دوشنبه 19 آذر 1386

گزارش خبرنامه اميرکبير از "تجمع برای صلح و حقوق بشر" در شاهرود به مناسبت روز دانشجو

خبرنامه امیرکبیر: در ادامه برگزاری مراسم پاسداشت ۱۶ آذر در دانشگاه های مختلف، انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شاهرود یکشنبه ۱۸ آذر مراسم روز دانشجو را با محوریت صلح خواهی و اعتراض به برخوردهای گسترده در سطح دانشگاه با عنوان «تجمع برای صلح و حقوق بشر» با حضور بیش از ۵۰۰ تن دانشجو برگزار کرد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این مراسم که با خواندن سرود یار دبستانی و قرائت پیام کانون مدافعان حقوق بشر و ابراهیم یزدی آغاز شد، مصطفی تاج زاده، عضو جبهه مشارکت، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، هرمیداس باوند، سخنگوی جبهه ملی، و حنیف یزدانی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نیز به صورت تلفنی سخنرانی کردند.

این مراسم در حالی برگزار شد که ساعتی قبل از مراسم، حراست دانشگاه شاهرود از ورود علی قلی زاده، سخنگوی انجمن اسلامی شاهرود، به دانشگاه ممانعت کرده و اعلام کرد که وی ممنوع الورود است. علی رغم این رفتار حراست دانشگاه، علی قلی زاده موفق به ورود به دانشگاه شد.

در اقدامی دیگر مسئولان دانشگاه در همکاری با نهاد های امنیتی شاهرود در طول زمان برپایی مراسم اقدام به ایجاد اختلال مخابراتی در تمامی تلفن های همراه ((IR-TCI در دانشگاه شاهرود و مناطق اطراف آن نمودند که به رغم آن دانشجویان با استفاده از شبکه های دیگر تلفن همراه، به سختی موفق به برقراری ارتباط با سخنرانان خویش شدند.

دانشجویان در این مراسم با سر دادن شعار«دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» خواستار آزادی بدون قید و شرط دانشجویان بازداشت شده دفتر تحکیم وحدت و دانشگاه امیرکبیر و همچنین دانشجویان بازداشت شده طیف چپ در هفته ی گذشته و دیگر دانشجویان در بند شدند.

همچنین دانشجویان دانشگاه شاهرود با در دست داشتن پلاکارد هایی خواستار لغو احکام محرومیت از تحصیل صادره برای دانشجویان این دانشگاه شدند. در این تجمع دانشجویان برای پاسداشت یاد دانشجویان زندانی بازوبند های مشکی رنگ که روی آن شعار «دانشگاه سنگر آزادی است» نوشته شده یود، بر بازوان خویش بسته بودند.

اما دغدغه ی اصلی دانشجویان که محور اصلی سخنرانی این مراسم را تشکیل می داد، نگرانی از وقوع جنگ علیه ایران، مخالفت با جنگ افروزی و جنگ افروزان داخل و خارج کشور بود و به همین سبب دانشجویان عنوان «تجمع برای صلح و حقوق بشر» با شعار «جنگ نه، صلح و حقوق بشر آری» را برای مراسم خویش برگزیدند.

در این مراسم علی قلی زاده سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود که با حکم ۲ ترم محرومیت از تحصیل مواجه شده است مراسم را با آیه «یا ایها الذین آمنوا ادخلو فی السلم کافتة» آغاز کرد و مسئله ی خطر جنگ احتمالی علیه ایران، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و صلح خواهی را دغدغه ی اصلی دانشجویان دانست و در ادامه خطاب به وزیر علوم که دانشجویان انجمنی را «فرزندان خود» خوانده بود افزود: «جناب آقای زاهدی، پدری که حکم انحلال و تعلیق بیش از ۴۵ تشکل مستقل دانشجویی، ۱۳۰ مورد حکم محرومیت از تحصیل، ۴۰۰ نشریه ی توقیف شده، بیش از ۱۲۰ مورد بازداشت دانشجویان و بیش از ۱۰۰۰ مورد احضار به کمیته ی انضباطی تنها در کمتر از ۲ سال را به همراه دارد، نمی خواهیم. این پدری ارزانی طرفدارانتان!». وی همچنین با اشاره به اهدای جایزه ی منتقد برتر توسط دولت اضافه کرد: «البته در شرایطی که منتقدان در دانشگاه و جامعه بازداشت شده و با احکام محرومیت از تحصیل و غیره مواجه می گردند، باید جایزه ی منتقد برتر به حسین شریعتمداری و کاظم انبارلوئی تقدیم گردد».

