چهارشنبه 10 مرداد 1386

پيش بينی صادق زيبا کلام از آرايش سياسی خبرگان، آفتاب

آفتاب: دکتر صادق‌ زيباکلام با اشاره به در گذشت آيت‌الله مشکينی رئيس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: «علما و فضلای حاضر در اين مجلس بنا به سابقه و تجربه از رويکردهای راديکال و افراطی دفاع نمی‌کنند».

اين کارشناس مسايل سياسی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب در پاسخ به اين سؤال که رياست مجلس خبرگان آيا می‌تواند نمادی از تغييرات اساسی در آرايش نيروهای سياسی و غلبه يک جمع يا يک گروه باشد گفت:‌ «من گمان نمی‌کنم از نتيجه انتخاب رئيس مجلس خبرگان بتوان تغييراتی اساسی را در آرايش نيروهای سياسی حدس زد».

وی ادامه داد:‌ «از سوی ديگر طرفداران آيت‌الله مصباح يزدی قطعا سعی می‌کنند نام ايشان را برای رياست مجلس خبرگان مطرح کنند. اما به باور من مجلس خبرگان و افرادی که اکنون در آن حضور دارند اگرچه در مجموع دارای رويکرد محافظه‌کارانه هستند اما اين به آن معنا نيست که به لحاظ سياسی در جهت اهداف طيف اصولگرا يا جناح راست عمل ‌کنند. آنان به صورت عام محافظه‌کار هستند چرا که مجتهد و دارای مراتب بالايی در روحانيت می‌باشند و معمولا اين افراد با توجه به سابقه و تجربه گذشته از جريانات تندرو،‌ راديکال و افراطی فاصله می‌گيرند».

اين استاد دانشگاه ادامه داد: «در ميان عملا و فضلا و مراجع به ندرت چهره‌های راديکال يافت می‌شود. به طور مثال برای شخصيت آيت‌الله سيستانی که جزو برجسته‌ترين علمای شيعه محسوب می‌شوند بهترين توصيفی که می‌توان بکار برد اعتدال و ميانه‌روی ايشان است. به اين ترتيب تمايل اکثريت اعضای مجلس خبرگان به سمت و سوی اعتدال و ميانه‌روی است».

زيباکلام تاکيد کرد: «هاشمی چندان اهل مجادله بر سر رياست و به آب و آتش زدن و مهره‌چينی نيست و از او کمتر چنين چهره‌ای در طول ساليان اخير ديده‌ايم. اما يک نکته مهم اين است که بالطبع هاشمی به دليل نقطه نظرات اقتصادی در بين اصولگرايان مخالفانی دارد. او جدا و اساسا طرفدار اقتصاد باز و بازار آزاد است و اگر فرصت بيايد کلنگ برمی‌دارد و بنيان اقتصاد فاسد دولتی را زير و رو می‌کند. اين ديدگاه اقتصادی مورد استقبال اصولگرايان واقع نشده است. بنابراين هاشمی سعی می‌کند در رأس قرار نگيرد که علی‌الدوام مورد حمله اصولگرايان واقع نشود».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين تحليلگر سياسی ادامه داد: «ايشان در دوره رياست جمهوری خود نيز مورد انتقاد اصولگرايان بود اما پس از آن اين انتقادات کاهش يافت. تا به امروز حتی در زمان حيات مرحوم آيت‌الله مشکينی چندان راغب نبودکه رئيس مجلس خبرگان شوند و بيشتر نايب رئيسی را ترجيح می‌دادتا کمتر حساسيت اصولگرايان را برانگيزد. اين رويه‌ای است که تا به امروز ايشان در پيش گرفته است».

وی افزود: «اما اينکه از اين به بعد هم حاضر شود که به عنوان نفر دوم در مجلس خبرگان حضور داشته باشد بعيد به نظر می‌رسد. اگر معيار تجربيات و توانايی سياسی را در نظر بگيريم هيچ يک از ۷۹ عضو ديگر نه تنها نزديک به ايشان نيست بلکه از اين نظر فاصله ديگران با هاشمی بسيار زياد است».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيش بينی صادق زيبا کلام از آرايش سياسی خبرگان، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016