پنجشنبه 18 بهمن 1386

ديده بان حقوق بشر: به سنگسار، اين مجازات ظالمانه و غيرانسانی در ايران پايان دهيد

ايران: قوه قضائيه بايد مانع از سنگسارهای قريب الوقوع شود
احکام را لغو کنيد، به اين مجازات ظالمانه و غيرانسانی پايان دهيد


نيويورک،۶ فوريه ۲۰۰۸ - ديده بان حقوق بشر امروز گفت آيت الله محمود شاهرودی رئيس قوه قضائيه ايران بايد به سرعت احکام سنگسار سه نفر به جرم زنا را لغو کند. دو خواهر از شهريار تهران و نيز يک مرد از شهر ساری استان مازندران که موارد جداگانه ای هستند، در خطر قريب الوقوع اعدام قرار دارند.


جو استورک معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر گفت: "حکومت ايران قرار است سه تن از شهروندان خود را به شيوه ای بی رحمانه اعدام کند." وی افزود: "قوه قضائيه بايد هم اکنون دست به اقدامی بزند و يکبار برای هميشه بر اين نوع مجازات غيرانسانی پايان بزند."

مسئولين در فوريه ۲۰۰۷ دو خواهر بنام های زهره کبيری ۲۷ ساله و آذر کبيری ۲۸ ساله را به اتهام "روابط نامشروع" و با استناد به اظهارات شوهر يکی از آنها دستگير کردند. بر اساس قانون مجازات اسلامی ايران، روابط "غير اخلاقی" از جمله رابطه بين زن و مردی که با هم ازدواج نکرده اند ممکن است مشمول مجازات کيفری بشود. شعبه ۱۲۸ دادگاه عمومی شهر کرج يک ماه پس از دستگيری اين دو خواهر آنها را به ۹۹ ضربه شلاق محکوم کرد.

شش ماه پس از آنکه مقام های مسئول اين احکام را اجرا کردند، شوهر يکی از اين خواهران اتهام های ديگری عليه آنها مطرح کرد که به تشکيل دادگاه دوم منجر شد. در اين دادگاه اتهام های جدی تری در زمينه زنا عليه اين دو طرح شد. شعبه ۸۰ دادگاه کيفری کرج در استان تهران اين دو خواهر را سپس به مرگ محکوم کرد و نحوه اجرای آن را سنگسار تعيين نمود. ديوانعالی کشور نيز اين حکم را تاييد کرده و اجرای آن ممکن است در هر لحظه صورت گيرد.

قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام برای زنا و نيز سنگسار محکومين به اين جرم را مجاز می داند. سنگسار به معنای پرتاب سنگ به فرد مجرم است، بطوريکه تا کمر (اگر فرد مجرم مرد است) و يا تا سينه او (اگر فرد مجرم زن است) در سنگ فرو رود، تا جائيکه وی از صدمات وارد شده جان دهد.

جابر صولتی، وکيل اين دو خواهر، به ديده بان حقوق بشر گفته است از آنجا که ديوانعالی کشور اين حکم را تاييد کرده، تنها دخالت عاليترين مقام قضايی، آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، می تواند مانع از اجرا حکم سنگسار شود.

عبد الله فريور۴۹ ساله نيز با مجازات سنگسار روبروست. در دسامبر ۲۰۰۶، مسئولين در شهر ساری فريور را به اتهام زنا دستگير کردند. ديوانعالی نيز اين حکم را تاييد کرده است. بر اساس اظهارات خانواده فريور که توسط رسانه ها منتشر شده، مقام های محلی هفته پيش به آنها گفته اند که اين حکم بزودی اجرا می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ديده بان حقوق بشر با مجازات اعدام تحت هر شرايطی مخالف است. زيرا اين مجازات ماهيتی ظالمانه، غيرانسانی و غيرقابل برگشت دارد. ايران عضو پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی است. در ماده ۶ اين پيمان آمده "در کشورهايی که مجازات اعدام لغو نشده، حکم مرگ ممکن است تنها برای جدی ترين جرائم تحميل شود." اعدام افراد برای جرائمی غير از "جرايم عمدی که مرگبار هستند و يا عواقب بسيار وخيم ديگری در پی دارند،" ناقض اين پيمان است. اعدام افرادی که مرتکب زنا شده اند نيز در اين دسته جای می گيرد. بر اساس ماده ۷ اين پيمان، "هيچ کس نبايد مشمول شکنجه يا ساير رفتارها و مجازاتهای ظالمانه، غيرانسانی و خفت بار" شود. اعدام بوسيله سنگسار بعنوان يکی از اشکال بخصوص ظالمانه اعدام، ناقض مفاد اين ماده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديده بان حقوق بشر: به سنگسار، اين مجازات ظالمانه و غيرانسانی در ايران پايان دهيد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016