جمعه 29 تیر 1386

گزارش کامل سفر احمدی نژاد به سوريه، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز پنجشنبه به سوريه رفت و مورد استقبال رسمی رييس جمهور اين کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، رييس‌جمهور کشورمان صبح روز پنج‌شنبه در فرودگاه مهرآباد پيش از سفر به سوريه در جمع خبرنگاران حضور پيدا کرد و به تشريح اهداف سفر خود به کشور سوريه پرداخت.

رييس‌جمهور در ابتدا به روابط خوب ايران و سوريه اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور درحال گسترش است و اميد داريم که اين روابط با انجام اين سفر گسترش بيش‌تری پيدا کند.

او با اشاره به دو سفر پيشين بشار اسد ـ رييس‌جمهور سوريه ـ به ايران گفت: ‌ما نيز به کشور سوريه سفر می‌کنيم تا علاوه بر اين که به سفرهای قبلی ايشان پاسخ داده باشيم، انتخاب مجدد وی به عنوان رييس‌جمهور سوريه را به وی تبريک بگوييم و در مورد مسائل منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو و رايزنی کنيم.

رييس‌جمهور با بيان اين که گسترش اين روابط تاثير مهمی درمسائل منطقه‌يی و جهانی دارد گفت: ما درصدد هستيم که همکاری‌های خود را در سطوح گوناگون گسترش دهيم. ما درصدديم که روابط دو کشور در حوزه‌ی مسائل اقتصادی، بازرگانی، تجاری، سرمايه‌گذاری در صنعت خودرو، آب و نيروگاه را گسترش دهيم و در اين سفر سعی داريم همکاری‌های خود را بيش از گذشته گسترش دهيم.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، در مراسم بدرقه‌ی رييس‌جمهور به سوريه تعدادی از مقامات کشورمان و وزيران از جمله حجت‌الاسلام و المسلمين محمدی گلپايگانی ـ رييس دفتر مقام معظم رهبری ـ و داودی ـ معاون اول رييس‌جمهور ـ حضورداشتند.

رييس جمهوری اسلامی ايران سپس به سمت سوريه پرواز کرد و در دمشق مورد استقبال رسمی رييس جمهور سوريه قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی بشار اسد از دکتر محمود احمدی نژاد در کاخ الشعب دمشق، ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد سپس روسای جمهوری ايران و سوريه از گارد احترام بازديد کردند و مراسم معارفه دو هيات انجام شد.

دکتر محمود احمدی نژاد عصر روز پنج شنبه و پس از مذاکرات مشترک هيات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ايران و سوريه در نشستی خبری گفت: همکاری ها و روابط تهران - دمشق به نفع ملت های منطقه است و هر دو کشور به عنوان جبهه متحد مقابل دشمنان منطقه ايستاده اند .

وی افزود: دشمنان منطقه روبه زوال هستند و دولت های منطقه بدانند که همواره بايد همراه ملتهايشان باشند.

رييس جمهوری اسلامی ايران ضمن تبريک آغاز دومين دوره رياست جمهوری بشار اسد، رای مردم سوريه به آقای اسد را رای به استقامت وعزت دانست و تاکيد کرد: روابط ايران و سوريه بسيار دوستانه ، عميق و پايدار است و هر دو کشور علاقه مند به گسترش روابط با همه کشورهای منطقه براساس احترام متقابل هستند.

دکتر احمدی نژاد همچنين درپاسخ به سوال خبرنگار سوری مبنی بر اينکه "آيا تابستان امسال را با توجه به تحولات اخير آن، تابستان داغی برای منطقه خاورميانه پيش بينی می کنيد" گفت : اميدوارم پيروزی های داغ برای ملت های منطقه خاورميانه در راه باشد زيرا دشمنان منطقه رو به زوال هستند و بدانند که بايد دست از شرارت ها بردارند چون در غير اين صورت در آتش خشم ملت های منطقه خواهند سوخت.

