یکشنبه 18 آذر 1386

وزيرعلوم: دانشجويان پياده نظام گروه‌های سياسی نشوند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوری با تأکيد بر تعامل مسوولان دانشگاه و دانشجويان، گفت: مسوولان دانشگاه در دانشکده‌ها حضور پيدا کنند تا دانشجويان بتوانند با اساتيد و مسوولان به طور حضوری درددل کنند و انتظارات را بگويند، اين اقدامات می‌تواند به ارتقای فضای معنوی و نشاط در دانشگاه‌ها کمک کند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمد مهدی زاهدی در دومين سفر استانی هيات دولت به استان ايلام در جمع اعضای تشکل‌ها و نهادهای دانشجويی دانشگاه ايلام ضمن گراميداشت شهدای دانشجو، اظهار کرد: شهدای ۱۶ آذر استکبارستيزی و عدالتخواهی و دفاع از محرومان و مستضعفان را جزء آرمان‌خواهی خود تلقی کردند و برای آن به شهادت رسيدند. جوانان ما بايد پويندگان راه آنها باشند؛ چراکه استحکام انقلاب ما به جنبش‌های دانشجويی نياز دارد.

وی با درخواست از دانشجويان برای مطالبه آرمان‌خواهی اسلامی، گفت: آرمان‌خواهی اسلامی ابعاد مختلفی مانند معنويت‌خواهی، ظلم ستيزی، مبارزه با استکبار، عدالت‌خواهی و کمک به محرومان و مستضعفان دارد که بايد جزء اهداف جنبش دانشجويی باشد و دانشجويان و مسوولان نبايد از آرمان‌خواهی جنبش دانشجويی فاصله بگيرند.

به گفته وی، تبادل اطلاعات و گفتمان دو طرفه بر جنبه‌های روحی و روانی دانشجويان تاثير زيادی دارد و بايد ارتباط مسوولان با دانشجويان وسيع باشد.

وزير علوم در مورد رويکرد وزارت علوم در خصوص انجمن‌های علمی دانشجويی گفت : انجمن‌های علمی دانشجويی در دانشگاه‌ها بايد توسعه پيدا کنند و رويکرد ما در دانشگاهها بايد علمی باشد، بنابراين تقويت انجمن‌های علمی دانشجويی، گفتمان علمی را سرلوحه کار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد و در اين راستا حمايت از انجمن‌های علمی دانشجويی جزء خواسته های وزارت علوم از مسوولان دانشگاه‌ها است.

زاهدی در خصوص فعاليت سياسی دانشجويان، تصريح کرد: اعتقادم بر اين است که دانشجويان بايد حتما در مسائل سياسی حضور داشته باشند و با تمام وجود از اين اصل دفاع می‌کنيم و معتقديم که دانشگاه بايد در کشور جريان سازی سياسی کند و هدای‌تهای سياسی بايد در دست دانشگاه باشد، در عين حال اعتقاد داريم که دانشگاه نبايد خانه احزاب باشد و دانشجويان ما نبايد به عنوان پياده نظام گروه‌های سياسی عمل کنند.

وزير علوم با بيان اينکه از تشکل‌های سياسی با هر طيف فکری در چارچوب آئين نامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی حمايت می‌شود، افزود : همه سلايق دانشجويان در انجمن‌های علمی دانشجويی و تشکل‌های سياسی خلاصه نمی‌شوند، بلکه دانشجويانی نيز گرايش به فعاليت‌های فرهنگی دارند، بنابراين به کانون‌های فرهنگی دانشجويی نيز بايد توجه کرد.

زاهدی در خصوص فعاليت‌های شوراهای صنفی دانشجويان تأکيد کرد: ما معتقديم شورای صنفی بايد وجود داشته باشد، اما توقع داريم که واقعا صنفی کار کنند. از شورای صنفی توقع سياسی کاری نداريم، ‌بلکه بايد بحث‌های صنفی دانشجويی را پيگيری کنند و نمی‌توانند و نبايد که بخواهند نقش يک تشکل سياسی را بازی کنند.

وی افزود: اگر شوراهای صنفی فعاليت‌های خود را در چارچوب مطالبات صنفی دنبال کنند، هيچ رييس دانشگاهی نمی‌تواند با آنها برخورد کند و اگر در دانشگاهی ببينيم که برخوردی صورت گرفته است، با مسوولان مربوطه برخورد خواهيم کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير علوم با تأکيد بر اينکه برنامه ريزی وزارت علوم بايد به سمت و سوی شاگرد پروری برود، خاطرنشان کرد : شاگرد پروری ابعاد مختلفی دارد، بايد دانشجويان را طوری تربيت کنيم که علاوه بر مجهز شدن به يک علم خاص بتوانند آن را با معنويت همراه کنند. بايد کار زيادی برای جمع شدن علم و دين و معنويت با يکديگر صورت گيرد. يکی از محورهای جدی در آئين نامه ارتقای اعضای هيات علمی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده، بحث شاگرد پروری است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به جمع حاضر در جلسه،‌ خاطرنشان کرد: اين جمع نشان می‌دهد که فضای دانشگاه‌ها فضای پرنشاطی شده است و طيف وسيعی از دانشجويان به صحنه آمده‌اند و فعاليتهای دانشجويی که در گذشته همواره منحصر به يک گروه خاص بود، دچار تنوع شده است و وزارت علوم در کل علاقمند است که همه دانشجويان را درگير کار کند.

وزير علوم در پايان تاکيد کرد: ما در وزارت علوم استراتژی فرهنگی داريم و استراتژی ما تحت عنوان دانشگاه تمدن ساز ايرانی اسلامی است، بحث ما يک بحث جهانی است و می‌خواهيم تمدن‌سازی کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزيرعلوم: دانشجويان پياده نظام گروه‌های سياسی نشوند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016