پنجشنبه 8 شهریور 1386

محسنی اژه ای: به دانشجويان بازداشت شده اميرکبير اثبات کرديم که نشريات موهن را آن ها منتشر کرده اند، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: محسنی اژه ای، وزير اطلاعات، در گفت و گوی ويژه خبری سه شنبه ۶ شهريورماه که از شبکه دوم صداوسيمای جمهوری اسلامی پخش شد، بار ديگر بر انتساب نشريات موهن به دانشجويان بازداشت شده دانشگاه اميرکبير تاکيد کرد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير محسنی اژه ای در پاسخ به سوال مجری اين برنامه که در خصوص انتشار نشريات موهن در بهار امسال در دانشگاه اميرکبير و دستگيری چند نفر از دانشجويان اين دانشگاه در پی اين حادثه جويا شد، با تکرار اتهامات خود عليه اين دانشجويان بار ديگر انتشار ۴ نشريه جعلی را به ايشان نسبت داد.

دانشجويان بازداشت شده پلی تکنيک بارها پيش از بازداشت بر جعلی بودن نشريات موهن تاکيد داشته و انتساب اين نشريات را به خود تکذيب کرده بودند. اما نيروهای امنيتی با بازداشت تدريجی ۸ تن از دانشجويان، از جمله ۴ مديرمسئول نشريات منتشر شده، مدعی شدند دانشجويان بازداشت شده به دست داشتن در انتشار نشريات موهن اعتراف کرده اند.

وزير اطلاعات در ابتدا با بيان اين که چند ماه پيش ۴ نشريه دانشجويی در دانشگاه اميرکبير در اقدامی هماهنگ و به طور هم زمان سخيف ترين سخنان و شديدترين توهين ها را بالاترين مقدسات مطرح کردند، اظهار داشت: «اين مطالب که چند نفر به اسم دانشجو آن را انجام دادند، اصلا در شان دانشجو و دانشگاه نبود و شان دانشگاه را دچار خدشه کرد. اين توهين ها آن قدر شديد و سخيف بود که سر و صدای خيلی ها را درآورد. بسياری از دانشجويان، معلمان، حوزوی ها و دانشگاهيان از همان لحظه پخش اين نشريات به اين عمل شديدا اعتراض کردند.»

محسنی اژه ای در ادامه به ورود وزارت اطلاعات به اين قضيه اشاره کرد و گفت: «يک باره از بسياری جاها فرياد برآمد که وزارت اطلاعات! چه نشسته ای که چنين و چنان شد. خيلی از افراد و شخصيت ها از حوزه های علميه و دانشگاه ها و جاهای ديگر به بنده نامه نوشتند و خواستار برخورد با عاملين اين حرکت شدند.»

وزير اطلاعات با بيان اين که دست اندرکاران ۴ نشريه منتشر شده در دانشگاه اميرکبير دو عمل زشت انجام دادند، مدعی شد: «اين افراد ابتدا مطالب توهين آميزی نسبت به مقدسات در قالب نشريات خود منتشر کردند و در عمل زشت ديگری بلافاصله در همان روز سعی کردند انتشار اين نشريات را به افراد ديگری نسبت دهند.»

وزير اطلاعات در ادامه سخنان خود در اين خصوص با بيان اظهارات عجيبی گفت: «ما مجبور شديم چند نفر از دانشجويان اين دانشگاه را که در انتشار اين مطالب دست داشتند، بازداشت کنيم و در زمان بازداشت به خودشان اثبات کرديم که نشريات موهن را آن ها منتشر کرده اند.» محسنی اژه ای در خصوص چگونگی اثبات اين مسئله به دانشجويانی که از ابتدا بر بيگناهی خود اصرار می کردند، توضيحی نداد.

گفتنی است اوايل مردادماه پس از آزادی ۵ نفر از ۸ دانشجوی بازداشت شده و ملاقات خانواده ۳ دانشجوی ديگر با فرزندان خود مشخص شد دانشجويان اميرکبير در بند ۲۰۹ زندان اوين تحت شديدترين شکنجه ها و اذيت و آزارهای غيرانسانی جهت اعتراف به عملی که مرتکب نشده بودند قرار داشتند. بسياری از ناظران رفتار بازجويان وزارت اطلاعات با فعالين دانشجويی دانشگاه اميرکبير را واکنشی به اعتراض شديد دانشجويان به رئيس جمهور در هنگام حضور وی در اين دانشگاه در پاييز سال گذشته دانسته اند.

