جمعه 27 مهر 1386

زيباکلام: شاه بيت پيشنهاد پوتين توقف غنی‌سازی است، مهر

آفتاب: دکتر صادق زيبا کلام استاد دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران درباره نتايج اجلاس سران پنج کشور ساحلی در تهران و سفر پوتين رييس جمهوری روسيه به ايران بر اين باور است که ارزش اين اجلاس بيش از آنکه مربوط به جزئيات آن و توافقاتی که ميان ايران و ۴ کشور ساحلی دريای خزر و روسيه صورت گرفت، باشد به پرستيژ بين‌المللی و اعتباری که اين اجلاس و آمدن پوتين برای ايران در پی داشت نهفته است.

استاد علوم سياسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب گفت: سندی که به عنوان توافقنامه منتشر شد و پنج رييس جمهور آن را امضا کردند، يکسری کليات بود در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و هيچ چيز مشخص و ملموسی برای تقسيم‌بندی خزر به دست نيامد.

به گفته وی، مساله تقسيم دريای خزر از زمانی اهميت پيدا کرد که ما شاهد پيدا شدن نفت و گاز و انرژی در اين دريا هستيم. بنابراين، اهميت خزر و اينکه سهم هر کشور چقدر است برمی‌گردد به اهميت نفت و گاز دريای خزر.

زيبا کلام در ادامه در خصوص تاثير سفر پوتين رييس جمهوری روسيه در روند پرونده هسته‌ای ايران و پيشنهاد او برای رفع بحران هسته‌ای ايران گفت: پرونده هسته‌ای ايران برخلاف گفته‌های احمدی‌نژاد مفتوح است و مساله هسته‌ای ايران حل نشده است و فکر می‌کنم پيشنهادی که پوتين آورده فقط پيشنهاد کشورهای ۱+۵ نيست بلکه روسيه هم روی اين پيشنهاد حرف دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد روسيه نظرش اين است که ايران اين پيشنهاد را قبول کند چرا که روس‌ها پيشنهادی را آورده‌اند که روی آن نظر دارند و قائل به اين هستند که به اين شکل بحران هسته‌ای ايران حل شود.

زيبا کلام تصريح کرد: روس با طرح اين پيشنهاد در واقع به نوعی به ما می‌گويند که اگر اين پيشنهاد را نپذيريم نبايد روی حمايت آنها حساب کنيم و در واقع ايران زمانی می‌تواند روی روسيه حساب کند که آن راه‌حلی که روسيه پيشنهاد داده، ملاک قرار گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی تاکيد کرد: معتقدم شاه بيت اين فرمول و پيشنهاد روسيه اين است که غنی‌سازی در مرحله کنونی متوقف شود و در ساير جنبه‌های ديگر کشورهای ۱+۵ در قالب سازمان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با ايران همکاری داشته باشند و ما در اصول توقف غنی‌سازی را قبول کنيم و در مقابل امتيازاتی به ايران داده شود.

زيبا کلام در پايان خاطرنشان کرد: اين مرحله در حقيقت همان مرحله‌ای است که ما دو سال پيش قرار داشتيم و به اين صورت ما برگشتيم به مرحله دو سال پيش.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زيباکلام: شاه بيت پيشنهاد پوتين توقف غنی‌سازی است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016