رييس جمهوری اسلامی ايران خاطرنشان کرد: هر دو دولت ديدگاههای مشترکی نسبت به مسائل منطقه دارند و مدافع حقوق ملتهای منطقه و مدافع صلح و امنيت منطقه بر اساس عدالت هستند.

بشار اسد رييس جمهوری سوريه نيز در اين نشست خبری، بيانيه‌ مشترک ايران و سوريه به مناسبت سفر رييس جمهوری اسلامی ايران به دمشق را نشانگر تحولات چشمگير در مناسبات دو کشور در جهت منافع ملتهای خود و منطقه دانست و تصريح کرد: روابط دو کشور در مسيری درست و به شکل قابل ملاحظه‌ ای رو به رشد است و ما به نتايج سفر آقای احمدی نژاد به دمشق و آينده‌ منطقه بسيارخوشبين هستيم.

رييس جمهوری سوريه محور گفت‌وگوها با رييس جمهوری اسلامی ايران را توطئه‌های گسترده‌ ای که عليه خاورميانه درحال شکل‌گيری است، عنوان کرد و گفت: پرداختن به اوضاع عراق به عنوان مساله ای اولويت دار برای منطقه ، تحولات جديد در صحنه‌ فلسطين و راه‌های بازگشت گروه‌های فلسطينی به ميز مذاکرات و چگونگی حفظ ثبات در لبنان از طريق رايزنی ايران و سوريه با کشورهای فعال درخصوص پرونده‌ لبنان از ديگر مسايلی بود که در اين مذاکرات به آنها توجه شد.

بشار اسد بابيان اينکه ما پيوندهای رسمی، ويژه و شخصی گسترده‌ ای با مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی ايران از جمله آقای احمدی نژاد داشته و داريم، خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های مستمری بين سوريه و ايران از ديرباز وجود داشته و از بدو پيروزی انقلاب اسلامی، شاهد گسترش روزافزون روابط بوده ايم.

رييس جمهوری سوريه خاطرنشان کرد:موضوعی که به سفر رييس جمهوری ايران ويژگی خاصی بخشيده، تحولات بسيار در شرايط و عرصه‌ مناسبات بين‌المللی است که به طور شتابان از زمان ديدار قبلی ما درسال گذشته تا امروز، درحال وقوع است و ثابت شده که نگاه هر دو کشور نسبت به رخدادهای منطقه ای و بين المللی صحيح است.

جمهوری اسلامی ايران و سوريه در بيانيه مشترک به مناسبت سفر دکتر محمود احمدی نژاد به دمشق، بر ديدگاه های هماهنگ تهران و دمشق درباره گسترش مناسبات و همکاری های دوجانبه و مهمترين مسايل منطقه ای و بين المللی تاکيد کردند.

به گزارش ايسنا،متن کامل اين بيانيه به شرح ذيل است:

در راستای تحکيم و گسترش روابط برادرانه ميان جمهوری اسلامی ايران و جمهوری عربی سوريه و بمناسبت آغاز دومين دوره رياست دکتر بشار اسد رييس جمهوری عربی سوريه و بنا به دعوت رسمی دکتر بشار اسد رييس جمهوری عربی سوريه، جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران در رأس هیأتی عالی رتبه در تاريخ بيست‌و هشتم تير ماه سال ۱۳۸۶ از جمهوری عربی سوريه ديدار نمود و به دکتر بشار اسد تبريک گفت.

در اين سفر، مقامات دو کشور مهمترين مسايل فی مابين و همچنين تحولات منطقه‌ای را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

طرفين تصريح کردند که ملاقات‌ها در جوی آکنده از دوستی، همکاری سازنده، احترام و تاکيد بر ادامه همکاری ها در زمينه‌های سياسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی ميان دو کشور برگزار شد.