وزير اطلاعات در حالی که ادعا می کرد مسئولين اين ۴ نشريه خود دست به انتشار مطالب موهن در نشرياتی که شناسنامه و لوگوی مشخصی داشتند زده اند، در پاسخ به سوال ديگر مجری برنامه گفت و گوی ويژه خبری که از او پرسيد کشف عاملين انتشار اين نشريات از عهده حراست دانشگاه برنمی آمد و حتما بايد اين دانشجويان بازدشت می شدند، پس از کمی مکث بدون آن که توضيحی در خصوص پيچيدگی اين حادثه بدهد، گفت: «خير، قضيه خيلی پيچيده بود. اين افراد در کار خود خيلی پيچيده عمل کرده بودند.»

از ابتدای انتشار نشريات موهن در دانشگاه اميرکبير و در پی آن اعتراض هماهنگ نيروهای همسو با دولت به انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشگاه عليرغم تکذيب چندين باره انتساب اين عمل توسط دانشجويان عضو انجمن اسلامی به خود، بسياری از تحليلگران انتشار نشريات موهن، اعتراضات هماهنگ پس از آن و اصرار برخی از مقامات در دادگاه انقلاب، وزارت علوم و مديريت دانشگاه اميرکبير بر مجرميت دانشجويان در اين حادثه، پروژه ای از پيش طراحی شده توسط نيروهای امنيتی جهت ايجاد زمينه برخورد شديد و انتقام گيری از دانشجويانی دانستند که برای نخستين بار صريح ترين انتقادات را به حاکميت در حضور محمود احمدی نژاد مطرح نمودند.

احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی، سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير که همچنان در بازداشت به سر می برند، دو هفته پيش پس از آن که مطلع شدند عليرغم تکذيب چندين باره اتهامات خود پيش از بازداشت و همچنين در حين بازداشت و در بازپرسی دادگاه انقلاب، برخی از مقامات بلندپايه قضايی همچنان اصرار بر گناهکار بودن اين سه نفر داشته، قصد دارند در کمترين زمان ممکن دادگاه ايشان را برگزار کرده و بر اساس اعترافاتی که تحت شکنجه از ايشان اخذ شده آن ها را محاکمه نمايند، با نگارش نامه هايی جداگانه و تحويل اين نامه ها در آخرين جلسه ملاقات به خانواده های خود، آزار و اذيت خود توسط تيم بازجويی و اجبار به اعتراف دروغ عليه خود و ديگر دانشجويان را تاييد کردند و بار ديگر تاکيد نمودند که در انتشار نشريات موهن هيچ نقشی نداشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از انتشار نامه سه دانشجوی در بند دانشگاه اميرکبير، اين دانشجويان بار ديگر به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ منتقل شدند و تماس های تلفنی و ملاقات هفتگی ايشان با خانواده خود قطع شد. در حالی که بيش از دو هفته است که ارتباط اين دانشجويان با خانواده های خود قطع شده است، سابقه بدرفتاری نيروهای امنيتی با اين دانشجويان، تهديدهای مکرر ايشان بر ادامه اين رفتارها پس از آن که اين سه نفر حاضر نشدند مقابل دوربين اعتراف کنند و همچنين تهديدهای قبلی اين سه دانشجو مبنی بر دست زدن به اعتصاب غذا در صورت بازگردانده شدن به سلول انفرادی بر موج نگرانی ها در خصوص وضعيت اين دانشجويان به شدت افزوده است.

گفتنی است در پی انتشار خبر شکنجه دانشجويان توسط کارمندان وزارت اطلاعات، محسنی اژه ای برای نخستين بار پس از بر پا شدن اين غائله در دانشگاه اميرکبير، در چند هفته اخير با انجام مصاحبه های پياپی بر مجرميت دانشجويان بازداشت شده تاکيد کرده و منکر شکنجه و بدرفتاری با دانشجويان در حين بازداشت شده است.

گفتنی است هفته گذشته به دستور رئيس قوه قضاييه و در پی شکايت ۵ دانشجوی آزاد شده دانشگاه اميرکبير، رسيدگی به مسئله شکنجه دانشجويان توسط تيم بازجويی، در دفتر نظارت بر حسن اجرای قانون حقوق شهروندی دادگستری استان تهران، زير نظر آوايی، رئيس دادگستری استان تهران، آغاز شد.

Copyright: gooya.com 2016