یکشنبه 29 بهمن 1385

مصاحبه مطبوعاتی مشترک احمدی نژاد و بشار اسد، ايسنا

*بشار اسد: کشورهای منطقه در برابر توطئه‌های دشمنان هوشيار باشند
*محمود احمدی‌نژاد: همکاری ايران و سوريه به نفع صلح و امنيت منطقه است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد ظهر روز يکشنبه بعد از برگزاری دور دوم مذاکرات مشترک ايران و سوريه به رياست روسای جمهور دو کشور و بعد از قرائت بيانيه‌ی مشترک در يک مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترک شرکت و در تشريح نتايج اين سفر، آن را موفقيت‌آميز ارزيابی کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) رييس جمهور کشورمان در اين مصاحبه‌ی مطبوعاتی با بيان اين‌که " سفر بشار اسد به تهران گرچه کوتاه بود ولی سفر موفقيت‌آميزی بود" گفت: در اين سفر روسای جمهور و مقامات دو کشور در ارتباط با مسائل مختلف با يکديگر گفت‌وگو و در زمينه‌های مختلف به ديدگاه‌های مشترکی رسيدند.

احمدی‌نژاد در ابتدای اين مصاحبه‌ی مطبوعاتی با ابراز خرسندی و خوشحالی از سفر رييس‌جمهور سوريه به ايران گفت: روابط دو کشور عميق، برادرانه و رو به جلوست.

وی ادامه داد: دو کشور ايران و سوريه قريب به سه دهه است که در بسياری از مسايل منطقه با اتفاق نظر با يکديگر حرکت کرده‌اند و ارتباط اين دو کشور رو به جلو بوده است.

احمدی‌نژاد گفت: ما همواره بر مهمترين مسايل منطقه و جهان اسلام با هم مشورت کرده‌ايم و پشتيبان يکديگر بوده و هستيم.

رييس جمهور با بيان اين‌که " سفر بشار اسد به ايران اين‌بار در شرايط ويژه‌ی منطقه انجام شده است" گفت: در حال حاضر دشمنان ملت‌های منطقه، امت اسلامی و کشورهای عربی از تسلط بر منطقه نااميد شده‌اند و امروز با لشکرکشی و طراحی توطئه‌ها می‌خواهند بين امت اسلامی تفرقه ايجاد کنند. امروز شرايطی را در فلسطين، لبنان، افغانستان و عراق مشاهده می‌کنيم که اين شرايط اهميت رايزنی‌ها و روابط کشورها را بيش از پيش با اهميت کرده است.

وی با بيان اين‌که " کشورهای منطقه بايد برای مقابله با طراحی‌های دشمنان با يکديگر هماهنگ باشند" گفت: برای ايجاد هماهنگی و مقابله با طراحی‌های دشمنان اين رايزنی‌ها و ملاقات‌ها يک امر ضروری است.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين‌که " سفر برادرم بشار اسد به تهران کوتاه اما اين سفر پر بار بود" گفت: اين سفر خوشبختانه نتايج خوبی را در بر داشت که بخش مهمی از اين توافقات مشترک در بيانيه‌ی مشترک دو کشور ايران و سوريه آمده است.

رييس جمهور گفت: دو کشور ايران و سوريه بر وحدت ملت عراق و تماميت ارضی و استقلال دولت عراق تاکيد کرده‌اند و حمايت قاطع خود را از استقرار دولت عراق اعلام نموده‌اند و هر دو کشور معتقدند که راه برون‌رفت از مشکلات عراق تنها به وسيله‌ی حاکميت و حمايت از دولت مردمی عراق صورت می‌گيرد.

وی اظهار داشت: در مورد فلسطين هم در ارتباط با تلاش‌های گروه‌های فلسطينی و دولت فلسطين برای ايجاد وحدت ملی و همچنين استمرار مقاومت تا حاکم شدن آرمان‌ها تاکيد و اعلام شد که از مقاومت و گروه‌های فلسطينی جهت تحقق اين آرمان‌ها حمايت شود.

احمدی‌نژاد همچنين به مساله‌ی لبنان اشاره کرد و گفت: دو کشور در طول اين مذاکرات بر حق ملت لبنان تاکيد کرده و از مقاومت در لبنان برای استقرار حکومت مورد نظر مردم و مقابله با توطئه‌ها حمايت شد.

رييس جمهور گفت: دو کشور تاکيد داشتند که ملت و دولت‌های اسلامی بايد متوجه فتنه‌های دشمنان جهت ايجاد تفرقه بين اقوام و طوايف گوناگون باشند.

