چهارشنبه 17 بهمن 1386

ابراز نگرانی روسيه از پرتاب موشک ايرانی به فضا، بی بی سی

معاون وزيرخارجه روسيه پرتاب موشک ايرانی به فضا را مايه سوء ظن بيشتر نسبت به برنامه اتمی ايران دانسته است.

اين موشک که کاوشگر - ۱ نام دارد، روز دوشنبه گذشته طی مراسمی با حضور رئيس جمهور ايران بسوی فضا پرتاب شد.

ايران هدف از پرتاب اين موشک را شناسايی محيط پروازی برای حمل نخستين ماهواره تحقيقاتی ايران به فضا اعلام و تأکيد کرده که پرتاب کاوشگر - ۱ بسوی فضا صرفاً جنبه علمی و تحقيقاتی دارد.

اما آلکساندر لاسيوکف، معاون وزارت خارجه روسيه به خبرگزاری روسی ايتارتاس گفته که موشکهای دوربرد از ملزومات سلاحهای اتمی اند و پرتاب چنين موشکهايی به فضا نگرانی در مورد دستيابی ايران به سلاح اتمی را افزايش می دهد.

به گفته آقای لاسيوکف، پرتاب موشک ايرانی بسوی فضا موجبات نگرانی روسيه و ديگر کشورها را فراهم آورده است.

در همان روزی که ايران دست به پرتاب کاوشگر - ۱ بسوی فضا زد نيز آمريکا اعلام کرد که اين اقدام تنها به انزوای بيشتر ايران در صحنه بين المللی منجر می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا پرتاب کاوشگر - ۱ بسوی فضا را در راستای تلاش ايران برای توليد موشکهای دوربرد ارزيابی کرد که می تواند در دستيابی ايران به سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد.

اين در حالی است که ايران همواره تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی را رد و تأکيد کرده که تنها به دنبال کاربرد صلح آميز انرژی اتمی است.

ايران قصد دارد ماهواره ای تحقيقاتی به نام اميد در فضا مستقر کند و به جمع کشورهای دارای فناوری فضائی بپيوندد.

پرتاب کاوشگر - ۱ بسوی فضا که در بيابانهای استان سمنان در شرق ايران انجام گرفت با تبليغات فراوان رسانه های دولتی و مقامات حکومتی ايران همراه بود.

ايران اعلام کرده که موشک کاوشگر - ۱ و همچنين ماهواره اميد و پايگاه کنترل اين ماهواره و موشک حامل آن به دست متخصصان ايرانی ساخته شده و ايران را به يازدهمين کشوری تبديل کرده که امکان ارسال ماهواره به فضا را يافته است.

در مراسم پرتاب کاوشگر - ۱ بسوی فضا، علاوه بر رئيس جمهور، جمعی از نمايندگان مجلس، وزيران دفاع، دادگستری، علوم، تحقيقات فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات، رئيس سازمان ملی جوانان و رئيس ستاد مشترک ارتش نيز حضور داشتند.

اين مراسم در روزهای موسوم به دهه فجر برگزار شد که هرساله به يادبود ده روز بين ورود آيت الله خمينی به ايران در اول فوريه ۱۹۷۹ (دوازدهم بهمن ۱۳۵۷) تا سقوط رژيم سلطنتی در يازدهم (۲۲ بهمن) در اين کشور گرامی داشته می شود.

ارسال ماهواره به فضا از پيش از انقلاب در دستور کار دولت ايران بوده و در اوائل سال ۲۰۰۳، معاون فن آوری وزارت علوم اعلام کرد که ماهواره ای به نام مصباح به دست کارشناسان ايرانی ساخته شده و تا دو سال ديگر به فضا پرتاب خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در سال ۲۰۰۵ گزارش شد که وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، قراردادی با شرکت روسی آويا اکسپورت برای ساخت و پرتاب ماهواره ای به نام زهره به فضا امضا کرده و قرار است اين ماهواره تا دو يا سه سال ديگر به فضا پرتاب شود.

امضای اين قرارداد بحث هايی را درباره اقتصادی بودن پرتاب ماهواره ای با ظرفيت بالا درميان کارشناسان در پی آورد و همچنين برخی نمايندگان وقت مجلس نسبت به توانايی فنی شرکت روسی طرف قرارداد ابراز ترديد کردند.

معلوم نيست که آيا ماهواره اميد که مقامات ايرانی از ارسال قريب الوقوع آن به فضا صحبت می کنند با قرارداد ساخت و پرتاب ماهواره زهره توسط شرکت روسی ارتباط دارد يا نه.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراز نگرانی روسيه از پرتاب موشک ايرانی به فضا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016