یکشنبه 29 مهر 1386

آیا جاسوس های دول خارجی به تصمیم گیران جمهوری اسلامی خط می‌دهند؟ گفت وگوی خسرو شميرانی با احمد منتظری، شهرگان


- مسئولانی که آن وقت [دهه 1360] در صدر کار بودند الان پشیمان هستند
- رفتار دولت نهم به هیچ وجه اسلامی نیست
- برادر شهیدم محمد منتظری معتقد بود که جاسوس‌ها در تصمیم گیری‌هایی که میشود دخالت دارند
- نظارت استصوابی که کاری واقعا ننگین در جمهوری اسلامی است
- کارهای اقای باقی جرم نیست مستوجب جایزه و تقدیر است
- یک سی. دی در باره انرژی هسته‌ای که قبلا سند دستگیری و بازداشت چند وبلاگ نویس شده بود را پس از دو سال مستمسک بازداشت و محاکمه آقای قابل کرده‌اند


خسرو شمیرانی
shemiranie@yahoo.com

گسترش سرکوب در ایران هر روز ابعاد نوینی به خود می گیرد. در حالی که درخواست های مکرر برای آزادی منصور اسانلو، محمود صالحی و دانشجویان زندانی، درون حکومت اسلامی و "دولت مهرورز" گوش شنوا نیافته است، ریئس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، حجج الاسلام هادی قابل و محمود دردکشان به خیل ساکنان زندانهای حکومت اسلامی می پیوندند.
با تایید رسمی اعدام دو عضو حزب دمکرات کردستان ایران توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی، اعدام‌های سیاسی که در سالهای اخیر در خفا انجام میشد بی پروا به رخ کشیده می‌شوند. قابل توجه است که دو عضو حزب دمکرات متهم به قتل یک فرمانده سپاه بودند. آنها هیچگاه این اتهام را نپذیرفتند و هرگز شانس دفاع از خود را نیافتند و در روز جهانی مخالفت با حکم اعدام توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به دار آویخته شدند.

تایید حکم بیش از 7 سال زندان برای سه فعال دانشجویی، مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری و واقعیت های دیگری همچون افزایش دستگیری‌ها و صدور احکام اعدام در خوزستان، کردستان، بلوچستان و دیگر نقاط ایران تصویری ارائه می دهد که بی تردید رودرروی درخواست جمهوری اسلامی برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دارد.
در درخواست نامزدی جمهوری اسلامی برای انتخابات شورای حقوق بشر سال ۲۰۰۶ نوشته شده است: "جمهوری اسلامی قویا تلاش می کند تا حرمت انسانی هر فرد را پاس داشته، از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی حمایت کرده و آنها را تبلیغ کند." این درخواست نامه می افزاید: "این تلاشها و سیاست‌های هدفمند تدابیری را در بر می گیرند تا موانع و دشواری هایی که در سطح ملی و بین المللی بر سر راه بهره بری کامل [افراد] از حقوق بشر قرار دارند، برطرف شوند" ((1))
جمهوری اسلامی که زمستان خونین دهه 1360 را پشت سر گذاشته و "بهار اصلاحات دولتی" را در نمیه دوم دهه 1370 به خود دیده است دوباره اعدام و زندان را به صورت گسترده در دستور کار خود قرار داده است. آقای احمد منتظری، فرزند و رئیس دفتر آیت الله حسینعلی منتظری در این ارتباط می گوید: "من برای این هیچ توضیحی ندارم. مطابق با عقل سلیم نیست. برادر شهیدم محمد منتظری می گفت: جاسوس های کشورهای دیگر به تصمیم گیران خط می دهند."
آیا در روزهایی که ایران در محاصره تهدید هایی قرار دارد که شاید مرگبارترین دوره تاریخ را به کشورمان تحمیل کنند، "تصمیم گیران از جاسوس های خارجی خط می گیرند"؟
گرچه برای این ادعا سندی وجود ندارد اما یوری اونری که طی سه دوره در پارلمان اسرائیل نماینده بود اخیرا در مقاله ای نوشت: " اگر محمود احمدی‌نژاد وجود نداشت، حکومت اسرائیل او را می آفرید." ((2))

آقای احمد منتظری در گفت وگو با شهرگان در باره دستگیری‌های اخیر و گسترش روزافزون فشارها، ابراز نظر می کند.
«خ. ش»

شهرگان: آقای احمد منتظری در ادامه گسترش دامنه فشارها، آقای عماد باقی فعال سرشناس حقوق بشر، رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، زندانی شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
احمد منتظری: این واقعیتی قابل تاسف است. اگر ما یک حاکمیت خردمند و مدبری داشتیم باید برای آنچه آقای عمادالدین باقی انجام داده است به ایشان جایزه می دادند و از ایشان تقدیر می کردند. آقای باقی یک ان.جی.او تشکیل داده و بدون چشم داشت کارهایی را انجام می دهد که وظائف حکومت است. چیزی که برای حکومت مخارجی در بر ندارد. خدماتی که توسط انجمن حمایت از حقوق زندانیان ارائه می شود باعث امیدواری بسیاری از مردم می شود. من خود نیز عضو این سازمان غیر انتفاعی هستم.
"انجمن"، زندانیان را در باره حقوق شان آگاه می کند. بعضی زندانیان اصلا نمی دانند که حق دارند وکیل داشته باشند. انجمن علاوه بر این در یافتن وکیل به آنها کمک می کند. این کارها جرم نیست مستوجب جایزه و تقدیر است. دیگر اینکه اتهامات ایشان واهی هستند. و اسف بارتر اینکه اتهامات واهی شامل توهین به مسولان نظام مربوط به سه سال پیش است.