وی گفت: ايران و سوريه دو کشور قوی و اثرگذار در معادلات منطقه هستند و هماهنگی و ارتباط اين دو کشور می‌تواند در صحنه‌ی منطقه بسيار تاثيرگذار،موثر و ضمانتی برای حفظ منافع و مقابله با توطئه‌های دشمنان باشد.

احمدی‌نژاد همکاری دو کشور ايران و سوريه را به نفع صلح و امنيت منطقه و در جهت تامين منافع کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: ما تلاش می‌کنيم تا آن‌جا که می‌توانيم با هماهنگی و رايزنی، بسياری از مشکلات را از پيش روی کشورهای منطقه و کشورهای عربی برداريم. ما همه‌ی ملت‌ها را به وحدت، برادری و ايستادگی در برابر طراحی‌های دشمنان دعوت می‌کنيم.

رييس‌جمهور افزود: من بار ديگر تاکيد می‌کنم که سفر آقای بشار اسد به تهران سفر موفقيت‌آميزی بود و ان‌شاءالله توافقات دو کشور برای کل کشورهای منطقه مفيد و موثر باشد. من در اين‌جا برادر بزرگوارم آقای بشار اسد را به خدا می‌سپارم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) بشار اسد رييس جمهور سوريه نيز در اين مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترک اظهار داشت: اين سفر را از مهمترين و موفق‌ترين سفرهايم به جمهوری اسلامی ايران در سال‌های اخير می‌دانم. ما توانسته‌ايم از رهگذر اين امر در ارتباط با مسائل مختلف بحث و گفت‌وگو کنيم و به توافقات خوبی برسيم که شما مقدار قابل ملاحظه‌ای از اين توافقات را در بيانيه‌ی مشترک دو کشور مشاهده کرديد.

وی افزود: اميد داريم که توافقات دو کشور ايران و سوريه تا ماه‌های آتی يا حداکثر تا پايان سال ۲۰۰۷ به تحقق برسد.

به گزارش ايسنا، بشار اسد در ابتدای سخنان خود در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايرانی که از وی پرسيد اين سفر برای شما چه دستاوردهايی داشت؟ اظهار داشت: من می‌توانم اين سفر را از دو جهت تاريخی و محتوايی ارزيابی کنيم ولی به طور کلی بايد بگويم سفرم به تهران سفر موفقيت‌آميزی بود.

بشار اسد ادامه داد: روابط ايران و سوريه يک روابط خوب و رو به جلو است و ما در جهت گسترش اين روابط در طول ساليان اخير کوشيده‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با بيان اين‌که "ما در جهت اجرايی کردن توافقات خود مصمم هستيم" گفت: در حال حاضر جهان اسلام بايد هوشيار باشد؛ چراکه دشمنان درصددند که با فتنه و طراحی فتنه‌ها در بين کشورهای اسلامی و منطقه اختلاف و تفرقه ايجاد کنند.

رييس جمهور سوريه، با بيان اين‌که " دولت‌های اسلامی و منطقه بايد بکوشند که حيله‌ها و ترفندهای دشمنان را با ناکامی و شکست روبرو کنند" گفت: اگر طراحی‌های آخر آن‌ها به ناکامی کشيده شود تمام طراح‌های آن‌ها شکست خواهد خورد و اين نيازمند هوشياری کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: دشمنان با طراحی‌های گوناگون در جهت ايجاد تفرقه تلاش می‌کنند.آنان می‌خواهند ملت‌ها و کشورهای منطقه را از تاريخ و هويت خود جدا و دور کنند و مبارزه با اين توطئه نيازمند هوشياری تمام ملت‌هاست. آن‌ها دوست ندارند که بين ملت‌های منطقه وحدت و همدلی وجود داشته باشد و به دنبال گسست همبستگی بين کشورهای اسلامی و منطقه هستند و در ذهن خود چنين توطئه‌هايی را طراحی می‌کنند و ما بايد اين توطئه‌ها را با شکست مواجه کنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، در مراسم بدرقه‌ی بشار اسد رييس جمهور سوريه؛ وزير امور خارجه، معاون اول رييس جمهور و وزير مسکن و شهرسازی حضور داشتند.

بشار اسد با بدرقه‌ی وزير مسکن و شهرسازی در فرودگاه مهرآباد تهران را به قصد دمشق ترک خواهد کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه مطبوعاتی مشترک احمدی نژاد و بشار اسد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016