طرفين با ابراز رضايت از سطح روابط عالی سياسی دو کشور بر اهميت تقويت، توسعه و تعميق روابط دوستانه و برادرانه در تمامی زمينه‌ها تاکيد کردند و از گسترش همکاری‌های اقتصادی و فنی دو کشور اظهار خرسندی نموده و ضمن تاکيد بر استفاده بهينه از ظرفيت‌های موجود در دو کشور، خواستار تعميق و توسعه هرچه بيشتر اين روابط گرديدند.

در مورد مسأله خاورميانه، طرفين تداوم سياست‌های اشغالگری و تجاوزات رژيم صهيونيستی را محکوم کردند و جمهوری اسلامی ايران حق ملت سوريه در بازپس گيری سرزمين‌های خود در جولان اشغالی تا خط ژوئن ۱۹۶۷ ميلادی را مورد تاييد قرار داد.

در مورد فلسطين، طرفين تمامی گروه‌های فلسطينی را به گفتگو و رفع اختلافات و حفظ وحدت ملت فلسطينی دعوت و يکبار ديگر حمايت خود را از حقوق مردم فلسطينی در بازگشت به ميهن خود و برپايی دولت مستقل فلسطينی به پايتختی قدس اعلام نمودند.

طرفين استمرار اقدامات رژيم صهيونيستی در هتک حرمت و تهديد مسجد الاقصی و تخريب بخشی از آثار تاريخی با هدف محو هويت عربی و اسلامی آن را محکوم نموند و خواستار تحرک جدی مجامع بين‌المللی جهت متوقف ساختن اقدامات تجاوزکارانه آن رژيم در هتک حرمت اماکن مقدس شدند.

در مورد عراق، طرفين حمايت خود را از دولت عراق، وحدت ملی و سرزمينی اين کشور و حاکميت و استقلال آن به گونه‌ای که متضمن خروج نيروهای اشغالگر از آن گردد و نيز حفظ هويت عربی و اسلامی عراق اعلام داشتند و حمايت خود را از تلاش‌های دولت عراق به منظور تحقق آشتی ملی و مقابله با فتنه گری اعلام کردند و خواستار تمسک هرچه بيشتر ملت عراق به وحدت ملی خود شدند.

در مورد لبنان، طرفين با تاکيد بر ضرورت تقويت گفتگوهای ملی لبنانی، از هرگونه توافق و اجماع نظر همه لبنانی‌ها که ضامن امنيت و استقلال لبنان و سلامت اين کشور است حمايت نمودند و بر حق ملت لبنان در مقاومت در مقابل تجاوزات صهيونيستی روزمره عليه حاکميت اين کشور و باز پس گيری مابقی سرزمين اشغال شده خود تاکيد کردند.

طرفين محافل بين‌المللی مسوول را دعوت به اتخاذ اقدامات لازم جهت جلوگيری از تجاوزات روزانه صهيونيست ها عليه حاکميت لبنان نمودند.

طرفين رهبران جهان اسلام را دعوت به رويارويی با تلاش‌های صورت گرفته به قصد ايجاد فتنه که کليه امت اسلامی را هدف قرار داده کرده و خواهان تلاش مشترک برای ايستادگی در مقابل خطرهايی که جهان اسلام را تهديد می‌کند، شدند.

در مورد فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران طرفين بر حق غير قابل انکار کشورهای عضو معاهده " ان پی تی " جهت استفاده صلح آميز از انرژی هسته‌ای تاکيد کرده و اعلام می‌کنند که هيچ گونه تبعيضی در اعمال اين حق برای کشورهای درحال توسعه بويژه حق جمهوری اسلامی ايران در تملک چرخه سوخت هسته‌ای پذيرفته نيست.

طرفين اعتقاد راسخ دارند که موضوع فعاليت های صلح آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران بايد در آژانس بين المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گيرد.