ش: شما آقای باقی را می شناسید. آیا ایشان اهل اقدام علیه امنیت ملی است و تبلیغ علیه نظام است؟
م: آقای باقی انسانی خوش فکر و با خشونت مخالف است. او بسیار فهیم است. در حوزه و در دانشگاه درس خوانده است. او از شاگردان مدرسه آیت الله منتظری در حوزه علمیه بود. وقتی که در سال 1368 این مدارس را از آیت الله منتظری گرفتند، آیت الله امینی که الان امام جمعه قم است، این مدارس را تحویل گرفت. او روزی نزد پدرم آمد و از خوبی و عالم بودن شاگردان این مدرسه حکایت کرد. آیت الله امینی آنروز به طور مشخص به آقای باقی اشاره کرد و گفت او انسان عالمی است.
من امیدوارم اینها هر چه زودتر متنبه شوند و از راه کجی که می روند بازگردند.

ش: حجج اسلام هادی قابل و محمود دردکشان و همچنین روحانی نواندیش محمدجواد اکبرين، دیگر دستگیر شدگان اخیر هستند ....م: این نیز ماجرای غم بار دیگری است. در مورد آقای هادی قابل، ظاهراً داستان به یک سی. دی در باره انرژی هسته‌ای برمیگردد که قبلا سند دستگیری و بازداشت چند وبلاگ نویس شده بود. وبلاگ نویسانی که همگی تبرئه و آزاد شدند. حالا پس از دو سال همان سی.دی را مستمسک بازداشت و محاکمه آقای قابل قرار داده‌اند. مسلما این سندی نیست که با آن بشود کسی را محکوم کرد.

ش: این چگونه امنیت ملی است که روزنامه نگاران بیست ساله و سخنرانی‌های روشنفکران آن را به خطر می اندازد؟ چرا امنیت ملی در ایران اینگونه تعریف می شود؟
م: من پاسخی برای این سوال ندارم. مرحوم برادر من، شهید محمد منتظری معتقد بود که جاسوس هایی از کشورهای خارجی در ارگان‌های جمهوری اسلامی هستند. اینها در تصمیم گیری‌هایی که میشود دخالت دارند.
واقعا عقل سلیم حکم نمی کند که در این برهه از زمان که ما به وحدت ملی نیاز داریم این افراد را دستگیر کنند و باعث تفرقه شوند. الان حتی بسیاری از گروه‌هایی نیز که فکر این آقایان را قبول دارند ناراحت و ناراضی هستند دلیل نارضایتی آنها همین تصمیمات است. من فکر نمی کنم به هیچ ترتیب دیگری بتوان این را توضیح داد. هیچ عقل سلیمی حکم نمی کند که آقای باقی و آقای قابل الان در زندان باشند. من فکر می کنم این همان جاسوسان هستند که موقع تصمیم گیری خط می دهند و تصمیم گیران خواسته یا ناخواسته توی این خط می افتند که از افرادی که هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند انتقام بگیرند.

ش: همین روزها خبر اعدام دو تن از اعضای حزب دمکرات کردستان به طور رسمی تایید شد. شما خود به برخی دستگیری‌های ناموجه اشاره کردید. فعالان اجتماعی، حقوق زنان، کارگری و دانشجویی در زندان به سر می برند. آیا قرار است به دهه 1360 برگردیم؟
م: من فکر نمی کنم چنین باشد. مسئولانی که آن وقت در صدر کار بودند الان پشیمان هستند که چرا آنقدر تند برخورد کردند و نتوانستند افرادی را که قابل جذب بودند جذب کنند. نه همه اما بسیاری از آنها [مسولان دهه 1360] در بازنگری می گویند ای کاش چنین نشده بود و برای خودمان هزاران هزار دشمن درست نکرده بودیم و هزاران هزار خانواده را دشمن ابدی خودمان نکرده بودیم و می‌توانستیم این مشکل را حل کنیم.
بر این اساس من فکر نمی کنم اصلا بازگشت به آن دوره ممکن باشد. امیدوارم، واقعا امیدوارم که اینها ببینند که کار زشتی می کنند و در نتیجه یک تجدید نظر اساسی انجام دهند.

