یکشنبه 5 اسفند 1386

انتخابات در ايالات متحده: باراک حسين اوباما، کلينتون، مک کين يا حاکابی! خسرو شميرانی، شهرگان

رئيس جمهور بعدی: يک سياه پوست نيمه مسلمان، يک زن،
يک نظامی يا يک کشيش؟


شهرگان - خسرو شميرانی
shemiranie@yahoo.com

از امروز، جمعه ۲۲ فوريه، ۳۳۲ روز ديگر از سروری جرج دبليو بوش در کاخ سفيد باقی مانده است. پس از اينکه، سه شنبه چهارم نوامبر شهروندان آمريکا اجاره نشين جديد ِ اين کاخ ِ قدرت را انتخاب کردند، خانم لورا بوش و آقای رئيس جمهور تا ۱۹ ژانويه ۲۰۰۹ فرصت خواهند داشت تا وسائل خود را بسته بندی، و کاخ سفيد را ترک کنند.
چهل وچهارمين رئيس جمهور امريکا همچون پنجاه وپنج انتخابات گذشته نه به طور مستقيم و توسط تودۀ رای دهنگان، بلکه بر اساس آرای ۵۳۸ عضو کالج انتخاباتی برگزيده می شود.
انتخابات ِ مبنی بر آرای اعضای کالج انتخاباتی، از همان اولين دورۀ پس از جرج واشينگتن (۱۷۸۹) که با کسب صددرصد آرای کالج برگزيده شده بود، در سال ۱۷۹۶ مشکل آفرين شد و در دومين دورۀ پس از واشينگتن، در سال ۱۸۰۰، درد سرهای عملی فراون تری آفريد. اين دردسر ها به تصويب قانون جاری به عنوان دوازدهمين متمم قانون اساسی انجاميد (۱۸۰۴) که گرچه برخی از مشکلات عمده را کاهش داد اما همچنان هر از گاه دردسرساز شده است. برای نمونه آقای جرج دبليو بوش تنها به مدد همين قانون بود که بدون داشتن اکثريت آرای رای دهندگان به کاخ سفيد راه يافت. در انتخابات سال ۲۰۰۰ ال گور دمکرات برنده اکثريت مطلق آرا شد اما نتوانست اکثريت اعضای کالج انتخاباتی را از آن خود کند و به اين ترتيب با حضور نو محافظه کاران در کاخ سفيد، سرنوشت متفاوتی برای ميليو نها آمريکايی و اما همچنين عراقی و افغانی رقم خورد.
گرچه از سال ۲۰۰۰ مخالفت ها با روش انتخاباتی جاری بويژه بالا گرفت، اما امروز همچنان بند ۲ دوازدهمين متمم قانون اساسی آمريکا انتخابات غير مستقيم رياست جمهوری را به رسميت می شناسد.

پيچيدگی انتخابات رياست جمهوری در ايالات متحده به سازوکار طرح شده در قانون اساسی محدود نمی شود. پيش از آغاز مبارزات انتخاباتی در هر دوره، متقاضيان کانديداتوری در دو حزب اصلی برای برگزيده شدن به عنوان کانديدا از سوی حزب خود، با هم رقابت می کنند. طبيعتا شهروندان می توانند مستقل از دو حزب رسمی و به عنوان کانديدای مستقل وارد عرصه انتخابات بشوند که در اين صورت به شرکت در رقابت های درون حزبی نيازی ندارند و نتيجتا از حمايت مالی، انسانی و تبليغاتی حزب برخوردار نخواهند بود. گرچه در تاريخ انتخابات ِ ده ها سال گذشته، ورود هيچ کانديدای مستقلی به کاخ سفيد ثبت نشده است، اما در بسياری از دوره ها، شهروندانی که از توانايی مالی کافی و وافی برخوردار بوده اند به عنوان "مستقل" در رقابت ها حضور پيدا کرده اند.

رقابت های مقدماتی در دو حزب اصلی دمکرات و جمهوری خواه، بر اساس آيين نامه های جداگانۀ اين احزاب صورت می گيرد. در اين رابطه، در مقام مقايسه، مقررات حزب دمکرات نسبت به قواعد حزب جمهوريخواه، از پيچيدگی به مراتب بيشتری برخوردار است. وجه مشترک انتخابات مقدماتی در دو حزب اصلی آمريکا در عين حال همان تفاوت اساسی سيستم آمريکايی و ديگر دمکراسی ها است. در حالی که در غالب دمکراسی ها احزاب و گروه های سياسی کانديداهای خود را در بحث ها و نشست های حزبی انتخاب می کنند، در ايالات متحده انتخابات مقدماتی نيز توسط ارگانهای رسمی دولتی سازمان داده می شود. البته اين سازمان دهی تنها جنبه اجرايی دارد و هيچ قانونی به دولت اجازه نمی دهد تا در انتخاب کانديدای حزب مربوطه اعمال نفوذ کنند.