وی با اشاره به بازداشت دانشجویان چپگرای دانشگاه های تهران در هفته ی گذشته عنوان کرد: «در مقام دفاع از حقوق شهروندی و بدون توجه به نوع نگرش این دانشجویان، این برخوردها را محکوم می کنیم و خواستار آزادی هرچه سریعتر این دانشجویان و احسان منصوری، مجید توکلی، احمد قصابان، علی عزیزی، علی نیکو نسبتی، سعید حبیبی و همه ی دانشجویان بازداشت شده اقوام و اقلیت ها می باشیم». وی در پایان در دفاع از آزادی عقیده و برگزاری مراسمات مذهبی و محکومیت برخورد های عقیدتی خصوصا با دراویش و اهل سنت افزود: «روزگار غریبی است، نه تنها عشق، که خدا را نیز در پستوی خانه نهان باید کرد».

در ادامه ی مراسم، پیام اختصاصی کانون مدافعان حقوق بشر به این تجمع به شرح زیر قرائت شد:

«نیک می دانید کشور عزیزمان ایران دوران حساس و پرخطری را پشت سر می گذارد و این روزها هر ایرانی دلسوز به وطن وهموطن خویش، نگران این وضعیت و آینده است. پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، شاهد صدور ۲ قطعنامه علیه ایران و شروع تحریم ها بوده ایم که اثرات زیانبار و نگران کننده آن ملموس و آشکار گشته است. از سوی دیگر برخی کشورها بر طبل جنگ کوبیده و ایران را در آستانه تحریم بزرگتر قرار داده و با تحلیل ها و پیام هایشان آوای شوم جنگ را سر داده اند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ کانون مدافعان حقوق بشر همگام با هر فرد یا جریان صلح دوست و صلح طلب بویژه دانشجویان پرتلاش و سخت کوش و در کنار تک تک ایرانیان آزادیخواه تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ و تهدید صلح را آغاز نموده و دست تک تک انسان های آزادیخواه و آشتی جوی و شما دانشجویان فرهیخته را به گرمی می فشارد تا شاهد صلحی پایدار- که حقوق انسانی ومدنی همگان را در کشوری آباد و مستقل تضمین نماید - باشد. بدیهی است که هر تجاوز و هرگونه حرکت نظامی علیه کشور عزیزمان و هراقدامی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران که بهانه به دست نیروی های بیگانه داده و زمینه جنگ را فراهم سازد، محکوم بوده و همگان در انتظار اقدامی عاجل جهت رفع تهدیدها می باشیم».

پس از قرائت پیام کانون مدافعان حقوق بشر، پیام ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزدی، قرائت شد. متن پیام قرائت شده این چنین بود:

«۱- جنگ ها ویرانگر و شوم هستند. حتی جنگ های عادلانه گزینه مطلوب ملت ها نمی باشند. هنگامی که دفع یک ظلم و ستم، و یک شر پرهزینه از راه های سیاسی غیر ممکن و جنگ گزینه اجتناب ناپذیری می گردد، قبول و تن در دادن به جنگ یک گزینش آزادانه نیست. زیرا حتی جنگ های عادلانه هم جز خون و خرابی و از بین بردن نسل و سرزمین حاصلی ندارند .

