جمعه 29 تیر 1386

اعظم طالقانی: اصلاح‌طلبان وسائل اطلاع‌رسانی به مردم را در اختيار ندارند، ايسنا

ـ احزاب در دوره‌ برزخ به سر می‌برند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

دبيرکل جامعه‌ زنان انقلاب اسلامی گفت: حضور گسترده مردم در عرصه‌ انتخابات به حضور کانديداهای موردعلاقه‌ مردم بستگی دارد.


اصلاح‌طلبان وسائل اطلاع‌رسانی به مردم را در اختيار ندارند

اعظم طالقانی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) " آگاهی بخشی، قدرت خواهی يا قدرت‌سازی" را از کارکردهای احزاب در جامعه‌ ايران عنوان کرد و ادامه داد: برای اين‌که احزاب بتوانند در ساختار اداره‌ سياسی واجتماعی، تحول اساسی ايجاد کنند بايد برنامه‌هايی برای آگاهی بخشی به مردم داشته باشند که انتشار روزنامه و نشريه يکی از راهکارهای دراين راستاست و در غير اين صورت نمی‌توان مدعی رعايت حقوق شهروندی بود.

وی افزود: احزاب چپ و يا اصلاح‌طلب در حال حاضر به اندازه کافی، وسائل آگاهی بخشی واطلاع رسانی به مردم را در دست ندارند و اگر هم گاهی تحليلی در مورد مسائل مختلف داخلی و يا خارجی از طريق اينترنت و سايت‌ها داشته باشند، از سوی برخی به عنوان يک متهم سياسی تحت تعقيب قرار می‌گيرند.

وی با بيان اين که " وزير کشور اخيرا طی سخنانی حقوق انسان را شامل اشتغال، مسکن و از اين قبيل مطرح کردند، ولی در اين سخنان اشاره‌ای به آزادی بيان و نقادی نداشتند" گفت: انسان يک حق ديگر نيز دارد و آن حق دادخواهی است. آيا حق دادخواهی به جز از طريق بيان و کتابت امکان‌پذير است.

طالقانی ابراز عقيده کرد: درباره اشتغال هم در سيستمی که منابع اقتصادی در انحصار عده‌ای به نام خودی باشد، چگونه می‌توان حق اشتغال را عنوان کرد. حق مسکن نيز در شرايطی قرار دارد که دو سوم يا تمام درآمد شهروندان بايد برای آن هزينه شود.


احزاب اصلاح‌طلب در برابر ايجاد محدوديت‌ها کوتاه نيايند

دبيرکل جامعه‌ زنان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: احزاب اگر به دنبال ساخت قدرت هستند، بايد به تربيت مديرانی در سطوح مختلف اجتماعی و سياسی بپردازند. برای جريان محافظه کار يا اصولگرا امکانات فوق موجود است، ولی برای جريانات نقاد يا مخالف، تقريبا چنين امکاناتی وجود ندارد و گاهی حتی اگر بخواهد در اين راستا جلساتی با حضور مردم برگزار کند، جلوی اين امر گرفته خواهدشد.

وی با بيان اين اعتقاد که " امنيتی شدن کشور از تبعات ايجاد چنين جوی است" تاکيد کرد: احزاب نبايد در مقابل مسائل اين‌چنينی حتی با پرداخت هزينه‌هايی کوتاه بيايند؛ چراکه اگر تسليم شوند و صدای‌شان را به مردم نرسانند، شرايط سخت‌تری به احزاب که اغلب از گروه‌های مردمی تشکيل می‌شوند، تحميل خواهد شد. اگر چنين وضعيتی تداوم پيدا کند شاهد رفتارهای غيرمسوولانه و خلاف هم‌چنين انسداد اطلاع رسانی خواهيم بود در نتيجه مردم و احزاب اطلاع درستی از برنامه‌ها و تصميمات گرفته شده نخواهند داشت. پيامد چنين امری نيز نبود تحليل درست و به دنبال آن نبود موضع گيری منطقی و مناسب خواهد بود.

طالقانی گفت: در حال حاضر، تلاش برخی در اين است که نه تنها احزاب بلکه نهادهای مدنی و نه دولتی تقريبا کارايی خود را از دست داده و خنثی شود.


سيستم‌های مديريتی موجود اجازه حضور زنان در عرصه‌های تصميم‌گيری و تصميم‌سازی را نمی‌دهد

دبيرکل جامعه‌ زنان انقلاب اسلامی در ادامه‌ اين گفت‌وگو مهم‌ترين چالش فراروی زنان در عرصه‌های سياسی را نگاه مسوولان به جنس زن دانست و گفت: صلاحيت‌ها شايستگی‌ها و نقاط قوت اين جنس به طور کلی در نظر گرفته نمی‌شود و از زنان در عرصه‌های مهمی چون تصميم‌گيری و تصميم‌سازی بهره‌ای برده نمی‌شود. با سيستم مديريتی موجود نمی‌توان از زنان دارای صلاحيت در سمت‌هايی چون وزارت و يا سفارت استفاده کرد.