ش: آیا به نظر شما رفتاری که بر اساس آن، افراد بنا بر مسائل سیاسی اعدام می شوند و یا فعالان سیاسی و اجتماعی، روزنامه نگاران و روشنفکران و دانشجویان ربوده، بازداشت، زندانی و یا شکنجه می شوند می توان رفتاری اسلامی نامید؟
م: به هیچ وجه! به هیچ وجه!! در اسلام فقط کسی که متهم به ارتکاب قتل است را می توان حداکثر تا شش روز بازداشت کرد تا سندیت اتهام او مشخص شود. به دلیل داشتن عقیده و فکر و یا بیان آن عقیده و فکر اسلام به هیچ وجه اجازه چنین برخوردی را نمی‌دهد.
در منابع اهل سنت و همچنین شیعیان احادیث بسیاری وجود دارد که مخالفان به مسجد می رفتند و در مقابل حاکم، نظر مخالف ابراز می‌کردند و در آنجا گفت وگو می شد. هیچ کدام از این احادیث نمی گویند که کسی به خاطر مخالفت با حاکم دستگیر و یا اعدام شده‌است. بحث آزادی عقیده و بیان که در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم آمده است اما متاسفانه به این ها عمل نمی شود.
اتفاقا این امر باعث دین گریزی میان جوانان شده است. اینها می گویند اگر اسلام این است که می خواهد با محاکمه و ضرب و شتم مردم را در دین نگاه دارد، ما این دین را نمی خواهیم.

ش: سخن معروفی می گوید که هر ملتی لایق همان حکومتی است که دارد. آیا لیاقت ملت ایران در حد آقای احمدی نژاد است؟
م: روایاتی از معصومین هم وجود دارد که این گفته را تایید می کنند. اما این به شرطی است که امکان انتخاب آزاد وجود داشته باشد. یعنی مردم در انتخاب خود صددرصد آزاد باشند و چیزی مثل نظارت استصوابی که کاری واقعا ننگین در جمهوری اسلامی است وجود نداشته باشد. علاوه بر آن امکان تبلیغات آزادانه برای کاندیداها وجود داشته باشد. اما الان شما می بینید که با نظارت استصوابی، خلاف قانون اساسی می آیند و انتخابات را دو مرحله می کنند. بعد هم رسانه‌ها طوری محدود می شوند که از میان همان عده‌ای که از صافی نظارت استصوابی گذشته‌اند، فقط یک گروه خاص امکان تبلیغات دارند. الان شاهد این محدودیت ها هستیم که عملا زمینه انتخابات مجلس، در چهار ماه دیگر را آماده می کنند.
تازه خیلی از نظرات است که اصلا نمی توان آنها را مطرح کرد چرا که هر کس آن نظرات را مطرح کند به سرعت انگ و اتهام مخالفت با نظام و توهین به سران نظام و غیره به او می زنند و او را به اشکال مختلف از دور خارج می کنند.

ش: آیا به نظر شما رهبران این نظام تشخیص نمی دهند که با این رفتارها چیزی عاید دولت اسلامی نمی شود و مثال آن هستند که برشاخه نشسته و بن می برند؟
م: نمی دانم شاید این قدرت است که کور می کند. شاید اختیار ندارند. اما اگر [نظر موجود در] همان قولی که من از برادر شهیدم بیان کردم درست باشد پس شاید آن جاسوس‌ها تعلیم دیده‌اند و می‌دانند چگونه از نقطه ضعف‌ها استفاده کنند و از کدام نقاط ضعیف وارد شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ش: به نظر شما چه راهی در مقابل فعالان وجود دارد. شما خود به فشارهای نامعقول و ناموجه اشاره کردید. فعالان چگونه باید عمل کنند تا این وضع تغییر کند؟
م: به نظر من تنها راه تداوم فعالیت است. حکومت دستگیر می کند تا برای دیگران درس عبرت شود اما اگر اعتراضات و طرح مشکلات موجود در شکل سخنرانی، مصاحبه، مقاله و از این قبیل ادامه یابد حکومت می بیند که فعالان کوتاه نمی آیند و شجاعانه مقاومت می‌کنند و این در اتخاذ تصمیم درست توسط حکومت، موثر خواهد بود.

ش: آقای احمد منتظری از شما سپاسگزاریم.

----------------------------------
((1)) مراجعه به صفحه زیرین از تارنمای سازمان ملل متحد در تاریخ 18 اکتبر 2007 صورت گرفته است.
http://www.un.org/ga/60/elect/hrc/iran.pdf
((2)) مراجعه به صفحه زیرین از تارنمای "کاونترپاونچ" در تاریخ 18 اکتبر 2007 صورت گرفته است.
http://www.counterpunch.org/avnery09292007.html
برای ترجمه متن فارسی آن که با نام پس ایران چی؟ به چاپ رسیده، به شهرگان شماره ۹۴۸ به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://shahrgon.com/fa/news/459.html
این گفت وگوی تلفنی در تاریخ 26 مهر 1386 برابر با 18 اکتبر 2007 انجام شده است
لینک این گفت وگو در شهرگان:
http://shahrgon.com/fa/news/474.html

Copyright: gooya.com 2016