۲- خاورمیانه یکی از متلاطم ترین و پر آشوب ترین مناطق جهان است . در طی ۵۰ سال گذشته جنگ های متعدد و مکرر مردم این منطقه نفت خیز را به خاک و خون کشیده است در حالی که این جنگ ها کمترین سودی برای مردم نداشته ، و هزینه های انسانی و مالی فراوانی را به کشور های منطقه تحمیل کرده است ، برای کشورهای قدرتمند جهان و تولید کنندگان سلاح های جنگی سود سرشاری را به دنبال داشته است . جنگ اول خلیج فارس - جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، به گزارش جانشین فرمانده کل قوا در آن زمان ایران ، بیش از هزار میلیارد دلار برای ایران خسارت بر جای گذاشته است . این در حالی است که کل در آمد ایران و عراق از محل صادرات نفت ، از زمان کشف ، بهره برداری و فروش نفت تا سال پایان جنگ برابر با ۳۱۰ میلیارد دلار بوده است . دو ملت ، هنوز هم نتوانسته اند پیامد های جنگ تحمیلی را جبران نماید . جنگ دوم خلیج فارس ، در پی حمله صدام به کویت ، از یک طرف میلیارد ها دلار ذخایر ارزی کشورهای نفت خیز منطقه را از بین برد و از طرف دیگر به بهانه تهدید های عراق، سازندگان سلاح های جنگی از فروش فرآورده های خود به کشور های عربی ، میلیارد ها دلار سود بردند .

۳- مردم بسیاری از کشورها جهان ، از هر قشر و گروهی ، با گرایش های متنوع سیاسی ، عقیدتی ، و دینی با احساس نگرانی از جنگ ، به ابراز مخالفت با آن پرداخته اند . صدها هزار مردم عادی در خیابان ها به تظاهرات پرداخته اند و حکومت های خود را از توسل به جنگ در جهت حل مسائل و اختلافات ملی یا بین المللی بر حذر داشته اند . اکنون در حالی که جغد جنگ بر ویرانه های دو کشور همسایه ما افغانستان و عراق ترانه وحشت و نابودی را می سراید ، صدای ناقوس جنگ جدیدی علیه ایران شنیده می شود . اگر چه برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی و دیپلماسی ظاهراً خطر فوری جنگ را کاهش داده است اما نمی توان وقوع احتمالی ان را نادیده گرفت. هیچ ایرانی علاقه مند و متعهد به منافع و مصالح ملی و تمامیت ارضی کشورمان نمی تواند و نباید نسبت به احتمال جنگ بی تفاوت باشد. بسیاری از ایرانیان وطن خواه ، در داخل و خارج کشور نیز با احساس نگرانی از وقوع جنگ به ابراز مخالفت با آن برخاسته اند . باید دست به دست هم بدهیم ، از یک طرف به قدرت های بزرگ جهانی ، که بر حل مشکلات و اختلافات با ایران بر طبل جنگ می کوبند ، هشدار بدهیم و مخالفت ملت ایران را با جنگ ، فریاد بزنیم . و از طرف دیگر از مسئولان کشورمان بخواهیم از موضع گیری های تحریک آمیز علیه کشورهای دیگر و تشدید تشنجات خود داری ورزند ، و در سیاست های کلان ملی نیز ، اصل را بر بهبود روابط با سایر کشورها قرار بدهند و پیش گیری از حملات احتمالی را بر ادامه هر برنامه دیگری مقدم بدارند . در خاتمه برای دانشجویان عزیز ، در شرایطی که تحت فشار قرار دارند صبر و استقامت و در ادامه خدمات صادقانه به مردم و هم میهنان را آرزو می نمایم ».