وی اين نگرش مردان نسبت به زنان که "به اين جنس تنها برای توليد نسل نگاه می‌کند" را نگاهی اهانت‌آميز عنوان و اظهار کرد: وقتی در سطوح بالا زنان نقش تصميم‌گيری و و تصميم‌سازی ندارند و مردان برای آن‌ها تصميم می‌گيرند و خود در تصميم‌گيری برای خود نقشی ندارند، طبيعی است که در مقابل اين امر بايستند و حتی رفتارهای نابهنجار نيز از خودنشان دهند.

طالقانی ادامه داد: بسياری از قوانين دين اسلام نسبت به زن با بهره‌گيری از قرآن کريم بدون ذهنيت قبلی تغيير خواهد کرد و با اين نوع طرز تفکر، زن ديگر به عنوان موجودی که بايد در خدمت مرد قرار بگيرد نيست؛ چراکه زن از نظر اسلام، هيچ‌گاه برده مرد نبوده است. اسلام در مقابل برده‌داری مکانيزم‌هايی را برای از بين بردن برده‌داری اعلام داشته و به اين ترتيب عدم پذيرش انواع برده‌داری را تثبيت می‌کند.

وی تاکيدکرد: اگرچه حضرت زهرا(س) از پشت پرده با مردان سخن می‌گفت، ولی حضرت زينب(س) رو در رو با يزيد و يزيديان سخن می‌گفت و در نتيجه بايد مقتضيات هر دوره را با تامل و تفکر عميق مورد بررسی قرار داد.

طالقانی خاطرنشان کرد: آن‌چه که امروز به نام اسلام مطرح می‌شود با گفته‌های برخی که بدون تامل به نتيجه‌گيری مسائل می‌پردازند تناقض دارد و بايد چنين رويکردی تغيير کند تا زنان مطمئن باشند که می‌توانند به حقوق عادلانه وبرابری که بايد در يک نظام اسلامی وجود داشته باشند، برسند.


نظارت استصوابی نقش اساسی مردم را در انتخابات خنثی کرده است

دبيرکل جامعه‌ زنان انقلاب اسلامی در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: اگر مردم کانديداهای مورد تاييد خود را در عرصه‌ انتخابات ببينند حتما در اين عرصه، حضور چشم‌گيری خواهند داشت. ولی از دوره سوم مجلس تاکنون با اعمال نظارت استصوابی نقش اساسی مردم را در انتخابات خنثی شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احزاب در حال حاضر در دوره‌ برزخ به سر می‌برند

وی در اين راستا به نقش احزاب و گروه‌های سياسی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر احزاب، استراتژی و برنامه‌ مشخصی داشته باشند. در برهه‌ای از زمان، می‌توانند مردم را پای صندوق‌های رای بياورند و يا آن‌ها را نسبت به اين کار منع کنند.

وی با اعتقاد بر اين‌که " احزاب در حال حاضر در دوره‌ برزخ به سر می‌برند." نسبت به توقيف و ايجاد محدوديت برای مطبوعات انتقاد کرد.


آيا مهرورزی يعنی ...

وی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو با اشاره به شعار مهرورزی گفت: چرا بايد با فعاليت يک عده دانشجوی فعال سياسی که جريان جوان و پر شور اين قشر در همه کشورهای پيشرو هستند برخورد و به آن‌ها اتهام زده شود و آن‌ها را بازداشت کرد؟ آيا اين جز هدر دادن مقدار زيادی انرژی نيست؟ آيا اين مهرورزی است؟ آيا اين برخورد عدالت‌محوری است؟


فرصت آزمون خطا نيست

طالقانی گفت: حضور گسترده‌ مردم در انتخابات بستگی به نوع رفتار و برخورد حاکميت و نوع رفتار صادر شده از سوی آنان دارد و در اين راستا بايد کمتر شعار داده و به حقوق انسانی مردم بيشتر توجه شود. زيرا هم اکنون فرصت آزمون وخطا نيست.


مردم برای سرنوشت نسل جوان کشور نگرانند

دبيرکل جامعه‌ زنان انقلاب اسلامی گفت: : از آن‌جا که مسووليتی در دولت و حکومت نداريم ارتباط‌مان تنها با مردم است و در اين تعاملات به اين نتيجه رسيده‌ايم که مردم بيشتر به مساله‌ فساد اخلاقی اقتصادی و اجتماعی توجه دارند و از سرنوشت نسل جوان کشور نگرانند.

Copyright: gooya.com 2016