طرفين ضمن ابراز خشنودی در قبال مذاکرات جاری ايران با آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای بر ضرورت حل و فصل موضوع از راههای ديپلماتيک و مذاکره بدون قيد و شرط تاکيد کردند.

دو کشور اعتقاد راسخ خود را بر ضرورت ايجاد خاورميانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کرده و توجه جامعه جهانی را به تهديد سلاح‌های هسته‌ای رژيم صهيونيستی برای صلح و امنيت منطقه‌ای و بين‌المللی جلب نموده و بر لزوم اقدام فوری نهادهای مسوول بين‌المللی برای مقابله با اين تهديد تاکيد نمودند.

همچنين مذاکرات مشترک هيات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ايران و سوريه عصر روز پنج شنبه به رياست دکتر محمود احمدی نژاد و بشار اسد روسای جمهور دو کشور در دمشق برگزار شد.

روسای جمهوری اسلامی ايران و سوريه پس از حدود نيم ساعت گفتگوی خصوصی ، ضمن بررسی مهمترين مسايل منطقه ای و بين المللی بر گسترش بيش از پيش روابط تهران و دمشق در عرصه های گوناگون تاکيد کردند.

به گزارش ايسنا، دکتر احمدی نژاد در اين مذاکرات گفت: ايران و سوريه دو کشور برادر و متحد بوده، هستند و خواهند بود.

رييس جمهوری اسلامی ايران با ابراز خوشحالی از سفر به سوريه و ديدار با بشار اسد تصريح کرد: روابط ايران و سوريه عميق، پايدار و برادرانه و رو به گسترش است و هر روز که می‌گذرد، در ديدگاه‌های دو کشور اشتراک بيشتری به وجود می‌آيد.

دکتر احمدی نژاد انتخاب بشار اسد به عنوان رييس جمهوری سوريه از سوی مردم اين کشور را تجليل کرد و گفت: رأی مردم سوريه به عزت و پايداری بود و مشخص شد که ايستادگی در مقابل دشمنان خواست ملت سوريه است.

رييس جمهوری اسلامی ايران با بيان اينکه زمان به نفع ايران و سوريه و به ضرر دشمنان می‌گذرد، تاکيد کرد: امروز با تدبير و هماهنگی مقاومت ادامه پيدا می‌کند و مطمئنم که در اين مسير خدا با ملت های منطقه است و دشمنان هم چاره‌ای جز پذيرش حق ملت‌های منطقه نخواهند داشت.

بشار اسد رييس جمهور سوريه نيز در اين مذاکرات، سفر دکتر احمدی نژاد و هیأت همراه وی به سوريه را مايه دلگرمی و خوشحالی ملت و دولت اين کشور دانست و گفت: هرچه به پيش می‌رويم، روابط ايران و سوريه با وضوح بيشتری روبه گسترش است.

رييس جمهور سوريه مسائل مربوط به عراق، فلسطين و لبنان را از جمله محورهای مذاکرات خود با رييس جمهوری اسلامی ايران عنوان کرد و گفت: توسعه همکاری های تهران – دمشق و روابط مردم سوريه و ايران، بهترين نيرو و پشتيبان برای دو کشور است.

رييس جمهور کشورمان در جريان سفر خود به سوريه همچنين در ديدار رمضان عبدالله دبير کل جنبش جهاد اسلامی فلسطين حمايت از مقاومت مردم فلسطين را وظيفه جمهوری اسلامی ايران دانست و بر وحدت گروه های فلسطينی و صبر و تحمل در مقابل فشارها برای دستيابی به پيروزی تاکيد کرد.

احمدی نژاد عصر روز پنجشنبه تصريح کرد: شرايط کنونی فلسطين بسيار حساس است و وقت آن رسيده که با توکل به خداوند و هوشمندانه از کيان اسلام و دين محمدی محافظت شود .

رييس جمهور با بيان اينکه پيروزی های عظيم همواره از دل سختی های بزرگ بيرون می آيد، ملت فلسطين و گروه های مقاومت و جهادی را به تقويت وحدت و همدلی ميان خود فرا خواند.