در روزهای يکم تا چهارم سپتامبر امسال ۲۳۸۰ نماينده برگزيده در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در ايالت های مختلف، در مينه سوتا گرد می آيند و کانديدای قطعی اين حزب را رسما انتخاب می کنند. برای برگزيده شدن به عنوان کانديدای نهايی متقاضی بايد دست کم ۱۱۹۱ رای کسب کند. در حالی که هنوز رقابت های مقدماتی جمهوريخواهان پايان نگرفته است، سناتور جمهوری خواه، جان مک کين از ايالت آريزونا با ۹۲۱ رای، پيش از مايک حاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس – با ۲۴۵ رای – قرار دارد. ميت رومنی که اوايل فوريه حضور خود در رقابت ها را به حالت تعليق درآورد نيز ۲۸۵ يا ۲۸۶ رای را با خود دارد. در حالی که تا چند روز پيش، بويژه بعد از حمايت جرج بوش ِ پدر از جان مک کين می رفت تا اين سناتور جمهوريخواه خود را کانديدای نهايی فرض کند، پس از گزارش مفصل نيويورک تايمز در باره روابط پنهانی وی با خانم ويکی آيسمن، يکی از لابيست های واشينگتن، جايگاه او متزلزل می شود. دوباره حرف از آن است که ميت رومنی احتمالا به صحنه رقابت ها باز خواهد گشت.

جان مک کين کيست؟
جان سيدنی مک کين سوم – جمهوری خواه، در ۲۹ آگوست ۱۹۳۶ در منطقه کانال پاناما بدنيا آمد. در سال ۱۹۵۸ ليسانس علوم را از آکادمی نيروی دريايی دريافت کرد و در سال ۱۹۷۴ کالج ملی جنگ را پشت سر گذاشت. او از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۱ خلبان نيروی دريايی بود. در سال ۱۹۸۶ به عنوان سناتور آريزونا انتخاب شد و از آن پس هر دوره دوباره انتخاب شده است. در سال ۱۹۶۵ با اولين همسر خود ازدواج کرده و پس از جدايی از وی در سال ۱۹۸۰ با خانم سيندی هنزلی ازدواج کرد. هفت فرزند دارد که از ميان آنها دو پسر و يک دختر از سنين خيلی پايين به فرزندخواندگی پذيرفته شده اند. مک کين هنگام جنگ ويتنام اسير شد و پنج سال در اسارت به سر برد. گفته می شود او هنوز از تبعات شکنجه توسط ويت کنگ ها رنج می برد. همچنين گفته می شود که او در هنگام اسارت بارها اقدام به خودکشی کرده بود.

مايک حاکابی کيست؟

مايکل دال حاکابی ۲۴ آگوست ۱۹۵۵ در آرکانزاس بدنيا آمد. در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه مذهبی اواشيتا در رشته هنر و مذهب ليسانس گرفت. در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه جان بروان به دريافت دکترا در رشته مذهبی "نوشته های انسانی" نائل شد. در سال ۱۹۷۴ کشيش شد. او از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ در کليسای ايمانوئل بابتيست کشيش بود. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ فرماندار آرکانزاس بود.
مايک حاکابی در سال ۱۹۷۴ با ژانت مک کين ازدواج کرد. سه پسر و يک دختر دارد.
گرچه از حمايت های مالی گسترده برخوردار نيست اما به دليل سابقه مذهبی واينکه با سقط جنين، ازدواج همجنس گرايان و سخت گيری در قوانين کنترل سلاح مخالف است، در ميان جمهوری خواهان محبوبيت دارد.


در حزب دمکرات، پس از کناره گيری جان ادواردز در ۳۰ ژانويه ۲۰۰۸ دو نفر در ميدان رقابت باقی مانده اند که ورود هر يک از آنها به کاخ سفيد از اهميت تاريخی برخوردار خواهد بود.
نشست ملی حزب دمکرات در ۲۵ تا ۲۸ آگوست ۲۰۰۸ برگزار خواهد شد. در اين نشست ۳۲۵۳ نماينده عادی که از حوزه های خود ماموريت يافته اند تا به يک فرد مشخص رای بدهند، حضور خواهند داشت. علاوه بر اين ۷۹۶ "نماينده عالی" نيز از اعضای اين نشست خواهند بود. "نمايندگان عالی" آزاد هستند برای گزينش کانديدای نهايی دمکرات ها به فرد مورد نظر خودشان رای بدهند. اين ۷۹۶ نفر غالبا افراد رده بالای حزب دمکرات، رئيس جمهور های سابق، نمايندگان کنونی و سابق، فرمانداران و سناتورها هستند.
هيلاری کلينتون به عنوان اولين زن در تاريخ آمريکا دارای شانس جدی برای برنده شدن در انتخابات رياست جمهوری امسال است. پس از هشت سال حضور پر سر وصدايش در کاخ سفيد به عنوان همسر بيل کلينتون، او برای اهل سياست چهره ای آشنا است. در حالی که تا دو – سه ماه پيش وی از ديد بسياری تنها کانديدای جدی دمکرات ها محسوب می شد، ورود باراک اوباما محاسبات را بر هم ريخت. هيلاری کلينتون که شايد ۸ سال خود را برای اين دوره انتخابات آماده کرده بود، امروز در شرايط دشواری قرار دارد. او انتخابات مقدماتی در ۱۰ ايالت و منطقه را به طور پی در پی باخته است و اکنون با ۱۰۳۴ رای از رقيب خود، اوباما (۱۱۹۰ رای)، عقب افتاده است. تجربه ۱۶ سال حضور موفق در واشينگتن از مزايای هيلاری کلينتون محسوب می شود.

