دوشنبه 12 آذر 1386

توضیح فرستاده سوریه به ایران درباره نشست آناپولیس، راديو فردا

فيصل مقداد، قائم مقام وزير امور خارجه سوريه که نمایندگی این کشور در نشست صلح آناپولیس را بر عهده داشت، پيام کتبی بشار اسد را تقدیم رییس جمهوری اسلامی کرد.

اين پيام و ديدار آقای مقداد از ايران پس از آن صورت گرفت که شايعات زیادی درباره سردی روابط ايران و سوريه در پی شرکت نماینده دمشق در کنفرانس صلح آناپوليس به گوش می رسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده است که پیام رييس جمهوری سوريه، در برگيرنده پاره ای توضيحات در مورد تحولات اخير از جمله شرکت سوريه در کنفرانس آناپولیس است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی در ديدار با فرستاده ویژه دمشق، که روز یکشنبه صورت گرفت، روابط دو کشور را «صميمانه، عميق و پايدار» خوانده و گفته است که «دشمنان نمی توانند به روابط اصيل و پايدار اين دو کشور خدشه وارد کنند.»

رييس جمهوری اسلامی ایران درباره کنفرانس آناپوليس گفته است:«طبيعی بود که اين کنفرانس نتيجه روشن و مثبتی نداشته باشد.»

بر اساس گزارش های رسیده، فيصل مقداد نیز در دیدار با محمود احمدی نژاد به ارائه گزارشی از کنفرانس آناپوليس پرداخته و گفت:«روابط سوريه و ايران يک رابطه راهبردی است چرا که بنيانگذاران دو کشور يعنی امام خمينی و حافظ اسد اين روابط مستحکم را پايه ريزی کردند.»

سوريه و کنفرانس آناپوليس

برخی از افراد نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران از شرکت سوریه در نشست صلح آناپولیس که در آمریکا برگزار شد انتقاد کرده و گفتند که «حضور دمشق در این نشست، ایران را غافلگیر کرد.»

سوريه در دقايق آخر تصميم گرفت که در کنفرانس صلح خاورميانه در آناپوليس آمريکا شرکت کند، به اين شرط که بلندی های جولان که از سال ۱۹۶۷ به تصرف اسراييل درآمده، مورد بحث قرار بگيرد.

ديدار احمدی نژاد و فرستاده بلند پايه سوريه، تنها کمتر از يک هفته پس از پايان سفر همين فرستاده در کنفرانس آناپوليس صورت می گيرد.

به نوشته روزنامه فرا منطقه ای الحيات، «هرچند عکس العمل ايران در قبال اين حضور، مستقيم نبود و ايران جهان عرب را به خاطر اين حضور مورد سرزنش قرار داد، اما تظاهراتی که در مقابل سفارت اردن در تهران عليه کنفرانس آناپوليس برگزار شد، به اين نکته بازمی گشت که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در ديدارش از دمشق، سوريه را به شرکت در این کنفرانس ترغيب کرد.»

شيمون پرز، رييس جمهوری اسراييل که پيشتر اشاره کرده بود «پيام ها و تماس های بسيار» بين اسراييل و سوريه رد و بدل شده، از حضور سوريه در کنفرانس استقبال کرد و گفت که «مشارکت معنادار اعراب بخاطر ترس از ايران در منطقه است.»

در جریان کنفرانس آناپوليس، فرستاده ویژه سوریه با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا دست داد که از سوی برخی از صاحبنظران نشانه اندکی از گرم شدن روابط دمشق- واشنگتن است.

فیصل مقداد، فرستاده سوريه در کنفرانس آناپوليس، هفته گذشته از مذاکرات اعلام رضايت کرده بود.

آقای مقداد درباره اين کنفرانس گفته بود:«علی رغم همه مشکلات و اختلاف نظرها در اين کنفرانس، سوريه اميدوار است که مذاکرات گامی در جهت برقراری صلح باشد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ايران هرگز به طور مستقيم به حضور سوريه در کنفرانس صلح آناپوليس اعتراض نکرد، اما اين امر تنش هايی را در روابط دو کشور موجب شد که طی دهه اخير کم سابقه بوده است.

مقامات آمريکايی اميد داشتند که حضور سوريه در کنفرانس آناپوليس نشانه ای باشد از جدا شدن سوريه ازايران و گروه های نظامی حماس و حزب الله که از طرف ايران حمايت می شوند.

کنفرانس آناپولیس

کنفرانس صلح اسراييل و فلسطينيان روز سه شنبه هفته گذشته در شهر آناپوليس ايالت مريلند آمريکا برگزار شد.

نمايندگان بيش از ۴۸ کشور و نهاد بين المللی به اين نشست دعوت شده بودند.

اين نخستين بار طی يک دهه اخير است که نمايندگان ۱۶ کشور اتحاديه عرب با مقام های ارشد اسرائيلی ملاقات کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عربستان سعودی و سوريه، از جمله کشورهايی که اسرائيل را برسميت نشناخته اند، از شرکت کنندگان در اين کنفرانس بودند.

ايالات متحده آمريکا مبتکر و ميزبان اين کنفرانس اعلام کرده بود گفت وگوهای کنفرانس خاورميانه گفت وگوهای نهايی نخواهد بود اما با هدف آغاز دوباره گفت وگوهای نهايی صلح برپا شد.

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا گفته بود، کنفرانس آناپوليس به منظور تشويق اسرائيل و فلسطينان به تلاش برای اجرای نقشه راه صلح برپا می شود .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توضیح فرستاده سوریه به ایران درباره نشست آناپولیس، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016