دکتر احمدی نژاد افزود: جمهوری اسلامی ايران در حمايت از ملت فلسطين از هيچ تلاشی فروگذار نمی کند و آنرا تکليف خود می داند.

رييس جمهور بااشاره به اينکه رژيم صهيونيستی درسال های اخير دچار شکست های بزرگی شده است، تصريح کرد: رژيم غاصب صهيونيستی، هيبت و فلسفه وجودی خود را از دست داده و به همين دليل تلاش می کند هيبت از دست رفته خود را بازيابد و شکست های خود را جبران کند .

دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: همين موضوع هوشياری ملت های منطقه به خصوص مردم فلسطين و لبنان را می طلبد.

رييس جمهور برخی فتنه انگيزی های اخير در فلسطين را نتيجه طرح های رژيم صهيونيستی دانست و گفت: صهيونيست ها برای رسيدن به اهداف خود زمان زيادی ندارند و با عجله می خواهند مسئله فلسطين را از نظر خودشان حل و فصل کنند و آنگاه با فراغ بال به سراغ ديگر توطئه ها در منطقه بروند .

دکتر احمدی نژاد وحدت و همدلی ، صبر و مقاومت را رمز پيروزی جريان مقاومت ملت فلسطين عنوان و تصريح کرد: يک حرکت اسلامی زمانی به پيروزی می رسد که از حداکثر خلوص در راه خدا برخوردار باشد.

رييس جمهور بر تلاش برای تقويت وحدت و همدلی ميان گروه های مبارز فلسطينی تاکيد کرد و گفت : برای پيروزی نيازمند تعداد زيادی نيرو نيستيم بلکه با اخلاص، يکپارچگی و وحدت پيروزی محقق می شود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رمضان عبدالله دبيرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطين نيز در اين ديدار با ارائه گزارشی از آخرين تحولات فلسطين، از جمهوری اسلامی ايران درخواست کرد برای فروکش کردن جنگ داخلی در فلسطين و تقويت جبهه مقاومت اسلامی ، با کمک کشورهای عربی و اسلامی تلاش کند تا به اختلافات موجود در صحنه فلسطين پايان داده شود.

رييس جمهوری اسلامی ايران همچنين پنجشنبه شب در دمشق و در ديدار با خالد مشعل رييس دفتر سياسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطين حماس گفت: مديريت شرايط امروز، نيازمند هوشياری بالای گروه‌های مقاومت است. نياز کنونی فلسطين، وحدت و مقاومت است.

به گزارش ايسنا، احمدی نژاد افزود: شرايط به نفع مومنان و مجاهدان است و دشمنان در وضعيت بدی قرار دارند. ثابت شده که سرزمين قدس و فلسطين تنها با مبارزه و ايمان اسلامی آزاد می‌شود.

وی صحنه‌ امروز فلسطين را تجلی گرايش به اسلام دانست و اظهارداشت: کسی که برای خدا مجاهدت می‌کند، شکست نمی‌خورد، گر چه از شمار کمی برخوردار باشد.عامل پيروزی، ايمان به خداست. تا زمانی که اين ويژگی را حفظ کنيم، از هيچ تهديدی نخواهيم هراسيد.وقت آن رسيده که تمام کسانی که برای خدا قيام کرده اند، با اميد به پيروزی، آن را به پيش ببرند.

احمدی نژاد با تاکيد بر اين که فلسطين نيازمند استمرار فرهنگ مقاومت است، افزود: سراسر فلسطين بايد بسرعت به تبلور جريان مقاومت تبديل شود.

خالد مشعل نيز در اين ديدار، گزارشی از وضعيت فلسطين ارايه داد و گفت:راه حل نهايی فقط پايداری است و ما جنگ سياسی و مقاومت را ادامه خواهيم داد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل سفر احمدی نژاد به سوريه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016