اما حضور باراک اوباما نيز تاريخ ساز خواهد بود. در صورت انتخاب، او اولين رئيس جمهور سياه پوست آمريکا خواهد بود. باراک اوباما با ۴۶ سال سن توانسته است ارتباط خوبی با جوانان برقرار کند. او که با شعار "تغيير در واشنگتن" به صحنه آمد، تا کنون موفق شده است سنگر های هيلاری کلينتون را يکی از پس از ديگری تسخير کند. سياه پوستان اولين گروه بودند که به وی پيوستند، سهم او در آرای جوانان روز به روز افزايش يافت و در آخرين انتخابات مقدماتی در ويسکانسن، او توانست سهمی برابر با هيلاری کلينتون از آرای زنان سفيد پوست را از آن خود کند.

هيلاری کلينتون کيست؟

هيلاری ديانا رودهام کلينتون در ۲۶ اکتبر ۱۹۴۷ در شيکاگو بدنيا آمد. در سال ۱۹۶۹ از کالج ولسلی ليسانس گرفت و ۴ سال بعد دکترای حقوق خود را از دانشگاه يل دريافت کرد. سال ۲۰۰۰ به عنوان سناتور نيويورک انتخاب و چهار سال بعد دوباره انتخاب شد. گرچه مزاح آميز به نظرمی رسد اما به واقع تلاش های ناموفق او برای تحقق بيمۀ خدمات درمانی برای همه آمريکايی ها، از برگ های درخشان فعاليت های او هستند.
او در سال ۱۹۷۵ با بيل کلينتون ازدواج کرد و يک دختر دارد. پيش از اينکه به عنوان بانوی اول وارد کاخ سفيد شود به عنوان وکيل دعاوی کار می کرد. هيلاری کلينتون امروز مخالف حضور نيروهای نظامی آمريکا در عراق است و قول می دهد اگر رئيس جمهور شود، طی فقط ۶۰ روز، نيروهای آمريکايی را به خانه باز گرداند اما او به درخواست جرج بوش، برای صدور اجازه حمله به عراق، رای مثبت داد. در رقابت با اوباما اين امر نقطه ضعف او محسوب می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

باراک اوباما کيست؟

باراک حسين اوباما در ۴ آگوست ۱۹۶۱ در هونولولو – هاوايی بدنيا آمد. در سال ۱۹۸۳ ليسانس و در سال ۱۹۹۱ از هاروارد دکترای حقوق گرفت. در سال ۲۰۰۴ برای اولين بار به عنوان سناتور ايالت ايلينوی انتخاب شد. او در سال ۱۹۹۲ با ميشل روبينسون ازدواج کرد و دو دختر دارد. گرچه مسيحی است اما يک ريشه او به قبايل مسلمان در کنيا باز ميگردد.
به شدت مخالف جنگ و حضور ارتش آمريکا در عراق است. شعار او "تغيير در واشنگتن" است که بسياری جوانان سرخورده از روند جاری در عرصه سياست را به خود جلب کرده است. به دليل سياه پوست بودن و تبار مسلمانش، بسياری انتخاب باراک اوباما به عنوان رئيس جمهور را بسيار دشوار می بينند.

بسياری سوال می کنند آيا آمريکا برای يک رئيس جمهور زن و يا يک رئيس جمهور سياه پوست آماده است؟ در روز چهار نوامبر ۲۰۰۸ پاسخ اين سوال را خواهيم يافت.


توضيح: اطلاعات موجود در مطلب بالا از مقالات متعدد روزنامۀ واشينگتن پست و مجله آلمانی اشپيگل در پيوند با انتخابات آمريکا استخراج شده است

لينک نوشتۀ بالا در شهرگان:
http://shahrgon.com/fa/news/1211.html

Copyright: gooya.com 2016