آرمان‌های مشترک هستند و دو حرکت عميق مردمی، اين دو کشور را به هم پيوند داده است.

رييس‌جمهور گفت: همان‌طور که مشاهده کرديد، امروز تفاهم‌نامه‌های مهم و سازنده‌ای بين دو کشور به امضا رسيد و اين بيانگر اين است که ابعاد همکاری و روابط دو کشور ايران و ونزوئلا بيش از گذشته رو به گسترش است و در واقع اين رشته‌های پيوند دو ملت است که دائما مستحکم و مستحکم‌تر می‌شود.

رييس‌جمهور گفت: ما مصمم هستيم که همکاری‌های خود را چه در سطح دوجانبه و چه در سطح بين‌المللی تا حداکثر ممکن گسترش دهيم. ما در راه دفاع از حقوق ملت‌ها و گسترش آرمان‌های بشری تا آخر در کنار هم خواهيم بود.

وی گفت: مذاکرات خوبی بين مقامات ايرانی و ونزوئلايی صورت گرفت و يک بار ديگر چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: ما برنامه‌های گسترده‌ای برای هر دو ملت و برای صلح و امنيت برای ملت‌ها در دست داريم.

احمدی‌نژاد گفت: روابط دوستانه بين ايران و ونزوئلا در زمينه‌های مختلف علی‌رغم اين‌که استکبار جهانی در حال گسترش است و ما علی‌رغم ميل استکبار جهانی در کنار هم و در کنار ملت‌های محروم خواهيم ايستاد و خوشبختانه شاهد افول نظام استکباری و پيروزی پی‌درپی ملت‌های مستقل و آزاده هستيم.

رييس‌ جمهور گفت: ديدگاه‌های برادرم چاوز روشن، سازنده و انقلابی است و ما در اين ديدگاه‌ها اشتراک نظر داريم. من از فرصت به وجود آمده استفاده می‌کنم و توسط برادرم آقای چاوز به ملت ونزوئلا سلام عرض می‌کنم. دو ملت ايران و ونزوئلا تا فتح قله‌های بلند در کنار هم خواهند ايستاد. خداوند با ماست و پيروزی در انتظار ماست. اميدوارم برادر خوبم آقای چاوز در سلامت و سربلندی باشد. اين سفر، سفر کوتاهی بود ولی پربار بود و انشاءالله ادامه‌ی سفر آقای چاوز و همراهانش پرموفقيت باشد.

رييس‌جمهور در پايان گفت: زنده باد ملت ونزوئلا و رهبر شجاع ونزوئلا.

***

هوگو چاوز اظهار داشت: در حال حاضر سرمايه‌گذاری صورت گرفته بين دو کشور حدود چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار است و ما به زودی در مورد دلار ديگر صحبت نخواهيم کرد؛ چرا که دلار در حال سقوط است و ارزش آن در حال کاهش است. ما در حال مشاهده‌ی سقوط امپراطوری دلار هستيم و به تبع آن امپراطوری آمريکا نيز به لطف خداوند مبارزه‌ی ملت‌ها سقوط خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترک با دکتر احمدی‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان در پاسخ به اين سوال که اهداف سفرتان به ايران چه بوده و چه مذاکراتی بين مقامات ايرانی و ونزوئلايی صورت گرفته؟ به شوخی گفت: رسانه‌های امپرياليستی می‌گويند که من آمده‌ام اين‌جا به دنبال بمب اتم. اکنون اين در جيب من است و اگر بخواهند در مسير من باشند آن را پرتاب می‌کنم.

چاوز ادامه داد: سفری که به ايران داشتيم سفری کوتاه ولی سازنده بود و مذاکرات خوبی بين مقامات ايرانی و ونزوئلايی صورت گرفت و من در اين‌جا لازم می‌دانم از آقای احمدی‌نژاد به خاطر توجهاتی که داشتند تشکر و قدردانی کنم. واقعيت اين است که ما احساس می‌کنيم اين‌جا خانه‌ی خودمان است و شما می‌دانيد که برای ما روابط با ايران چه ارزشی دارد. دارای ارزش بالای اخلاقی، سياسی، اقتصادی، اجتماعی و ژئوپلتيک است.

چاوز گفت: دنيا در حال تغيير و انتقال است و ايران و ونزوئلا هر دو اين اصلاحات و تغييرات را تسريع می‌کنند.

وی با اشاره به اسنادی که امروز بين مقامات ايرانی و ونزوئلايی به امضا رسيد، گفت: اين اسناد به ۱۸۶ سندی که تا کنون بين دو کشور تصويب شده اضافه می‌شود و در واقع ما يک شبکه‌ی واقعی را تشکيل داده‌ايم و دارای يک اتحاد منسجم و استراتژيک هستيم. سرمايه‌گذاری بين ايران و ونزوئلا حدود ۴ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار است. البته انشاءالله ما به زودی در مورد دلار صحبت نخواهيم کرد؛ چرا که دلار در حال سقوط است و ارزش آن در حال کاهش پيدا کردن. ما در حال مشاهده‌ی سقوط امپراطوری دلار هستيم و به تبع آن امپراطوری آمريکا نيز به لطف خدا و مبارزه‌ی ملت‌ها سقوط خواهد کرد. ما بايد از خدا بخواهيم که امپرياليسم منحرف آمريکا هرچه زودتر سقوط کند.

چاوز گفت: ديداری که صورت گرفت مفيد و سازنده بود و تقريبا پس از دو سال موفق شديم که يک بانک دومليتی را ايجاد کنيم و بايد به وزرای دو کشور در راستای فعاليت‌هايی که در اين زمينه کرده‌اند تبريک گفت. البته اميدوارم ساير کشورها نيز به اين بانک دومليتی ملحق شوند. علاوه بر اين بانک، يک صندوق ديگر نيز برای توسعه‌ی صنعتی بين دو کشور برای اين‌که از منابع استفاده شود ايجاد می‌شود. البته نه فقط برای ايران و ونزوئلا بلکه ديگر کشورها نيز می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

رييس‌جمهور ونزوئلا گفت: در زمينه‌ی موافقت‌نامه‌های صنعتی بين دو کشور پيشرفت خوبی داشتيم. در زمينه‌ی انرژی، توافقات خوبی بين دو کشور صورت گرفته است.

چاوز در ادامه به سرمايه‌گذاری‌هايی که از سوی ايران در ونزوئلا صورت گرفته اشاره کرد از جمله ايجاد کارخانه‌ی توليد ذرت، کارخانه‌ی توليد تراکتور، کارخانه‌ی توليد خودرو.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، چاوز گفت: من بار ديگر تاکيد می‌کنم که ونزوئلا در کنار ملت ايران خواهد بود و قاطعانه تهديدات امپرياليسم را رد می‌کنيم و خواهان احترام به حاکميت دولت و ملت ايران هستيم.

چاوز گفت: ايران حق دارد که به فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی دست پيدا کند و ما همواره در کنار ملت ايران خواهيم بود. ونزوئلا و ايران دو کشور دوست هستند. دو کشور انقلابی و برادر و من در اين‌جا سلام خود را به امام خامنه‌ای و به کل اين ملت با ايمان عرض می‌کنم. ملت ايران و ونزوئلا در کنار هم خواهند بود برای ساختن يک دنيای جديد.

به گزارش ايسنا قرار است چاوز در وزارت امور خارجه مورد بدرقه قرار بگيرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان احمدی نژاد و چاوز در مصاحبه مطبوعاتی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016