مصطفی تاج زاده، عضو حزب مشارکت، به عنوان اولین سخنران این برنامه با بیان این نکته که دوست داشت به صورت حضوری در این جمع حاضر باشد و با تبریک روز دانشجو اعلام داشت: «ماهیت ۱۶ آذر تنها اعتراض به شرایط سخت داخلی نبود و تا هنگامی که دو خطر داخلی و خارجی وجود دارد ، باید بر روی هر دوی آن تمرکز کرد.» معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی وظیفه ی دانشجویان را تحقق بخشیدن به مطالبات مردم ایران دانست و خاطر نشان کرد:« تلاش در راه استقلال، آزادی و پیشرفت کشور و همچنین دموکراسی و صلح و دفاع از حقوق شهروندان وظیفه ی ملی ماست.» این عضو سازمان مجاهدین انقلاب در پایان پیام تلفنی خود به دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود عنوان داشت: «دموکراسی و صلح دو روی یک سکه هستند و در هنگامه ای که صلح برقرار شود دموکراسی نیز به همراه آن می آید و اگر فضای نظامی ، صلح را تهدید کند از دموکراسی و حقوق بشر نیز فاصله می گیریم.»

در ادامه ی این مراسم دکتر هرمیداس باوند، سخنگوی جبهه ی ملی، مسلک ایرانیان را الهام گرفته از کوروش کبیر هخامنشی و ایرانیان را رهرو دموکراسی و حقوق بشر او دانست. این عضو فعال ملی، ۱۶ آذر را به عنوان روزی برای نیل دانشجویان به آزادی خطاب کرد و با تاکید بر گرامی داشتن آن اعلام کرد: «دست شما را در تلاش جهت تحقق دموکراسی ، صلح ، حقوق بشر و آزادی به گرمی می فشارم.»

حسین مرعشی از اعضای حزب کارگزاران که سومین مهمان تلفنی این مراسم بود، در سخنان کوتاه خود ضمن تبریک روز دانشجو و محکوم کردن برخورد های گسترده با دانشجویان، آرزو کرد هر چه زودتر به سوء مدیریت ها پایان داده شود و به ایران کمک کنیم تا از شرایط خطرناک و فوق العاده کنونی رها شود.

آخرین مهمان تلفنی روز دانشجو در دانشگاه شاهرود حنیف یزدانی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، بود. وی یکی از دلایل اصلی تجمعات دانشجویی را اعتراض به سیاست های آتش افروزان خارجی و داخلی اعلام کرد و در ادامه افزود: «۱۶ آذر آنگونه که برخی تلاش می کنند آن را تنها نماد اعتراضات ضد امپریالیستی نشان دهند ، نبوده بلکه فاکتور اصلی آن اعتراض به استبداد داخلی بوده است.» یزدانی با اعلام حمایت از دانشجویان پلی تکنیکی در زندان ، مخالفت و اعتراض خود به بازداشت های گسترده ی دانشجویان طیف چپ در هفته ی گذشته را اعلام کرد. حنیف یزدانی کلام خود را با این امید واری به پایان رساند که: « صدای صلح خواهی دانشجویان به گوش همگان برسد».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این تجمع، دانشجویان پلاکارد هایی با مضامین «احکام کمیته ی انضباطی را لغو کنید»،«NO WAR» ، «استبداد داخلی و دخالت خارجی محکوم است»، «نه به جنگ، آری به صلح و حقوق بشر»، «یاران دبستانی مارا آزاد کنید»، «اوین دانشجو می پذیرد»، «اینجا پادگان نیست» و… در دست داشتند.

دانشجویان دانشگاه شاهرود همچنین در این تجمع عکس هایی از دانشجویان زندانی و بازداشت شده دانشگاه امیر کبیر و دفتر تحکیم و دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه شاهرود را به همراه داشتند. در انتهای این مراسم دانشجویان عضو انجمن اسلامی اعلام داشتند تا زمان لغو احکام غیر انسانی محرومیت از تحصیل و بازگشایی مجدد انجمن اسلامی و حصول استقلال دانشگاه، دانشجویان از حق قانونی خود، حق تشکیل تجمعات، استفاده خواهند کرد و دست از اعتراض خویش نخواهند کشید.

این مراسم که با حضور گسترده ی نیرو های حراست همراه بود، با قرائت قطعنامه ی پایانی و خواندن سرود یار دبستانی توسط دانشجویان، به آرامی و بدون هرگونه تنشی به پایان رسید.

Copyright: gooya.com 2016